درمان مقاومت آنتی بیوتیکی با کشف یک ژن

درمان مقاومت آنتی بیوتیکی با کشف یک ژن

مقاومت آنتی بیوتیکی امروزه تبدیل به مشکلی برای اکثر مصرف کنندگان این داروها شده است، به تازگی محققین موفق به کشف ژن تاثیرگذار در این زمینه شده اند. سعی کنید در مصرف آنتی بیوتیک زیاده روی نکنید چون ممکن است منجر به ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی در بدنتان شود.

محققان چینی موفق به شناسایی ژنی شده‌اند که در حیوانات و انسان می‌تواند باعث مقاومت برخی باکتری‌ها و ناکارآمد شدن آنتی‌بیوتیک شود. براساس تحقیقی که توسط محققان دانشگاه کلنتون انجام و مشروح آن در مجله لانست منتشر شده است، محققان متوجه مقاومت بیماران به داروی کولیستین شدند که به طور همه‌گیر در چین مورد استفاده است.

مطالعه روی ۱۳۰۰ بیمار نشان داد نوعی از گونه کولی باسیل‌ها به این دارو مقاوم هستند. محققان در بررسی‌های وسیع‌تر متوجه ژنی در باکتری ای‌کولی در خوک‌ها شدند. ژن جدیدی به نام mcr-۱ باعث می‌شود این باکتری به راحتی به نوع دیگری از باکتری به‌خصوص Klebsiella تبدیل و عامل عفونت‌های ریوی شود. محققان می‌گویند به احتمال زیاد این ژن و مقاومتی که در برابر آنتی‌بیوتیک ایجاد شده از حیوان به انسان منتقل شده است. مقاومت به کولیستین در حال حاضر منحصر به چین است که بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده این داروست اما به زودی منتشر خواهد شد و این موضوع را در سایر آنتی‌بیوتیک‌ها هم خواهیم دید. در حال حاضر محققان تحقیقات گسترده‌ای را در رابطه با این ژن آغاز کرده‌اند و سازمان جهانی بداشت نیز خواستار کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک شده است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.