خاصیت معجزه آسای تخم ریحان

خاصیت معجزه آسای تخم ریحان

 

تخم ریحان چیست؟

تخم ریحان بذر گیاه ریحان است ،  به عنوان یکی از معروف ترین گیاهان جهان شناخته شده است و در جهان نیز محبوبیت زیادی دارد. با این حال، تخم این گیاه اغلب نادیده گرفته می شود،تخم ریحان سرشار از ترکیبات قوی و مواد تشکیل دهنده فعال است که می تواند برای  سلامت انسان  مفید باشد. برخی از مواد تشکیل دهنده موجود در دانه های ریحان عبارتند از فیبر ، ویتامین K، آهن، پروتئین، فیتوکمیکال، ترکیبات پلیفنولی و دیگر آنتی اکسیدان های قوی است.دانه های ریحان وقتی خشک  شدند تقریبا همان اندازه دانه های چیا هستند کاملا سیاه و سفید هستند فواید دانه های این گیاه باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد و آنها در فروشگاه های مواد غذایی به آسانی قابل دسترس هستند.

 

فواید تخم ریحان

مهمترین فواید دانه های ریحان عبارتند از:  کمک به کاهش وزن، زیبایی پوست، تقویت مو، تنظیم قند خون، خنک شدن بدن، کاهش استرس، تقویت استخوان ها، کاهش فشار خون ، سلامت چشم، کاهش التهاب، کاهش کلسترول و جلوگیری از عفونت .

مراقبت از پوست

چون تخم ریحان سرشار  از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها، است این دانه ها برای درمان مشکلات پوستی و رشد سلول های جدید می باشند. آنتی اکسیدان ها قادر به مقابله با اثرات رادیکال های آزاد هستند که می توانند باعث استرس اکسیداتیو شوند و در نهایت منجر به جهش سلولی شوند. در پوست، این باعث چروک، لکه های پیری و لکه های پوستی می شود، اما استفاده منظم از این دانه ها می تواند این مشکلات را کاهش دهد.

مراقبت از مو

 

تخم ریحان با داشتن مقداری زیادی آهن و آنتی اکسیدان های مختلف، و همچنین ویتامین K، مو را تقویت کرده  و  از بروز موهای زائد  پیشگیری میکند آهن برای گردش خون ضروری است . آنتی اکسیدان ها  هم باعث جلوگیری از التهاب و استرس اکسیداتیو در پوست سر می شوند که اغلب منجر به ریزش مو می شود.

 

کاهش وزن

دانه های ریحان دارای فیبر بسیار زیاد است و باعث میشود که میان وعده های سنگین  و پرکالری خورده نشود چون این دانه ها باعث سیری می شوند، حتی هنگام خیس کردن می بینید که حجم  آن بیست برابر می شود

کاهش کلسترول

مطالعات نشان داده اند که دانه های ریحان  به طور مستقیم با کاهش سطح کلسترول “بد” همراه هستند، که به معنی کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز و رسوب پلاک در شریان ها و رگ های خونی است. این امر همچنین موجب فشار بر قلب می شود و  حمله قلبی و سکته مغزی را  کاهش می دهد.

کنترل فشار خون

به طور مشابه، تحقیقات نشان داده است که سطح پتاسیم در این دانه ها با کاهش فشار خون ارتباط دارد.  پتاسیم یک وازودیلاتور است، به این معنی که می تواند شریان ها و رگ های خونی را شل کند، در نتیجه فشار روی سیستم قلبی عروقی را کاهش می دهد.

تقویت  استخوان

تخم این گیاه دارای مواد معدنی ، از جمله آهن، پتاسیم، مس، کلسیم، منگنز و منیزیم،  است که  خوردن روزانه آن از پوکی استخوان پیشگیری کرده , استخوان ها را تقویت میکند
 

جلوگیری از بیماری ها

تخم ریحان با داشتن مقدار فراوان  ویتامین A و دیگر آنتی اکسیدان ها  می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن بدن کمک کند. این  سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند و همچنین از تعدادی از بیماری های مختلف  جلوگیری می کند.
 

کنترل قند خون

مطالعات نشان داده اند که مواد فعال مانند فیبر  که در دانه های ریحان  وجود دارند قادر به کنترل قند خون می باشند. برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، این تخم ریحان بسیار خوبست؛ زیرا عدم توانایی کنترل انسولین و میزان گلوکز، بخش مهمی از این بیماری است. یک لیوان آب با دانه های ریحان در صبح می تواند  میزان انسولین را در طول روز افزایش دهد.

تأثیرات خنک کننده

در بسیاری از کشورهای آسیایی، دانه های ریحان به خاطر تأثیرات خنک کننده بدنشان  استفاده میکنند. در حالی که این مزیت مبهم و تا حدودی خودسرانه است، این بذر ها به شدت مورد استفاده افراد مبتلا به تب و  التهاب قرار می گیرند

 

از بین بردن استرس

اگر  مدام استرس دارید، یک لیوان آب پر از دانه های ریحان ممکن است یک راه حل سریع و ساده برای  درمان استرس و اضطراب  باشد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم دانه های ریحان می تواند موجب کاهش افسردگی، افزایش خلق و خوی  و کاهش میزان هورمون استرس در بدن شود.

سلامت چشم

با توجه به اینکه تخم ریحان دارای  ویتامین A  بسیار زیادی است ،  ویتامین A برای سلامت چشم خوبست ،  از ایجاد آب مروارید و  دژنراسیون ماکولا پیشگیری میکند

 

تسکین درد

هنگامی که به  بیماریهایی مانند آرتریت، نقرس، سردرد و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مبتلا می شوید، تخم ریحان به شدت  این دردها را کاهش میدهد  .

 

استفاده از دانه های ریحان در آشپزی

از تخم ریحان در اکثر کشورهای آسیایی  برای درست کردن انواع  نوشیدنی ها استفاده می شود. وقتی بذر ریحان را در آب یا مایع دیگر می ریزیم، حالت ژلاتینی پیدا کرده و نرم میشوند. دانه های ریحان را نیز می توان در شربت و شیرینی پزی  استفاده کرد طعم خوبی به شیرینی میدهد میتوانید به سادگی ۱/۲ فنجان دانه های ریحان را به یک مخلوط میوه ای یا لیوانی از آب ریخته و هر روز بنوشید یا میتوانید از آن در سوپ، ، ماست، و غذاهای ماکارونی بریزید.

خیس شده آن بهتر از خشک شده آن است چون وقتی خیس می کنیم و به شکل نوشیدنی استفاده میکنیم  مواد فعال و آنتی اکسیدانی آن آزاد می شود

عوارض جانبی دانه ریحان

خطر خفگی و همچنین نوسانات هورمونی از عوارض جانبی دانه های ریحان است

هورمون ها: یکی از عوارض جانبی دانه های ریحان تاثیر بالقوه آنها بر سطح هورمون بدن ، یعنی استروژن است . این می تواند برای زنان باردار خطرناک باشد، زیرا می تواند قاعدگی را تحریک کند و ممکن است برای جنین خوب نباشد. کسانی که از اختلالات تیروئید یا سایر مشکلات هورمونی رنج می برند نباید از این دانه ها قبل از مشورت کردن با پزشک  استفاده کنند.

خطر خفگی: چون این دانه ها با آب ترکیب می شوند و حالت ژلاتینی پیدا میکند بلعیدن را دشوار میکند که به طور بالقوه می تواند خطرناک باشد. به همین دلیل، این دانه ها برای افرادی که  مشکل بلع دارند، کودکان  یا سالخورده هستند توصیه نمی شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *