حاملگی و مسمومیت با مواد خوراکی

حاملگی و مسمومیت با مواد خوراکی

خانم ها در دوران بارداری باید بیشتر مراقب مسمومیت با مواد غذایی باشند این عارضه تهدید جدی برای سلامت جنین آن ها محسوب می شود.مسمومیت غذایی در بانوان  با سبزی های آلوده، گوشت های خام و محصولات لبنی غیربهداشتی ایجاد می شود.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل در طول دوران بارداری می‌تواند باعث حفظ سلامت مادر و جنین بشود. معمولا بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند که در دوران حساس بارداری، دور غذاهای جدید را خط بکشید و الگوی غذایی‌تان را دستخوش تغییرات بزرگی نکنید. این در حالی است که برخی از مواد غذایی،دارای سمومی هستند که مصرف آنها در دوران بارداری برای مادر و جنین به‌شدت خطرناک است. لیستریوس که توسط باکتری لیستریای موجود در آب و خاک تولید می‌شود، یکی از این سموم خطرناک است. احتمال آلودگی سبزی‌ها، گوشت‌های خام، لبنیات غیر پاستوریزه و غذاهای فرآوری‌شده به لیستریا وجود دارد. تب, دردهای عضلانی, تهوع, اسهال, سردرد,

سرگیجه و از دست دادن تعادل بدن، جزو علایم مسمومیت با لیستریا در خانم‌های باردار است. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند از انتقال بیماری به جنین، پیشگیری کند. با این حال، توصیه می‌شود که خانم‌های باردار از مصرف گوشت‌های خام و آبدار، پنیر و لبنیات محلی و فله‌ای، ماهی‌های دودی، شیرهای محلی و سالادهایی که منشا تولید و نحوه شستشوی آنها را نمی‌دانند، خودداری کنند.

البته این علایم به اینکه مسمومیت غذایی با چه نوع میکروبی ایجاد شده است، بستگی دارد.

گاهی مسمومیت با ویروس، باکتری یا باکتری‌های بی‌هوازی ایجاد می‌شود که همه اینها عوارض بسیار بدی را برای خانم باردار در پی دارند.

 

ممکن است خانم باردار در اثر تهوع و استفراغ ناشی از مسمومیت، اختلالات آب و الکترولیت پیدا ‌کند و یا به دلیل مسمومیت، سیستم ایمنی بدنش ضعیف شود و باکتری‌ها بتوانند عفونت جدی و سیستمیک ایجاد کنند. این عفونت‌ها می‌توانند هم برای خود او و هم برای جنین خطرناک باشند.

 

اگر مسمومیت غذایی در اواخر بارداری ایجاد شود، عوارض خیلی شدیدتر خواهد بود و حتی ممکن است به یک زایمان زودرسهم منجر شود.

به طور کلی اختلالات آب و الکترولیت یا ایجاد عفونت سیستمیک در بدن که در اثر مسمومیت غذایی ایجاد می‌شود، می‌تواند برای خانم باردار در مقایسه با یک فرد عادی شدیدتر باشد، بنابراین خیلی مهم است که در مصرف موادغذایی دقت و موادغذایی سالم انتخاب کند.

 

بهتر است خانم‌ها در دوران بارداری غذاهای کنسروی نخورند یا کنسرو را حتما پیش از مصرف بجوشانند. مخصوصا کنسرو تن ماهی خیلی می‌تواند خطرناک باشد.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.