در مورد آنفلوآنزای پرندگان چه می دانید؟

در مورد آنفلوآنزای پرندگان چه می دانید؟

ابتلای پرندگان به آنفلوانزا چگونه است؟ این عارضه بسیار مرگبار و خطرناک است. آنفلوآنزای پرندگان  چگونه قابل کنترل و پیشگیری است؟ به برخی از توصیه های موثر در این زمینه دقت کنید.پرنده و تخم‌مرغ‌های محلی مهمترین عامل انتشار این بیماری به شمار می روند.

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: آنفلوآنزای پرندگان در بیش از ۱۵ استان کشور وجود دارد و مردم باید تا اطلاع ثانوی از مصرف هرگونه پرنده و تخم‌مرغ‌های محلی خودداری کنند. محمود سروش گفت: بیماری آنفلوآنزای پرندگان با نوع ویروس غالب H۵N۸ در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص در منطقه سیبری تا شاخ آ‌فریقا موجب ریزش زیادی از پرندگان شده است و در بیش از ۱۵ استان کشور نیز این پدیده مشاهده شده و افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ریزش پرندگان در بسیاری از مناطق کشور حتی در مناطق شهری و به خصوص در نزدیکی تالاب‌ها وجود دارد و به همین علت سازمان دامپزشکی تاکنون سه بیانیه مهم صادر کرده است و نسبت به آلوده بودن این مناطق و پرهیز مردم از دست زدن به هر نوع پرنده هشدار داده است. رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: موضوع کنترل این بیماری در بین پرندگان و مبارزه با آن به عهده سازمان دامپزشکی است اما وزارت بهداشت برای جلوگیری از ابتلای انسانی آن، در تمام مناطقی که تلفات پرندگان سنتی دیده می‌شود، اقدامات متعددی را برای آموزش مردم، واکسیناسیون و توزیع دارو انجام می‌دهد. وی افزود: در تمام مناطقی که ریزش پرندگان مهاجر دیده شده و ابتلای پرندگان به آنفلوانزا تایید شده است و به طور کلی در سراسر کشور از مردم می‌خواهیم که در صورت مشاهده ریزش پرندگان بدون فوت وقت و به سرعت موضوع را به بهورزان در شبکه بهداشت، کارشناسان بهداشت، دهیاری‌ها،سازمان دامپزشکی یا ماموران سازمان محیط زیست خبر دهند. سروش گفت: به طور جد از مردم می‌خواهیم که از دست زدن و تماس با پرندگان مرده یا حتی پرندگان مهاجر زنده خودداری کنند. کودکان به خصوص دختر بچه‌ها علاقه زیادی به بازی با پرندگان و دست زدن به آنها دارند. پسر بچه‌ها نیز علاقه دارند، پرندگان مهاجر را بگیرند. توصیه اکید وزارت بهداشت این است که والدین مراقبت کنند و به کودکان خود آموزش دهند که تا اطلاع ثانوی بچه‌ها به هیچ وجه به پرندگان مهاجر چه زنده و چه مرده دست نزنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.