جاذبه های گردشگری ترکیه + تصاویر

نقاط دیدنی و توریستی ترکیه

ترکیه انواع بسیار مختلفی مقاصد تفریحی به مسافران ارائه می‌دهد. از افق پر از گنبد و گلدسته‌ی استانبول تا ویرانه‌های رومی در امتداد سواحل جنوبی و غربی، از کرانه‌های آنتالیا و پناهگاه‌های کناردریاییِ مدیترانه تا کوهستان‌های مه‌آلود در شرق دریای سیاه. با این همه مقاصد توریستی حیرت‌انگیز که در این کشور وجود دارند برخی جاذبه‌های مهم توریستی در ۱۰ جاذبه‌‌ی برتر، آورده نشده‌اند. بنابراین این لیست را تنها شروع یک تعطیلات شگفت‌انگیز در ترکیه بدانید.چنانچه با تور ترکیه به این کشور سفر میکنید لیست زیر میتواند در انتخاب مکان گردشگری مناسب به شما کمک کند , هر چند که مناطق توریستی و گردشگری ترکیه به این ده مورد محدود نمیشود اما بی شک این موارد بهترین انتخاب ها می باشند .

 

قصد رفتن به استانبول دارید؟ پیشنهاد می شود از طریق لینک زیر از شرکت علی بابا بلیط ارزان و خوب خریداری کنید:

بلیط ارزان استانبول

 

 

۱۰ سالن نمایش آسپندوس

تئاتر آسپندوس
تئاتر آسپندوس

آسپندوس به داشتن یکی از حفاظت شده‌ ترین سالن‌های نمایش عهد عتیق به خود می‌بالد. سالن نمایش آسپندوس ۱۵۵ سال پس از میلاد در زمان امپراطور رم «مارکوس آرلیوس» ساخته شد و می‌توانست ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر تماشاگر را در خود جای دهد. از آنجایی که فضای صحنه‌ی آن بعدها در زمان سلجوقیان به‌عنوان کاروانسرا (مهمان‌خانه‌های کنار جاده) استفاده می‌شد، به‌طور مداوم مورد مرمت و مراقبت قرار داشت. بنابراین سالن نمایش آسپندوس توانست بدون از دست دادن ویژگی‌ اصلی و ابتداییش، تا به امرو به حیات خود ادامه دهد.

۹ ساحل پاتارا

ساحل پاتارا
ساحل پاتارا

۱۴ کیلومتر آن‌طرف تر (۹ مایل)، پاتارا یکی از طویل‌ترین زمین‌های ساحل شنی است که نمونه‌هایی از آن در همه جای مدیترانه یافت می‌شود. این ساحل تنها به ویرانه‌های روم و لیکیای باستان و تپه‌های شنی تکیه دارد و جز یک کافه‌ی کوچک هیچ ساختمانی در آن دیده نمی‌شود. ساحل پاتارا پرورشگاه لاک‌پشت‌های دریایی در معرض انقراض نیز می‌باشد. روستای نزدیک به پاتارا محل تولد «سنت نیکلاس » اسقف روم شرقی قرن چهارم بود که بعدها به‌عنوان «سانتا کلاس » به افسانه‌ها راه یافت.

۸. پاموکاله

پاموک‌کاله
پاموک‌کاله

پاموکاله که در زبان ترکی به‌ معنای قلعه‌ی کتانی می‌باشد یک چشم‌انداز بسیار حیرات‌انگیز در غرب ترکیه است که به‌خاطر تراس‌های سفیدش به شهرت رسیده است. این تراس‌ها از تراورتین ساخته شده‌اند. تراورتین یک سنگ رسوبی است که از آب‌ چشمه‌های آب گرمی که دارای مقادیر زیادی مواد معدنی هستند به‌ جا مانده است. شهر باستانی هیراپلیس در یونان توسط شاهان پرگامون در بالای چشمه‌های آب گرم ساخته شد. خرابه‌ی حمام‌ها، معابد و سایر بناهای یادبود یونان را می‌توان در این مکان مشاهده کرد.

۷. قلعه‌ی بدروم

قلعه بودروم
قلعه بودروم

این قلعه که در شهر بدروم در جنوب غرب ترکیه واقع شده است در قرن پانزدهم توسط مبارزان جنگ‌های صلیبی با نام «قلعه‌ی سنت پیتر » ساخته شده است. این بنا یکی از حفاظت شده‌ترین و ماندگارترین بناهایی است که قدمتش به قرون وسطی می‌رسد. این قلعه امروزه، به‌عنوان موزه‌ای با تمرکز بر «موزه‌ی باستان‌شناسی زیرآبی» فعالیت دارد. این بنا بر تفرجگاه داخلی بدروم مشرف است که میلیون‌ها دلار کشتی‌ دریایی را در خود جای داده است.

۶ .کوه نمروت

کوه نمروت
کوه نمروت

نمرود، کوه بلندی به ارتفاع ۲۱۳۴ متر (۷۰۰۱ فوت) در جنوب شرق ترکیه در نزدیکی شهر آدیامان است. ۶۲ سال قبل از میلاد مسیح، شاه «آنتیوکوس اول، زئوس کوماگن » با مجسمه‌های بزرگی از خودش، دو شیر، دو عقاب و خدایان ایرانی و یونانی مختلف بر بالای کوه عبادتگاهی در کنار یک آرامگاه بنا کرد. سرها از بدن‌ها جدا شده بود و به‌صورت پراکنده در سراسر آن مکان پخش شده بود. قله‌ی کوه نمروت نمای جالب توجهی از کوهستان‌های اطراف دارد. جذابیت اصلی این مکان، تماشای طلوع خورشید از تراس شرقی که رنگ نارنجی زیبایی به سرهای بدون بدن می‌دهد و به حس معماگونه‌ی محیط می‌افزاید.

۵. اولودنیر

اولودنیز
اولودنیز

اولودنبز روستای کوچکی واقع در ساحل جنوب شرقی دریای اژه می‌باشد. در دهانه‌ی این روستا در یک تالاب آبی رنگ، یک خلیج ماسه‌ای منزوی وجود دارد. این کرانه به سایه‌های فیروزه‌ای رنگش معروف است و همچنان ساحلی در مدیترانه است که بیش از هر ساحل دیگری از آن عکاسی شده است. اولودنیز همچنین به‌دلیل مناظر وسیع و پانورامایی منحصربه‌فردش، به‌عنوان یکی از بهترین مکان‌های دنیا برای پرواز با پاراگلایدر تلقی می‌شود.

۴. مسجد آبی

مسجد آبی
مسجد آبی

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد در استانبول با شش مناره و معماری عظیم و وسیعش از بیرون افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این‌که این مکان هنوز کاربرد مسجدی خود را حفظ کرده است اما به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی استانبول تبدیل شده است. این مسجد در فاصله‌ی سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ ساخته شده است و مانند بسیاری از مساجد دیگر، مقبره‌ی برپا کننده‌اش را نیز در خود جای داده است. در درون مسجد، سقف‌های بلند با ۲۰ هزار کاشی آبی رنگ با طرح‌های مختلف پوشیده شده است و نام محبوب «آبی» را به این مسجد داده است.

۳. کتابخانه‌ی سلسوس

کتابخانه سلسوس
کتابخانه سلسوس

ویرانه‌های شهر افسوس جاذبه‌ی توریستی محبوبی در سواحل شرقی می‌باشند. این شهر زمانی به‌خاطر معبد آرتمیس ، یکی از هفت عجایب دنیای باستان، معروف بود که با شورش مردم به رهبری اسقف اعظم شهر قسطنطنیه در ۱۴۰۱ سال پس از میلاد مسیح ویران شد. البته برخی بناهای آن مانند «تئاتر بزرگ » و «کتابخانه‌ی سلسوس» هنوز قابل مشاهده است. این کتابخانه حدود ۱۲۵ سال پس از میلاد برای جای دادن ۱۲ هزار طومار و همچنین به‌عنوان یک مقبره‌ی تاریخی برای سلسوس، حاکم آسیا، ساخته شد. سردر آن در دهه‌ی هفتاد میلادی با دقت مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و از شکل اصلیش به شکل باشکوه کنونی‌اش درآمد.

۲. دودکش‌های افسانه‌ای گورم

دودکش‌های پری گورمه
دودکش‌های پری گورمه

منطقه‌ی کاپادوسیا به صورت‌بندی‌های شگفت‌انگیز و عجیب و غریب سنگ‌های طبیعی‌ و میراث فرهنگی منحصربه‌ فردش معروف است. یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن این اشکال عجیب، شهر گورم است که در میان انبوهی از مخروط‌های سنگ توف که به آن دودکش‌های افسانه‌ای می گویند، واقع شده است. این دودکش‌های افسانه‌ای در نتیجه‌ی فرسایش باد و آب به روی دو لایه‌ی آتشفشانی متفاوت یعنی یک لایه‌ی ضخیم توف (خاکستر آتشفشانی بهم پیوسته و محکم شده) با پوشش لایه‌ی نازکی از بازالت که مقاومت بیش‌تری در برابر فرسایش دارند، شکل یافته‌اند. به‌دلیل آسان تراشیدن شدن سنگ توف، بسیاری از دودکش‌های افسانه‌ای منطقه‌ی کاپادوسیا در طی قرن‌ها خالی شده‌اند و خانه‌ها، کلیساها و فضاهای انبارسازی را به‌وجود آورده‌اند.

۱. ایاصوفیه

ایاصوفیه
ایاصوفیه

هاگیا سوفیا که در شهر استانبول قرار دارد در ابتدا کلیسایی با سالن دراز بود که برای امپراطور روم شرقی جاستینیان اول در قرن ششم ساخته شد. گبند بسیار بزرگ آن با قطر ۳۱ متر (۱۰۲ فوت) که شاهکار مهندسی روم است آن‌چه را که بیش‌ از هزار سال بزرگ ترین فضای محصور جهان به شمار می‌آمد، زیر پوشش خود گرفته است. این کلیسا توسط مهاجمان جنگ‌های صلیبی چهارم در سال ۱۲۰۴ غارت شد و در قرن پانزدهم زمانی که عثمانی این شهر را فتح کرد به مسجد تبدیل شد. سپس در سال ۱۹۳۵ ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و امروزه یکی از جاذبه‌های برتر توریستی ترکیه محسوب می‌شود. / جاده های سبز

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *