توصیه های تغذیه ای در دوران شیمی درمانی

توصیه های تغذیه ای در دوران شیمی درمانی

دوران شیمی‌درمانی دوران بسیار حساسی برای بیماران سرطانی به شمار می روند تغذیه و خورد و خوراک این افراد در حین درمان با شیمی درمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای پیشگیری از عوارض شیمی درمانی می توانید از روش های خوراکی مختل کمک بگیرید .

اگر تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرید، احتمالا دوست دارید تا جایی که امکان دارد همواره سرحال و شاداب بمانید. علاوه بر سرطان، درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی یا پرتو درمانی نیز فشار سنگینی بر سیستم گوارش و تغذیه بدن وارد می‌کنند. از آنجا که تجربه هر شخصی در شیمی‌درمانی با دیگری متفاوت است، ما در اینجا چندین راه‌کار تغذیه‌ای ارایه می‌کنیم تا به شما در کنار آمدن با عوارض شیمی‌درمانی کمک کند.

– شیمی‌درمانی، حس چشایی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مواد ساده‌ای مانند آب یا گوشت،طعم فلز می‌دهند و ناخوشایند هستند. اگر نمی‌توانید این مزه را تحمل کنید، یک تکه لیمو در آب‌ بیاندازید یا آب‌های طعم‌دار را خریداری کنید. اگر طعم گوشت هم برای‌تان غیر قابل تحمل است، منابع دیگر پروتئین مانند تخم مرغ، لبنیات کم‌چرب، حبوبات و ماهی را امتحان کنید.

– در حالی که برخی از افراد، در طی شیمی درمانی با اسهال روبه‌رو می‌شوند، برخی دیگر از یبوست رنج می‌برند. مصرف مایعات و انواع غذاهای فیبردار و روزانه ۲۰ دقیقه پیاده‌روی برای جلوگیری از یبوست بسیار مفید است.اگر دچار اسهال شده‌اید، از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده، کافئین، نوشیدنی‌های شیرین و آب‌میوه، سبزیجات و مواد خام پرهیز کنید. در عوض، از میوه پوست کنده، خوراک جو، سیب‌زمینی و کدو استفاده کنید.

– بعضی افراد، در دوران شیمی‌درمانی دچار اضافه وزن می‌شوند. سعی کنید از وعده‌های غذایی کم‌چرب، میان‌وعده و مقدار زیادی سبزیجات استفاده کنید.

– گاهی اوقات شیمی‌درمانی، باعث ترش شدن طعم دهان می‌شود. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید، غذاهای ذاغ، تند و ادویه‌دار نخورید.درعوض مصرف مایعات را در طول روز بالا ببرید. شستشوی دهان با آب‌نمک پس از هر وعده غذایی نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

اسهال و استفراغ، می‌تواند باعث کمبود آب بدن شود. خشکی دهان، گودی پای چشم، کاهش حجم ادراد و سوزش چشم، همگی از علایم کمبود آب بدن هستند. پس آب زیاد بنوشید.

– خوردن غذاهای خنک به جای گرم، مکیدن تکه کوچکی زنجبیل تازه یا قرص نعناع، به برطرف کردن حالت تهوع کمک می‌کند. از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده یا با بوی شدید، پرهیز کنید.وعده‌های غذایی‌تان را کوچک کنید تا هضم آن راحت‌تر باشد.

– با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا اگر نیاز به رژیم غذایی خاصی دارید، شما را راهنمایی کند.

– داروهای مکمل نخورید. متخصصان تغذیه و سرطان، به هیچ وجه مصرف قرص‌های مکمل را که شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و گیاهان دارویی می‌شوند، در این دوران توصیه نمی‌کنند. زیرا معتقدند که فعل و انفعالات این داروها، مانع اثربخشی شیمی‌درمانی می‌شود. مصرف چای سبز و سفید را نیز در این دوران محدود کنید. زیرا حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند که با اثرات شیمی‌درمانی، تداخل پیدا می‌کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *