درمان استرس تحصیلی در کودکان

درمان استرس تحصیلی در کودکان

استرس در کودکان بابرخی نشانه های رفتاری مهم قابل مشاهده است تندخویی و عصبی شدن اطفال یا سردرد و دلدرد و بی میلی به خوردن غذا می تواند خبر از استرس آن ها ناشی از آغاز سال تحصیلی و دوران تحصیل باشد.

استرس پاسخ یا عکس العمل بدن انسان در برابر موقعیت‌های مختلف است و برای ادامه حیات امری ضروری محسوب می‌شود. در واقع داشتن مقداری استرس همیشه لازم است، اما اگر این مقدار از حد تعادل خارج شود، در آنصورت چه باید کرد؟

بچه‌ها غالباً مشکلات خود را در عمل و با رفتارهایشان نشان می‌دهند. تندخو و عصبی می‌شوند،فعالیتشان از حد می‌گذرد و گاهی اوقات این خشونت گریبان گیر دیگران و حتی خودشان خواهد شد. البته ممکن است برعکس این قضیه هم اتفاق بیافتد، یعنی بچه بیش از حد سرخورده شود بطوریکه این در خودفرورفتگی با مکیدن انگشتان شست، دستشویی رفتن‌های مکرر و گریه‌های مداوم و بی‌معنا، نمایان ‌شود. دقت در سیستم بدنی بچه‌ها،بهترین روش برای پی بردن به مشکلات آنهاست.

دلدرد یا سردرد یا تغییر در تغذیه و خواب کودکان میتواند نشانه بروز استرس در کودکان باشد. اغلب اوقات والدین با دیدن این نشانه‌ها به فکر فرو می‌روند یا سؤالاتی برایشان مطرح می‌شود. اما باید میان نتایج و پیامدهای این نشانه‌ها فرق بگذارند و دقت کنندکه این نشانه‌ها زمانی سؤال برانگیز خواهند شد که به شکلی دائمی و همیشگی درآیند. در این مواقع تنبیه یا دادن درس‌های اخلاقی، راهکار مناسبی نخواهد بود. حتی موضع‌گیری‌ها و برخوردهای شدید معلمان هم کمکی به بچه‌ها نخواهد کرد، آنها نمی‌توانند افکار و احساسات خود را بیان کنندو در نتیجه منزوی‌تر می‌شوند بچه‌ها در مقایسه با بزرگترها، در برابر پاسخ های مؤافق یا مخالف، حساس‌ترند.

با شنیدن یک پاسخ نامناسب از سوی والدین، استرس آنها کم کم تبدیل به ترس و در نهایت تبدیل به وحشت می‌شود. بعضی از مطالعات نشان داده پسرها در مقایسه با دخترها، بیشتردچار استرس می‌شوند. شاید چون به لحاظ عرفی و فرهنگی فشار بر روی پسرها بیشتر است، معیارهای فرهنگی آنها را ترغیب می‌کند که در مقابل غصه و اندوه قوی باشند و گریه نکنند. در قسمت بعد راهکارهایی را به شما معرفی می‌کنیم که به کاهش استرس در کودکان و دانش آموزان کمک می‌کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *