درمان مشکلات حافظه با امواج اولتراسوند

درمان مشکلات حافظه با امواج اولتراسوند

یکی از تازه ترین روش های درمانی برای آلزایمر، امواج اولتراسوند می باشد که قادر به مقاوم کردن سلولهای مغزی در برابر مشکلات زوال عقل و حافظه به شمار می رود،امواج اولتراسوند کاربردهای درمانی زیادی دارند که در این بخش به آن ها اشاره خواهیم کرد.

تحقیقات اخیر پژوهشگران نشان داده امواج اولتراسوند می‌تواند درمانگر آلزایمر باشد. به گفته محققان، بررسی‌های اخیر روی موشها نشان داده امواج اولتراسوند می‌تواند پلاک‌های پروتیینی که عامل بروز آلزایمر هستند را پاک و به بازگشت حافظه در موشهای مبتلا کمک کند. محققان دانشگاه کویین اسلند استرالیا در تحقیقی که مشروح نتایج آن در مجله آمریکایی Science Translational Medicine منتشر شد توضیح دادند

امواج اولتراسوند می‌تواند سلولهای سیستم ایمنی مغز را تحریک کرده و باعث از بین رفتن پلاک‌های پروتئینی بتاآمیلوییدی شود که مسبب بروز آلزایمر هستند. درمان آلزایمر بسیار مشکل است زیرا سدی دفاعی از سلولها وجود دارد که از مغز در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند اما همین سد جلوی دارو‌ها را هم میگیرد.

محققان این بار به جای تزریق دارو از امواج اولتراسوند استفاده کردند و همزمان میکروحباب‌هایی را به خون موشها تزریق کردند که تحت تاثیر این امواج می‌تواند سد دفاعی مغز را بشکند. بعد از هفته‌ها انجام این کار محققان متوجه نابوی ۷۵ درصدی پلاک‌های پروتئینی شدند بدون آنکه بافت مغزی کوچکترین آسیبی دیده باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *