توصیه های پزشکی برای عارضه نقرس

توصیه های پزشکی برای عارضه نقرس

 

مصرف میوه ها به خصوص آلبالو و گیلاس کمک زیادی به بهبود بیماران مبتلا به نقرس خواهد کرد. این بیماران باید مانع افزایش وزن خود شوند تا از شدت یافتن این عارضه پیشگیری کنند و این افراد باید از کربوهیدرات‌های سرشار از فیبر بیشتر استفاده کنند تا زودتر بهبود پیدا کنند.

یکی از مهم‌ترین راه‌های بهبود و تسریع روند درمان بیماری نقرس، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و اصولی است. مثلا، بیماران مبتلا به نقرس باید حجم دریافت میوه‌ها و سبزی‌های خود در طول روز را افزایش دهند. میوه‌ها و سبزی‌ها، سرشار از فیبر غذایی هستند و می‌توانند با کنترل وزن، راه مناسبی برای بهبود نقرس باشند.

ویتامین C موجود در میوه‌هایی مانند مرکبات یا کیوی، از حمله نقرس پیشگیری می‌کند و مصرف آلبالو گیلاس هم می‌تواند باعث کاهش دردهای مفصلی نقرسی‌ها شود. یکی دیگر از خوراکی‌های توصیه‌شده به نقرسی‌ها، آب است. کم‌آب شدن بدن، از مهم‌ترین دلایل افزایش دردهای ناشی از نقرس است. تحقیقات نشان می‌دهد که بیمارانی که حداقل ۴ تا ۸ لیوان آب در طول روز مصرف می‌کنند، حدود ۴۰ درصد کمتر از بیمارانی که آب کافی در طول روز نمی‌نوشند دچار حمله نقرس می‌شوند. البته به‌خاطر داشته باشید که مصرف نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند باعث تشدید بیماری نقرس شود. انتخاب کربوهیدرات‌های مناسب که پایین‌ترین حجم از پروتئین را هم در خود جای داده باشند، می‌تواند کمک بزرگی برای نقرسی‌ها باشد. هرچند که غلات تصفیه‌شده مانند آرد سفید و ماکارونی بدون سبوس،حجم کمتری از پروتئین را در خود جای داده‌اند اما مصرف طولانی‌مدت آنها می‌تواند باعث افزایش وزن ‌بشود. از این رو، به بیماران مبتلا به نقرس توصیه می‌شود که کربوهیدرات‌های سرشار از فیبری مانند جو و جوی دوسر، سیب‌زمینی شیرین، حبوبات و سبزی‌ها را در برنامه غذایی خود داشته باشند. البته این بیماران باید درباره حجم مصرف این کربوهیدرات‌ها هم با پزشک معالج خود مشورت کنند.

داروهای درمان نقرس:

داروهایی که برای درمان بیماری نقرس استفاده می‌شوند، شامل:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs). شامل داروهایی همچون ایبوبروفن، ناپروکسن و یا داروهای قوی تر که برای دریافت آنها نیاز به نسخه پزشک است همچون، ایندومتاسین (Indocin) می‌شوند، که برای کاهش التهاب و درد استفاده می‌شوند.

 

* کلشی سین (Colchicine). اگر داروهای NSAIDs برای شما قابل تجویز نباشد، پزشک از این مسکن کلشی سین برای شما استفاده می‌کند.

 

*کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids). پزشکان ممکن است از داروهای کورتیکواستروئید برای کاهش درد و التهاب بیماری نقرس استفاده کند، این داروها در دوشکل خوردنی و تزریقی تجویز می‌شوند، از عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها می‌توان به:

–  نازک شدن استخوان ها

–   درمان دیر و ضعیف زخم ها

–   کاهش قدرت مبارزه با عفونت


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *