درمان یبوست با استفاده از مارچوبه

درمان یبوست با استفاده از مارچوبه

از ویژگی ها و مزایای درمانی مارچوبه چه میزان اطلاع دارید این سبزی پرخاصیت در تامین املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن بسیار مفید و موثر است همچنین موجب پیشگیری از ابتلا به یبوست،کاهش چربی بد خون خواهد شد. بد نیست با ارزش تغذیه ای و مزایای استفاده از مارچوبه در ادامه این بخش آشنا شوید.

مارچوبه جزو سبزی‌های مغذی و کم‌کالری است که هر ۱۰۰ گرم آن، تنها ۲۰ کیلوکالری انرژی به بدن می‌رساند. این سبزی پرخاصیت، فیبر فراوانی هم دارد. ۱۰۰ گرم مارچوبه، ۲.۱ گرم فیبر را در خود جای داده است و از این رو مصرف حجم متعادلی از آن می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به یبوست،کاهش چربی بد خون یا همان LDL و تنظیم قند خون بشود. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف خوراکی‌های سرشار از فیبر غذایی مانند مارچوبه به کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هم کمک می‌کند. لوتئین، زیگزانتین، کاروتن‌ها و کریپتوگزانتین، ازجمله مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مارچوبه هستندکه در کنار هم می‌توانند خطر ابتلا به سرطان‌ها و عفونت‌های ویروسی را کاهش دهند. مارچوبه تازه، منبع خوبی برای دریافت فولات است. هر ۱۰۰ گرم آن، ۵۴ میکروگرم فولات دارد و می‌تواند ۱۴ درصد از نیاز بدن به این ریزمغذی ارزشمند را تامین کند. به‌همین خاطر هم مصرف این سبزی در دوران بارداری به خانم‌های باردار، توصیه می‌شود.

ویتامین‌های گروه B موجود در مارچوبه به بهبود متابولیسمدر بدن کمک می‌کنند. ویتامین‌های C و K هم به‌وفور در مارچوبه وجود دارند. ویتامین K موجود در آن می‌تواند باعث حفظ سلامت استخوان‌ها شود و نقشی اساسی در روند درمان بیماران مبتلا به آلزایمر بازی کند. پتاسیم،‌ مس و آهن هم از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در مارچوبه به شمار می‌روند.

مواد ضدالتهابی موجود در مارچوبه عبارت‌اند از: ساپونین A، سارساساپوژنین، پروتودیوسین، دیوسژنین و فلاوونوئیدهای کورستین، روتین، کامفرول، ایزورامنتین. این مواد شیمیایی از فرآیندهای التهابی در بیماری‌های خودایمنی جلوگیری می‌کنند. سارساساپونین موجود در مارچوبه، یکی از مواد شیمیایی بسیار موثر در بهبود بیماری ALS (اسکلروز چندگانه آمیلوتروفیک) است؛ که یک بیماری خود ایمنی مزمن می‌باشد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن نورون‌های عصبی را به عنوان عوامل بیگانه می‌پندارد و علیه آن‌ها واکنش‌های متعدد التهابی نشان می‌دهد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مارچوبه عبارت‌اند از: ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین E، روی، منیزیم و سلنیوم. مارچوبه همچنین سرشار از گلوتاتیون می‌باشد و به نسبت سایر سبزیجات از آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری تشکیل یافته است. این مقادیر بالای مواد آنتی‌اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و منجر به خواص ضدسرطانی می‌شود. همچنین مواد شیمیایی فعال در مارچوبه به علت کاهش التهاب می‌توانند فعالیت متابولیکی سلول‌های سرطانی را تغییر دهند. مطالعات متعددی در رابطه با اثرات ضدسرطانی مارچوبه بر سرطان کبد صورت گرفته است و نشان داده شده که سرطان کبد به وسیله مواد آنتی‌اکسیدانی فعال موجود در مارچوبه متوقف گردیده است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *