راهکارهای طبیعی برای درمان خارش پوست سر

راهکارهای طبیعی برای درمان خارش پوست سر

آیا نمیتوانید در برابر خارش پوست سر ، مقاومت کنید؟ خارش پوست سر آزار دهنده و خجالت آور است.چه چیزی موجب خارش میشود؟ در بسیاری از موارد برخی علل رایج خارش سر عبارتند از شوره سر، پسوریازیس، شپش و عفونت قارچی. بیاید نگاهی بیندازیم به این شرایط و برخی از راه حل های طبیعی که میتواند به شما برای مقابله با آنها کمک کند.

۱-خارش پوست سر بعلت شوره

آیا میدانید که شوره سر تقریبا ۵۰% از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار میدهد؟ این وضعیت میتواند به پوست شما آسیب برساند و پوست را لکه دار کند.خارش سر شکل خفیفی از یک بیماری شناخته شده بعنوان درماتیت سبوریک است که باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست در قسمتهای دیگر بدن نیز می شود.اگر چه هنوز نمیدانیم دقیقا چه چیزی باعث این وضعیت می شود ولی رشد مخمری بنام ملاسریا با آن در ارتباط است.

شامپوی ضد شوره معمولا برای کنترل شوره سر استفاده میشود.

روغن درخت چای:

روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچی است و می تواند در درمان شوره مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که استفاده روزانه از شامپوی روغن چای ۵%، به مدت ۴ هفته بطور قابل توجهی خارش و چربی را در افراد دارای شوره ی خفیف تا متوسط، کاهش داد.

طریقه مصرف:

۱ قاشق چایخوری روغن درخت چای را به شامپو اضافه کنید و ۲ تا ۳ بار در هفته شستشو دهید.

روغن اکالیپتوس:

۸-۱ سینول ترکیب طبیعی موجود در روغن اکالیپتوس، فعالیت مالاسزای مخمر را مهار میکند.

طریقه مصرف: ۱۰قطره روغن اکالیپتوس را در شامپوی معمولی خود  ریخته و پوست سر را ماساژ دهید و پس از چند دقیقه سر خود را بشویید.

نیم:

بر اساس تحقیقات، عصاره نیم در برابر قارچها و شوره سر بسیار قوی است.

طریقه مصرف:

برگ نیم را در اب بجوشانید.مخلوط را خنک کرده و از پوست آن برای شستن مو و پوست استفاده کنید.شما همچنین میتوانید ۱ قاشق چایخوری روغن نیم را به شامپوی معمولی خود اضافه کنید و پس از رقیق کردن آن با روغن کنجد از شر این آلودگی ها خلاص شوید.

عسل:

در حال حاضر یک درمان شیرین برای خارش پوست سر وجود دارد. عسل دارای خواص ضد قارچی و آنتی اکسیدان است که میتواند به بهبود شوره سر کمک کند. در یک مطالعه، شرکت کنندگان ۹۰% عسل را هر روز در آب گرم رقیق کردند و آن را به مدت ۳ ساعت قبل از شستشو بر روی سر گذاشتند. خارش و پوسته پوسته شدن، طی یک هفته برطرف شد. همچنین مشاهده شد که استفاده ی هفتگی از عسل باعث جلوگیری از  شوره سر میشود.

شدت پسوریازیس می تواند بر روی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تاثیر بگذارد

۲- خارش پوست سر بعلت پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی طولانی مدت است که باعث ایجاد ریزشهای پوستی قرمز رنگ می شود. این بیماری نه تنها روی پوست سر بلکه  بر روی زانو، آرنج، کف دست، پشت، صورت و پاها بروز میکند. این موضوع بعلت مشکل سیستم ایمنی بدن رخ می دهد و میتواند ار طریق عواملی مانند استرس، عفونت، پوست خشک و بعضی از داروها تشدید شود.پزشک شما ممکن است دارو یا درمان با نور را برای مقابله با این بیماری توصیه کند. هم چنین می توانید از روشهای خانگی مانند موارد زیر استفاده کنید:

آلوئه ورا:

بعلت خواص آرام بخش و مرطوب کننده، برای هر سنی مناسب است و تحقیق نشان میدهد که میتواند برای مقابله با پسوریازیس نیز موثر باشد. در طی یک مطالعه، بیماران مبتلا به پسوریازیس کرم حاوی آلوئه ورا ، را مصرف کردند.عصاره آلوئه ورای ۵% ، ۳ بار در روز به مدت ۵ روز متوالی در هفته و حداکثر ۴ هفنه موثر است. مشخص شد که این درمان ،پلاک های پسوریازیس را به میزان قابل توجهی پاک کرده و ۳/۸۳ % از کسانی که از آن استفاده کردند درمان شدند.

طریقه مصرف: برگهای آلوئه ورا را باز کنید و ژل را به داخل مناطق آسیب دیده بمالید. بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه شستشو دهید که به کاهش خارش و مقابله با پسوریازیس کمک میکند.

زردچوبه:

زرد چوبه طلایی، عامل دیگری است که میتواند به شما در مقابله با پسوریازیس کمک کند. یک مطالعه نشان داد که ژل حاوی زردچوبه بطور موضعی در بهبود پسوریازیس موثر است. تصور می شود که این امر به دلیل اثر کورکومین موجود در زرد چوبه باشد که آنزیم  های التهابی در پسوریازیس را مهار میکند.

طریقه مصرف:

پودر زردچوبه را با آب مخلوط کرده و ۳ بار در روز در مناطق آسیب دیده استفاده کنید و پس از مدتی بشویید. هم چنین میتوانید زرد چوبه را در رزیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا التهاب بهبود یابد.

مراقبه:

استرس این بیماری را بدتر میکند بنابراین حس می شود که تکنیک آرام سازی مانند مراقبه میتواند برای برخی افراد در برخورد با این شرایط مفید باشد. یک مطالعه نشان میدهد که مراقبه می تواند بطور بالقوه علائم بیماری را بهبود بخشد. همچنین مطالعه دیگری نشان داده که افرادی که در تمرکز ذهنی شرکت می کنند، درحالی که تحت درمان با نور هستند ، سریعتر از کسانی که در معرض نور خورشید نیستند، بهبود می یابند.

عسل:

یکی دیگر راه های درمان  پسوریازیس عسل است. بر طبق تحقیقات، آنتی اکسیدان موجود در عسل، میتواند برای مقابله با پسوریازیس مفید باشد. به این صورت که به مدت ۲ هفته، هر شب عسل را روی مناطق اسیب دیده بگذارید.

شپش سر و بررسی روش های درمان آن

۴_ خارش به علت شپش سر

آیا شپش میتوا ند باعث خارش پوست سر شود؟ این انگلها از خون انسان تغذیه میکنند و معمولا از طریق تماس نزدیک گسترش می یابند.هم چنین با اشتراک گذاشتن شانه سر یا کلاه با فردی که دارای شپش است، این انگل را به سر خود منتقل کنید. میتوانید از لوسیون و اسپری برای درمان شپش سر، استفاده کنید. اما اگر شما از مواد شیمیایی قوی استفاده نمیکنید و به دنبال درمان طبیعی هستید، در اینجا برخی از راه حل های خانگی را پیشنهاد میکنیم که میتوانید مورد بررسی قرار دهید:

شانه ضد شپش:

میتوانید شانه های مخصوصی را تهیه کنید و با شانه زدن، شپش را از سر خود خارج کنید. این شانه ها را میتوانید بر روی موی خشک استفاده کنید چرا که بر روی موی خیس و حاوی نرم کننده، خوب عمل نمیکند.

ژله نفتی:

با توجه به مطالعات انجام شده، ژل نفتی نه تنها شپش ها بلکه تخم آنها را نیز از بین میبردو تنها ۶% از آنها را میسوزاند. بخاطر اشته باشید هرجند که این روش ممکن است به همان اندازه استفاده از لوسیون حشره کش یا با دست برداشتن شپش موثر باشد، اما زمان و تلاش مستمری را می طلبد.

نیم:

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره دانه های نیم میتوانند شپشها را از بین ببرند. روغن زیتون نیز در برخی از جوامع آسیایی برای درمان شپش به صورت سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

طریقه مصرف:

این بار که شما توسط این انگلها اذیت شدید، میتوانید چند قطره، نیم را به شامپوی خود اضافه کنید و موهای خود را بشوئید.

روغن درخت چای:

جند قطره روغن را به شامپوی خود اضافه کرده و موها را ماساز دهید و بگذارید چند دقیقه روی سر بماند. همچنین میتوانید این روغن را به ماشین لباسشویی نیز اضافه کنید تا لباسها و رو بالشت ها را که ممکن است آلوده به شپش باشند، ضدعفونی کند.

۴- خارش پوست سر بعلت عفونت قارچی

کچلی ، عفونت قارچی است که باعث ایجاد لکه های پوستی قرمز و ملتهبی میشود. همچنین میتواند منجر به ریزش مو در مناطق آسیب دیده شود و باعث خارش شود.روغنهای چای و اسطوخودوس دارای خواص ضد قارچی هستند و برای درمان موضعی مناسب میباشند.

طریقه مصرف:

۲ قطره روغن را در ۷ میلی لیتر روغن بادام مخلوط کرده و روی پوست سر بگذارید و بعد از مدتی بشوئید. با این حال توجه داشته باشید که عفونتهای قارچی، درمان سخت و دشواری دارند و ممکن است به درمانهای خانگی پاسخ ندهند و همچنین این امکان وجود داشته باشد که پزشک شما داروهای ضد قارچ یا شامپوی مخصوصی را برای درمان شپش به شما پیشنهاد دهد.

اختصاصی روزنه آنلاین؛ هرگونه کپی برداری با لینک دهی مستقیم مجاز است


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.