دانستنی هایی درباره تفاوت روغن سرخ کردنی با روغن پخت و پز

دانستنی هایی درباره تفاوت روغن سرخ کردنی با روغن پخت و پز

دانستنی هایی درباره تفاوت روغن سرخ کردنی با روغن پخت و پز

خیلی ها دنبال این هستند که روغن سرخ کردنی چه تفاوتی با روغن معمولی دارد و این که اگر غذا را با روغن معمولی سرخ کنیم عوارضی دارد و چه نوع روغن هایی برای پخت و پز و چه روغن هایی برای سرخ کردن بهتر است در این جا محققان به طور کامل دانستنی هایی درباره تفاوت روغن سرخ کردنی با روغن پخت و پز را در اختیارتان قرار می دهند .

تفاوت روغن سرخ کردنی و روغن پخت و پز را جدی بگیرید

اینکه روغن خام حاصل از دانه ها و میوه های روغنی یا منابع حیوانی، حاوی ناخالصی هایی است که در طعم، رنگ، بو، شفافیت، پایداری، ارزش تغذیه ای و بطور کلی در کیفیت روغن موثرند، ااین ناخالصی ها با عملیات تصفیه از روغن خارج می شوند و سعی بر این است که تا حد امکان مواد با ارزش حفظ و از بروز تغییرات شیمیایی در تری گلیسریدها جلوگیری شود.

این توضیح که فرآوری روغن شامل مراحل صمغ گیری، تصفیه قلیایی و یا فیزیکی، بی رنگ کردن و بوگیری است، معمولا پس از افزودن آنتی اکسیدان روغن ها بسته بندی می شود، ضمن آنکه در صورت نیاز به تولید روغن هیدروژنه یا جامد، روغن تحت عملیات هیدروژنه کردن قرار می گیرد.

تقسیم بندی انواع روغن خوراکی، مصرف روغن مایع جهت استفاده در سالاد و پخت و پز و غذاهایی است که معمولا نیاز به سرخ کردن در حرارت زیاد ندارند در حالی که روغن سرخ کردنی به علت پایداری زیاد در برابر حرارت، در غذاهایی که نیاز به سرخ کردن طولانی و عمیق دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

دانستنی هایی درباره تفاوت روغن سرخ کردنی با روغن پخت و پز

این توضیح که در صورت عدم دسترسی به روغن مایع جهت پخت و پز می توان از روغن جامد کم ترانس استفاده کرد، در زمان خرید باید به برچسب روغن توجه کرد، اگر میزان ایزومر ترانس آن از مقدار خاصی تجاوز نکرد قابلیت استفاده به عنوان روغن مناسب پخت و پز و غیر قابل مصرف برای سرخ کردن را دارا خواهد بود.

با توصیه اکید به استفاده از روغن مخصوص سرخ کردنی در سرخ کردن مواد غذایی، روغن گیاهی مایع را به شرط بکارگیری در پخت و پز و سالاد، می توان بطور کامل جانشین روغن جامد کرد، توجه به این نکته ضروری است که روغن های مایع پخت و پز، به رغم تفاوت هایی که دارند، نمی توانند درجه حرارت بالا را تحمل کنند، بنابراین می سوزند و سوختن آنها در مرحله سرخ کردن می تواند آن را به مواد سرطان زا تبدیل کند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو، آسان ترین راه بهرمندی صحیح از روغن های خوراکی را کنترل اطلاعات روی برچسب روغن ها دانست و از مردم خواست در کنترل این فرآورده ها حتما به تاریخ تولید و انقضاء، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، نشان سازمان غذا و دارو، نام و آدرس کارخانه تولید کننده، شرایط نگهداری، میزان اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع و اسید چرب ترانس دقت کنند.

در مورد روغن غنی شده، توجه به نوع و مقادیر ویتامین درج شده روی برچسب و در مورد روغن های وارداتی، دارا بودن برچسب فارسی با درج تاریخ تولید و انقضاء ، سری ساخت ، شماره مجوز بهداشتی واردات، نام تجاری و نام شرکت و کشور سازنده را توصیه کرد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.