تولید گوشت گاو با امگا 3

تولید گوشت گاو با امگا 3

 

محققین چینی به تازگی نوعی گوشت گاو تولید کرده اند که حاوی امگا۳ است این گوشت با تغییرات ژنتیکی تهیه می شود و میزان امگا۳ قابل توجهی در آن جای داده شده است. دریافت امگا۳ می تواند تاثیر زیادی در مقابله با بیماری های قلبی و عروقی در بدنمان بگذارد.

دانشمندان چینی توانستند گوشت گاو ترانس ژنتیک غنی از امگا۳ تولید کنند. به گفته محققان یکی از مشکلات گوشت قرمز فقر آن از لحاظ امگا۳ بود و برای حل این مشکل با دستکاری ژنتیکی بر روی گاوهای چنینی توانستند ۱۴ گوساله ترانس ژنتیک به دنیا آورند که میزان امگا۳ در بدنشان ۹۵درصد و میزان امگا۶، ۵/۳۳ برابر گوساله‌های معمولی است. البته این تکنولوژی هنوز کاملا قابل اجرا نیست زیرا حیواناتی که به این روش دستکاری شده‌اند بیش از ۴ ماه زنده نمی‌مانند. از ابتدای تحقیقات تا کنون از ۱۴ گاو دستکاری شده ۱۱ گاو به دلیل التهاب و خونریزی داخلی جان دادند.

محققان دست از بررسی برنداشته‌اند و معتقدند باید منابع غذایی غنی از امگا۳ تولید کرد. مشروح این تحقیقات در مجله Brotchnology letters  منتشر شده است. رژیم غنی از امگا۳ می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و بیماری‌های تحلیل اعصاب نظیر آلزایمر پیشگیری کند.

چربی ها انواع مختلفی دارند. براساس پیوند دوگانه به دو نوع اشباع و غیراشباع تقسیم می شوند. امگا ۳ نوعی چربی غیراشباع مرکب است که در زنجیره اتصالی کربن خود یک گروه کربوکسیل و چندین پیوند دوگانه دارد و خود از سه گروه چربی ALA (آلفا لینولئیگ اسید)، EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) و DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) مشتق می شود.

بهترین منبع تامین امگا ۳ ماهی است و مقدار توصیه شده آن دو بار در هفته است. ALA که مهم ترین نوع امگا۳ است بیش از ماهی در جوانه گندم، گردو و دانه های روغنی (کتان و سویا) یافت می شود، اما دو نوع دیگر فقط در ماهی به ویژه در قزل آلا، ساردین، ماهی تن و آزاد موجود است. چربی امگا ۳ از تشکیل Thromboxan (عامل مهم در لخته شدن خون) جلوگیری می کند و سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد. لذا ماده بسیار مفیدی در جلوگیری از بروز بیماری های عروقی و حملات قلبی به شمار می رود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *