خوراکی های تاثیرگذار بر کیفیت خواب

خوراکی های تاثیرگذار بر کیفیت خواب

 

اگر می خواهید به اختلالات و افت کیفیت خواب دچار نشوید پیشنهاد می کنیم از مصرف برخی خوراکی های مضر پرهیز کنید سعی کنید شام سبک میل کنید و شب هنگام از مصرف نوشیدنی های کافئین دار پرهیز کنید. گرسنه خوابیدن هم می تواند در بی خوابی شما نقش موثری داشته باشد.

بیشتر ما این وضعیت را حداقل برای یک‌بار تجربه کرده‌ایم: ساعت ۴:۳۴ صبح است، در رخت‌خواب دراز کشیده‌ایم، ولی هنوز بیداریم. هر دقیقه که می‌گذرد، از خودمان می‌پرسیم که چرا پس خواب‌مان نمی‌برد؟!اگر دنبال حقیقت هستید، باید بدانید که این وضعیت شاید با غذاهایی که در طی روز قبل خورده‌اید مرتبط باشد. در واقع، تصورات غلطی درباره غذا خوردن وجود دارد که می‌تواند کیفیت خواب ما را پایین بیاورد.

یکی از این تصورات رایج اما اشتباه این است که دیر غذا خوردن اصلا نباید اتفاق بیافتد. اگر ساعت ۸:۳۰ شب به خانه برمی‌گردید و غذایی آماده نیست که بخورید، نباید گرسنه بخوابید. گرسنه خوابیدن در این وضعیت باعث اختلال در خواب می‌شود. یک وعده غذایی کوچک که حاوی مقداری پروتئین و کربوهیدرات باشد، مثل ماکارونی و لوبیا، یا سالاد با نخود، یا سوپ عدس و سبزیجات، می‌تواند کمک زیادی به شما کند تا برای خوابیدن دچار مشکل نشوید. اگر شرایط زندگی شما طوری است که مجبور می‌شوید شب‌ها خیلی دیر غذا بخورید، باید این نکته را در نظر بگیرید که سبُک غذا خوردن، برای شما ضروری است.

بعضی افراد وقتی احساس می‌کنند عصرها انرژی کافی ندارند، از کافئین زیادی برای جبران و تقویت انرژی استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد این حالت در بین مردم جهان رایج است که ساعت ۴ عصر احساس می‌کنند انرژی ندارند و شروع می‌کنند به خوردن شکلات و نوشیدنی‌های کافئین‌دار.

اما متاسفانه اگر عصرها کافئین زیادی مصرف کنید، تاثیر منفی و مخربی بر روی خواب شبانه‌تان می‌گذارید. اثرات کافئین می‌تواند تا ۶ ساعت بعد از نوشیدن در بدن باقی بماند، بدون این‌که متوجهش شوید. به‌جای این کارها، بهتر است چندتا از پله‌های ساختمان را بالا پایین کنید تا انرژی و خلق‌وخوی بهتری پیدا کنید!

خیلی از ما ایرانی‌ها عادت داریم بعد از صرف شام و قبل از خواب، فنجانی چای بنوشیم. این عادت گرچه رایج است اما صحیح نیست و می‌تواند بر کیفیت خواب اثر منفی بگذارد. مواد محرک کافئین‌داری مانند چای، قهوه، نوشابه‌های کولادار و شکلات و ترکیب‌هایی از این قبیل، حتی اگر ۳-۲ ساعت قبل از خواب مصرف شوند، روی خواب خوب اثر منفی می‌گذارند، بنابراین بهترین نوشیدنی‌ها برای صرف با وعده شام و قبل از خواب، دوغ یا آب‌میوه هستند.

اگر در شیفت شب کار می‌کنید، مصرف چای، قهوه و شکلات به دلیل ترکیب‌های محرکی که دارند و فرد را هوشیار می‌کنند و باعث کاهش خطاها و خطرهای ناشی از خواب‌آلودگی می‌شوند، برای شما خوب است اما برای کسانی که می‌خواهند خواب راحتی داشته باشند به خصوص کسانی که در ابتدای خواب دچار بی‌خوابی می‌شوند، مناسب نیست.

مصرف مایعات قبل از خواب برای کسانی که مشکل بزرگی پروستات دارند، می‌تواند مشکل‌ساز باشد و بیداری‌های مکرر برای دفع ادرار، کیفیت خوابشان را کاهش می‌دهد. پس بهتر است که ۳-۲ ساعت قبل از خواب، زیاد مایعات مصرف نکنند

گاهی گفته می‌شود برخی نوشیدنی‌ها مانند دوغ یا شیر قبل از خواب به کیفیت هرچه بیشتر آن کمک می‌کنند. البته این موضوع نیز به عادت فرد برمی‌گردد. اگر فردی با نوشیدن شیر خواب بهتری را تجربه می‌کند، باید آن را تکرار کند اما ممکن است مصرف این نوشیدنی در شخصی دیگر باعث افت کیفیت خواب شود. گرچه گفته می‌شود مصرف شیر خوب است اما شیر کاکائو یا شیر قهوه، گزینه‌های خوبی نیستند و بهتر است از مصرف آن‌ها قبل از خواب پرهیز شود. به هر حال مصرف آب خالص بر هر نوشیدنی دیگری ارجحیت دارد.

البته مصرف مایعات قبل از خواب برای کسانی که مشکل بزرگی پروستات دارند، می‌تواند مشکل‌ساز باشد و بیداری‌های مکرر برای دفع ادرار، کیفیت خوابشان را کاهش می‌دهد. پس بهتر است که ۳-۲ ساعت قبل از خواب، زیاد مایعات مصرف نکنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.