در مصرف مواد غذایی شیرین دقت کنید

در مصرف مواد غذایی شیرین دقت کنید

برخی مواد غذایی شیرین می توانند آسیب های جبران ناپذیری به سلامتی مغز وارد کنند. اگر جزو افرادی هستید که هوس های غذایی شیرین دارند بهتر است هر چه زودتر این سبک تغذیه ای را تغییر دهید. خوردنی های شیرین روی گیرنده‌های دوپامین مغز تاثیرات منفی فراوانی خواهد گذاشت، محققین به یافته های جدیدی در این زمینه دست یافتند  که در ادامه مطالعه خواهیم کرد.

همه می‌دانیم که رژیم غذایی ناسالم، نقش مهمی در ابتلا به چاقی ایفا می‌کند. با این‌حال، یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که وقتی مساله هوس غذایی نسبت به مواد غذایی شیرین مطرح می‌شود، نباید نقش مهم اختلال در سیستم پاداش مغز را نادیده گرفت. براساس گزارش مجله Diabetes، محققان دانشگاه واشنگتن به این نتیجه رسیده‌اند که سن و سطح گیرنده‌های دوپامین روی تمایل به مواد غذایی شیرین در میان افرادی تاثیر می‌گذاردکه وزن‌شان در محدوده سالم قرار دارد و تاثیری در افراد چاق ندارد.

آنان در این مطالعه ۴۴ فرد بزرگ‌سال ۲۰ تا ۴۴ ساله را بررسی کردند که ۲۴ نفرشان چاق بودند و وزن ۲۰ نفرشان در محدوده سالم قرار داشت. محققان از همه این افراد خواستند تا تعدادی نوشیدنی را مصرف کنند که میزان قند هر کدام با یکدیگر متفاوت بود و بعد نوشیدنی‌هارا براساس میزان علاقه رتبه‌بندی کنند. در ادامه محققان از پِت اسکن کمک گرفتند تا سطح دوپامین را در مغز هر کدام از آن‌ها مورد بررسی قرار دهند. تحلیل نهایی روی مغز کسانی که وزن‌شان در محدوده سالم قرار داشت، نشان داد که جوانی و کم‌تعداد بودن گیرنده‌های دوپامین در میان این افراد با علاقه آن‌ها به مواد غذایی شیرین‌تر مرتبط است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *