دلایل وجود خون در ادرار

دلایل وجود خون در ادرار

 

دلایل وجود خون در ادرار
خون در ادرار به صورت پزشکی به عنوان هماچوری نامیده می شود. دو نوع اصلی از هماچوری وجود دارد: ناخوشایند و میکروسکوپی. هماچوری ناخوشایندی را می توان در ادرار با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. هماچوری میکروسکوپی تنها در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است. خون در ادرار می تواند در هر قسمتی از دستگاه ادراری باشد. دستگاه ادراری شامل کلیه ها (که در آن ادرار ساخته می شود)، یورتورها (لوله هایی که ادرار از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند)، مثانه (که ادرار در آن ذخیره می شود)، پروستات (در مردان) و مجرای ادرار (لوله ای که از طریق آن ادرار از بدن خارج می شود) می باشد. در ادامه برخی از این علل را بررسی می کنیم.
عفونت مجاری ادراری
خون در ادرار یا هماچوری ممکن است علامتی از عفونت ادراری (UTI) باشد. UTI ممکن است در هر بخش از دستگاه ادراری رخ دهد. باکتری هایی که به مجرای ادرار وارد می شوند به اضافه باکتری های موجود در مثانه باعث اکثریت UTI ها می شود. مرکز ملی کلیه و بیماریهای ارولوژی تخمین می زند که سالانه بیش از ۸ میلیون مورد UTI توسط پزشک در ایالات متحده بررسی می شود. زنان به علت طول کوتاه یترون و نزدیکی آن به مقعد بیشتر احتمال دارد که به UTI مبتلا شوند. سایر علائم UTI ممکن است شامل ادرار مکرر، درد یا سوزش با ادرار (دیسوری) باشد. یک UTI اغلب با تجزیه و تحلیل یک نمونه ادرار (ادرار) و به دنبال آن ادرار برای شناسایی ارگانیسم های عصبی تشخیص داده می شود. آنتی بیوتیک های خوراکی عامل اصلی درمان UTI هستند. هنگامی کهUTI به سرعت و به درستی درمان می شود، عفونت های دستگاه ادراری به ندرت به عوارض منجر می شود.
 عفونت کلیه
عفونت کلیه یا پیلونفریت می تواند به خون در ادرار یا هماچوری منجر شود. عفونت های کلیه هنگامی رخ می دهد که باکتری ها از جریان خون به کلیه ها وارد می شوند و یا به داخل کلیه ها از کورتون حرکت می کنند (لوله هایی که ادرار از کلیه ها به مثانه منتقل می شود). عفونت ممکن است بر روی یک یا هر دو کلیه تاثیر بگذارد. عفونت های کلیه کمتر از عفونت های مثانه هستند. آنها در زنان بیش از مردان رایج هستند.
علائم دیگر عفونت کلیه ممکن است شامل ادرار مکرر، سوزش با ادرار (دیسوری)، ادرار مضر، تب، درد کمر، تهوع و استفراغ باشد. تشخیص پیلونفریت از طریق آزمایش ادرار انجام می شود. افراد مبتلا به علائم شدید ممکن است نیاز به بستری شدن برای تزریق آنتی بیوتیک های وریدی داشته باشند، در حالی که افرادی که علائم کمتری دارند ممکن است با آنتی بیوتیک های خوراکی درمان شوند. اکثر افراد مبتلا به عفونت کلیوی عوارضی ندارند. عوارض نادر ممکن است شامل معالجه کلیه، فشار خون بالا (فشار خون بالا)، نارسایی کلیه و سپسیس (عفونت باکتریایی خون) باشد.
 سنگ کلیه
خون در ادرار یا هماچوری ممکن است نشانه ای از سنگ کلیه یا نفرولیز باشد. سنگ کلیه یکی از شایع ترین اختلالات دستگاه ادراری است. آنها زمانی رخ می دهند که مواد معدنی در ادرار بسیار متمرکز می شوند و از بلورهای تشکیل دهنده محلول رسوب می کنند. با گذشت زمان، به کریستال ها کوچک و سنگ های سخت تبدیل می شوند. هر کسی می تواند یک سنگ کلیه را ایجاد کند، اما مردان بیشتر از زنان متاثر می شوند.
سایر علائم سنگ کلیه ممکن است شامل درد مفاصل پشت یا کمر شکم، حالت تهوع و استفراغ
باشد. سنگ کلیه اغلب با یک کروماتوگرافی KUB (کلیه، مثانه و مثانه) یا اشعه ایکس یا سی تی اسکن تشخیص داده می شود. سنگ کلیه معمولا از طریق ادرار بدون عارضه عبور می کند. سنگهای بزرگتر کلیه ممکن است جریان ادرار را مختل کنند و ممکن است نیاز به لیتو تیپریپسی موج ضربه ای داشته باشند. لیتوتریپسی سنگ کلیه را به قطعات کوچکتر که می تواند از طریق ادرار منتقل شود، تجزیه می کند.
گلومرولونفریت
گلومرولونفریت می تواند علت وجود خون در ادرار باشد. گلومرولونفریت به التهاب گلومرولی ها اشاره دارد که ساختارهای کلیه مسئول دفع فاضلاب و حذف مایعات اضافی از خون هستند. این می تواند حاد (ناگهانی) یا مزمن (طولانی مدت) باشد. گلومرولونفریت ممکن است از علل مختلفی از جمله عفونتهای باکتری یا ویروسی (مثلا گلو درد، سرفه، HIV، هپاتیت (C، بیماری های خود ایمنی (مانند لوپوس)، واسکولیت (التهاب رگ های خونی) و بیماری های سیستمیک نظیر دیابت و فشار خون بالا ایجاد شده باشد.
سایر علائم گلومرولونفریت ممکن است شامل تورم (ادم) دست و صورت، پروتئین بیش از حد در ادرار (پروتئینوری)، کاهش ادرار، خستگی و فشار خون بالا باشد. بیوپسی کلیه تقریبا همیشه مورد نیاز برای تایید تشخیص گلومرولونفریت است. بسته به علت، درمان ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد فشار خون، استروئیدها و / یا plasmapharesis (حذف مکانیکی آنتی بادی از خون) باشد. عوارض گلومرولونفریت ممکن است شامل نارسایی حاد یا مزمن کلیوی، فشار خون بالا و سندرم نفروتیک (سطح بالای پروتئین در ادرار، سطح پایین پروتئین در خون، کلسترول بالا و تورم) باشد.
بزرگ شدن غده پروستات
بزرگ شدن غده پروستات، همچنین به عنوان hyperplasia خوش خیم پروستات (BPH)، می تواند باعث خون در ادرار برای مردان شود. BPH یک مشکل رایج در مردان مسن و نشان دهنده بزرگ شدن غده پروستات است. این غده فقط در زیر مثانه قرار دارد و مجرای ادرار، که ادرار را از مثانه حمل می کند، از طریق مرکز غده عبور می کند. همانطور که سن مردان بیشتر می شود، اندازه غده افزایش می یابد و موجب فشرده شدن و انسداد جزئی جریان ادرار می شود.
علائم دیگر افزایش غده پروستات ممکن است شامل ادرار مکرر، مشکل در شروع ادرار کردن و احساس اینکه مثانه به طور کامل تخلیه نشده است باشد. تشخیص BPH می تواند با یک آزمایش خون مخصوص آنتی بادی پروستات (PSA) و معاینه رکتوم دیجیتال (DRE) توسط یک پزشک انجام شود. PSA معمولا در BPH افزایش می یابد. DRE اندازه و شکل غده پروستات را ارزیابی می کند. BPH معمولا با داروهای خوراکی یا جراحی به نام TURP (برداشتن ترشحات پروستات) درمان می شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.