توصیه هایی برای کنترل یبوست

توصیه هایی برای کنترل یبوست

برای درمان یبوست می توانید از روش های تغذیه ای مختلفی کمک بگیرید. سعی کنید آب به اندازه کافی بنوشید و استراحت کافی نیز داشته باشید ورزش و فعالیت بدنی را از یاد نبرید و  نحوه اجابت مزاج و تغذیه خود را در نظر داشته باشید.

عدم آشامیدن آب و به وجود آمدن بعضی تغییرات در برنامه غذایی ماه رمضان، خصوصا در ۱۰ روز اول این ماه، باعث پیدایش یبوست در بین برخی افراد می‌شود. در طب سنتی ایران، موارد زیر برای رفع یبوست و پیشگیری از ابتلا به آن توصیه شده است:

۱. اگر افراد مختلف، فعالیت بدنی و نرمش و ورزش روزانه و مرتب را جدی بگیرند،به داروهای مسهل و ملین نیازی پیدا نمی‌کنند. بنابراین همه افراد باید از بی‌تحرکی دوری کنند و تا جایی که امکان دارد در هوای آزاد به ورزش‌های ملایم مثل دوچرخه‌سواری بپردازند که موجب تقویت عضلات شکم می‌شود.

۲. دوری از تندخویی و عصبانیت، اهمیت خاصی دارد چون این حالت‌ها یبوست را تشدید می‌کنند.دست‌یابی به این مهم با توجه به برکات ماه مبارک رمضان، اصلا دور از دسترس نیست.

۳. جدی گرفتن استراحت کافی و خواب مناسب واقعا ضروری است.

۴. عمل تخلیه باید روزی یک تا دو بار در ساعات معین صورت گیرد. بعد از صرف غذا، موجی از معده به طرف روده بزرگ می‌رود که اصطلاحا به رفلکس«گاستروکولیک» معروف است. اگر بلافاصله بعد از صرف غذا، اقدام به اجابت مزاج شود، این موج می‌تواند کمک موثری به عمل دفع کند.

۵. رعایت آداب و نحوه صحیح غذا خوردن واقعا ضروری است.

۶. مزه‌مزه کردن مقدار کمی نمک قبل و بعد از غذا به پاک‌سازی بدن و جلوگیری از ابتلا به یبوست کمک می‌کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.