حمام کردن خانم های باردار

حمام کردن خانم های باردار

 

حمام و شست و شوی بدن توسط بانوان باردار از اهمیت زیادی برخوردار است می تواند باعث آرامش مادر و جنین شود. بهتر است خانم های باردار در طول حمام از محصولات معطر کمتر استفاده کنند و از محصولات ملایم و کم خطر در طول بارداری برای نظافت خود کمک بگیرند.

به طور کلی استحمام در دوران بارداری مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کند، اما رعایت برخی نکات خالی از لطف نیست.مهم‌ترین نکته در رابطه با استحمام تنظیم دمای آب است. همیشه دقت داشته باشید که چه در زیر دوش و چه در وان، دمای آب بیش از ۳۷ درجه سانتیگراد نباشد. بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۰۳ انجام شد،

آمار سقط در زنانی که از وان آب داغ یا حمام بخار استفاده می‌کردند بیشتر بود. علاوه بر این دمای بالای آب باعث افت فشار خون و بروز ضعف و سرگیجه در مادر می‌شود. افت فشار خون در دوران بارداری باعث کاهش خون‌رسانی و در نتیجه کاهش اکسیژن‌رسانی به جنین می‌شود.در طول بارداری، احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی واژن، از جمله برفک، بسیار زیاد است. زیرا در این دوران واژن دارای مقدار زیادی گلیکوژن است که محیط را برای پیشروی قارچ‌ها مساعد می‌کند.

پزشکان توصیه می‌کنند که به طور کلی چه در دوران بارداری و چه غیر از آن، برای استحمام از محصولاتی که بسیار معطر هستند استفاده نکنید. معمولا این مواد حساسیت‌زا هستند و احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی را بالا می‌برند. علاوه بر این، پزشکان معتقدند که نشستن در وان آب برای استحمام در دوران بارداری کار درستی نیست زیرا واژن در معرض انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها قرار می‌گیرد.

زمان استحمام مهم نیست ولی در زنان بارداری که کم خواب هستند و یا خواب رفتن برایشان خیلی مشکل است استحمام قبل از رفتن به بستر آرامش بخش بوده و خوابیدن را تسهیل می نماید.

بعد از استحمام تا نیم ساعت از رفتن به محیط خارج اجتناب کنید تا بدنتان خشک شود.همیشه در موقع ورود و خروج از وان مواظب باشید که پایتان لیز نخورد و برای جلوگیری از لغزیدن و افتادن می توان از کف پوش لاستیکی برای پوشاندن کف حمام استفاده نمود.

استحمام نه تنها برای نظافت بلکه برای تحریک گردش خون نیز لازم است. بنابراین با ماساژ ملایم پوست با حوله بعد از هر استحمام، گردش خون تسریع شده و نتیجه بهتری عایدتان می شود.

به عقیده ما در تمام طول بارداری می توان از دوش یا وان استفاده نمود ولی، بعضی از پزشکان به علت بزرگی شکم و اشکال در حفظ تعادل بدن استحمام با وان در شش هفته آخر بارداری را منع می کنند.

از اسپری های ضد بو و خوشبو کننده بدن نیز می توان در دوران بارداری استفاده نمود. شنا کردن در استخری که آب آن مرتب عوض شده و به میکروب آلوده نیست اشکالی ندارد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.