ضرورت ارتباط میان ورزش و استراحت

ضرورت ارتباط میان ورزش و استراحت

ورزش و استراحت

برای بسیاری از مردم ورزش زیاد  معنایی  مانند تلاش برای ذخیره هر چه زیادتری دارد. در این بین  اشخاصی هم هستند که به اینکه چند سال است به اندامشان توجه نکردند پشیمان و ناراحت هستند  وآن را ذخیره ای برای سالهای بعد میکنند که  بهیچوجه درست نیست.

اگر هدف شما کسب آمادگی جسمانی و تناسب اندام است تمرینات ورزشی تنها بخشی از راه رسیدن به آن است و استراحت هم به همان اندازه اهمیت دارد.

سعی کنید بین روزهای تمرینات سخت و شدید و روزهای تمرینات سبک تعادل برقرار کنید. اگر دوشنبه را به تمرینات متناوب شدید اختصاص داده اید سه شنبه را با تمرینات راحت و سبک تر بگذرانید. اگر دو روز را با شدت پارو بزنید، پاهایتان دیگر رمقی نخواهد داشت.

هر کسی چه با تمرینات ملایم و چه شدید، دست کم یک روز در هفته را باید استراحت کند. (فقط اجازه ندهید که یک روز استراحت تبدیل به سه سال تنبلی شود). وقتی می گوییم یک روز استراحت یعنی بدون انجام دادن هیچ تمرینی. فراموش نکنید یک روز تمرینات سبک به معنای یک روز استراحت نیست. شاید انجام بعضی فعالیت های روزمره مثل گردش کردن هم فکر بدی نباشد.

شاید بخواهید علاوه بر یک یا دو روز استراحت در بین تمرینات منظم هفتگی، یک یا دو ماه یک بار نیز هفته ای را به تمرینات سبک و راحت اختصاص دهید. پس اگر معمولا هفته ای ۷ کیلومتر آهسته می دوید یک هفته فقط ۳ کیلومتر بدوید. کاهش قابل ملاحظه در میزان تمرینات در تقویت انگیزه ها و استراحتی که بدنتان مستحق آن است می تواند موثر باشد.

برای تعیین میزان دقیق استراحت مورد نیاز جهت رسیدن به اهداف و سطح آمادگی جسمانی مورد نظرتان هیچ فرمول سحرآمیزی وجود ندارد. سعی کنید هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید به جای گفتن حالت چطوری تا باشگاه برم؟ به خودتان بگویید مطمئنم که امروز تمریناتم عالی انجام می شود.

احتمال زیاده روی در تمرینات ورزشی در هر سطحی وجود دارد. افراط یک ورزشکار حرفه ای می تواند ۱۲ کیلومتر دویدن در هر هفته باشد در صورتی که برای یک تازه کار ۱۲ کیلومتر دویدن به طور کلی زیاد است.

در اینجا نشانه های افراط در ورزش را می بینیم:

  • صدای ضربان قلبتان همچون صدای سوراخ شدن آسفالت با مته ی ضربه ای است. به عبارت دیگر اگر ضربان قلبتان بالاتر از حد طبیعی حدود ۱۰ ضربه بیشتر است شدت تمرینات را خیلی کم کنید یا یکی دو روز به خودتان استراحت دهید.
  • به شدت احساس ضعف و کوفتگی می کنید. اگر بلند کردن شیشه ی سس، به سختی بلند کردن دمبل ۵ کیلویی است در خانه بمانید.
  • به شدت سرما می خورید و دچار بیماریهای عفونی می شوید.
  • خوب نمی خوابید.
  • حساس، مضطرب و افسرده هستید. اگر کلیدهایتان را داخل ماشین جا می گذارید و به جای صدا کردن تعمیرکار، ترجیح می دهید شیشه را بشکنید اصلا علامت خوبی نیست.
  • نمی توانید تمرکز کنید و گیج و سردرگم شده اید. اگر وقتی روی دوچرخه ی ثابت رکاب می زنید با دست چپتان علامت دور زدن می دهید زمان استراحتتان فرا رسیده است.
  • ضرورت ارتباط میان ورزش و استراحت

ورزش و استراحت:به باشگاه بدن سازی یا فروشگاههای تجهیزات بدن سازی بروید تا با آخرین دستاوردهای فناوی روبه رو شوید. دستگاه هایی مرکب از بازیهای رایانه ای، پله متحرک و حتی شاید ماشین چمن زنی.

دستگاه های قلبی- عروقی در انواع مختلف در بازار عرضه می شوند و سپس از دور خارج می شوند. تاکنون شاهد رواج و از مد افتادن اشکال گوناگون دوچرخه های سالن، گلایدر و اسکیت بوده ایم به همین دلیل قصد نداریم هر ابداع عجیب و غریبی را که به نحوی به دنیای تبلیغات راه یافته است مورد بحث قرار دهیم.

افرادی که ورزش می کنند معمولا یک دستگاه قلبی- عروقی را به بقیه ترجیح می دهند و شاید اصلا تحمل تمرین با دستگاه دیگری را نداشته باشند. بعضی ها کار با تردمیل را فوق العاده شادی بخش و انرژی زا و بعضی دیگر حتی کسالت آورتر از سیب زمینی پوست کندن می یابند. توصیه ی ما امتحان انواع دستگاه های ورزشی موجود در باشگاهی که تمرین می کنید یا فروشگاه تجهیزات ورزشی قبل از خریدن دستگاه است. باید بدانید که هیچ دستگاه قلبی- عروقی بهتر از دیگری نیست نکته ی مهم، میزان و نحوه ی استفاده از آن است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.