در صورت کمبود ویتامین B۱۲ چه باید کرد؟

در صورت کمبود ویتامین B۱۲ چه باید کرد؟

پزشکان چه علائمی را برای کسانی که دچار کمبود ویتامین B۱۲ شده اند مهم میدانند. برخی نشانه های جسمی در بدن مانند بی حسی، خستگی، بی حالی و سوزن سوزن شدن پاها خبر از کاهش این ویتامین در بدن میدهند.

یکی از اتفاقاتی که ممکن است با کمبود ویتامین B۱۲ تجربه کنید، تجربه‌های عجیب‌وغریب است! مثلا یکی از متخصصان می‌گوید مراجعه‌کننده‌ ۴۴ ساله‌ای داشته است که گفته من احساس می‌کنم چیزی شبیه به برق و الکتریسیته از سر تا پای من حرکت می‌کند! و در نهایت مشخص شد که این فرد فقط کمبود ویتامین B۱۲ دارد و نه هیچ‌چیز دیگر.

افراد دیگری هم بوده‌اند که گفته‌اند احساس بی‌حسی، خواب‌رفتگی یا سوزن‌سوزن شدن در اعضای بدن‌شان حس می‌کنند. به نظر متخصصان، این دردهای عجیب‌وغریب همگی نتیجه آسیب‌های عصبی هستند که به‌خاطر سطح پایین اکسیژن در سلول‌ها اتفاق می‌افتد.

بعضی از کسانی که کمبود ویتامین B۱۲ دارند، کلیدها را در یخچال می‌گذراند یا مثلا به‌سختی ممکن است که نام اعضای فامیل را به‌خاطر بیاورند! شاید وقتی با این مشکلات مواجه می‌شوید، سریعا نگران این شوید که ممکن است این وضعیت همان زوال عقل زودرس باشد، اما گاهی اوقات این نشانه‌ فقط مربوط به کمبود ویتامین B۱۲ است. حتی در بعضی موارد این کمبود در بین سالمندان با آلزایمر اشتباه گرفته می‌شود، اما وقتی همین سالمندان آزمایش خون می‌دهند، گاها مشخص می‌شود که کمبود ویتامین B۱۲ دارند و با شروع مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین‌، می‌بینند علائمی که قبلا داشتند شروع به محو شدن می‌کند.

احساس لرزش در اندام‌های بدن یا سرگیجه از علائم شایع دیگری است که با کمبود ویتامین B۱۲ مرتبط است. این افراد مثلا موقع بالا رفتن از پله‌ها احساس لرزش در بدن می‌کنند. یکی از مطالعات محققان ترکیه‌ای نشان می‌دهد که ۴۰ درصد کسانی که سرگیجه‌های زیاد و بدون دلیل دارند، با کمبود ویتامین B۱۲ روبه‌رو هستند.

ویتامین ب۱۲ به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می‌شود، پس اگر رژیم غذایی شما از محصولات گیاهی مانند میوه‌‌ها و سبزیجات، حبوبات و سویا تشکیل شده، در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارید. دکتر «استفانی میدلبِرگ» (Stephanie Middleberg) متخصص تغذیه در نیویورک، توصیه می‌کند گیاه‌خوارانی که تخم‌مرغ و لبنیات مصرف می‌کنند، حداقل روزی یک بار، هر دویِ این گروه‌های غذایی را در رژیم غذایی خود جای دهند. وِگان‌ها که هیچ نوع محصول حیوانی اعم از تخم‌مرغ و لبنیات و عسل نمی‌خورند، باید حتما قرص‌های مکمل ویتامین ب۱۲ یا غذاهایی را که با این ویتامین غنی شده‌اند، مصرف کنند. از غذاهایی که با ویتامین ب۱۲ غنی شده‌اند می‌توان به شیرهای غیرلبنی، غلات صبحانه و جایگزین‌های گوشت اشاره کرد، البته همه‌ی آنها الزاما با این ویتامین غنی نشده‌اند، پس حتما به برچسب غذایی آنها دقت کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.