توضیحاتی در مورد مصرف انواع نان

توضیحاتی در مورد مصرف انواع نان

در مورد انواع نان و ارزش تغذیه ای هریک چه میزان اطلاع دارید؟ مصرف نان های سبوس دار فایده های زیادی برای سلامتی مان دربردارد و می تواند در کنترل قندخون و چربی خون بدنمان تاثیر زیادی گذاشته همچنین مانع بروز اضافه وزن در بدنمان می شود.

“نان” همواره در نزد ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده و غذای اصلی مردم کشورمان را تشکیل می‌دهد. بخش قابل توجهی از پروتئین و انرژی مورد نیاز مردم، از نان تامین می‌گردد. بی‌شک تهیه، تولید وعرضه‌ نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه موثر خواهد بود.

نان‌هایی که از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شوند و با خمیر مایه و بدون استفاده از جوش شیرین عمل‌آوری می گردند و با حرارتی ملایم، یکنواخت و شعله غیرمستقیم می پزند، سالم‌ترین نان‌ها هستند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصرف جوش شیرین در واحدهای نانوایی را به علت پیدایش عوارض دستگاه گوارشی، اختلال در جذب املاحی مانند آهن، ممنوع کرده است.

گذاشتن نان در یخچال، باعث بیات شدن سریع‌تر نان می‌شود. نان‌ها عموما بین ۱ تا ۳ روز سالم باقی می‌مانند. اگر می‌خواهید نان را برای مدت طولانی ذخیره کنید، باید حتما آن را در فریزر بگذارید. با این کار نان‌ها بین ۲ تا ۳ ماه باقی می‌مانند.اگر هم برای صبحانه، هم ناهار و هم شام، نان بخورید، هم کربوهیدرات زیادی دریافت می‌کنید و هم نمک زیادی مصرف می‌کنید. یک تکه نان یا خوردن یک وعده نان در روز، ۱۴۷ میلی‌گرم سدیم دارد که زیاد نیست. اما مصرف بیش از حد نان در طول روز، فشار خون را بالا می‌برد. این روند در طولانی‌مدت می‌تواند باعث حمله‌های قلبی یا سکته مغزی شود.وقتی لکه‌های سبز یا سیاه و سفید کپک روی نان می‌بینید، نباید به هیچ وجه آن نان را بخورید و باید تمام نان را دور بریزید، چون کپک‌ها ممکن است به نقاط دیگر نان سرایت کرده باشند.استفاده از نان‌های سبو‌س‌دار کامل کلسترول را پایین می‌آورد و خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد. مواد مغذی‌ای که در نان‌های سبوس‌دار کامل وجود دارد، گلبول‌های قرمز خون را تقویت می‌کند و سیستم ایمنی بدن را سالم نگه می‌دارد.

گلوتن، پروتئینی است که در گندم و جو وجود دارد. افرادی که نمی‌توانند گلوتن را هضم کنند، باید از خوردن نان‌ها و غذاهایی که این ماده را دارد دوری کنند. نان‌های فاقد گلوتن از مخلوط برنج سفید و برنج قهوه‌ای و نشاسته‌های درون سیب‌زمنی ساخته می‌شوند، اما نخوردن گندم مشکل‌زا است، چون ویتامین‌های مهمی دارد.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *