دندان درد و درمان های خانگی آن

دندان درد و درمان های خانگی آن

دندان درد در داخل و اطراف دندان و فک بوجود می آید. پوسیدگی دندان، عفونت، شکستگی ها و یا بروز بیماری در لثه ها می تواند باعث ایجاد آن شود. اگر درد بیش از ۱ یا ۲ روز طول بکشد، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا نسبت به درمان آن اقدام شود. تا رفتن به پیش از دندانپزشک،می توانید از راه های خانگی برای درمان درد دندان کمک بگیرید.

۱. کمپرس سرد یا یخ گذاشتن

کمپرس سرد یا یخ گذاشتن، می تواند به کاهش دندان درد کمک کند، به خصوص اگر دندان درد به علت آسیب به لثه بروز کرده باشد.

یک فرد می تواند برای این کار از یخ خورد شده ای که در یک نایلون ریخته شده است، استفاده کند. نایلون پر از یخ را بر روی فک خود قرار دهید.

استفاده از کمپرس سرد، عروق خونی را کاهش می دهد و جریان خون را در منطقه آسیب دیده کاهش می دهد. این کمک می کند که درد کاهش یافته و تورم و التهاب کم شود.

۲. شستن دهان با آب نمک

شستشو دهان با آب نمکی گرم کمک می کند تا باکتری های موجود در حفره ها یا بین دندان ها را از بین ببرید. همچنین ممکن است تورم، التهاب و درد دندان را کاهش دهد.

شستشو با آب نمک می تواند با حل ۱ قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب گرم انجام شود و حدود ۳۰ ثانیه در دهان خود نگه دارید و سپس بیرون بریزید. این فرآیند را می توان به تعداد مورد نیاز تکرار کنید.

۳. استفاده از داروهای مسکن

داروهای مسکن بدون نسخه مثل استامینوفن و ایبوپروفن می توانند برای کاهش دندان درد موثر باشند. آسپرین نباید به کودکان زیر ۱۶ سال داده شود.

۴. سیر

سیر به طور گسترده ای برای اهداف دارویی در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است. سیر شامل ترکیباتی به نام آلیسین است که دارای خواص ضد باکتری قوی می باشد.

سیر تازه، ابتدا باید خرد شود و سپس با کمی نمک مخلوط شود و سپس مخلوط آماده شده را به روی دندان آسیب دیده قرار دهید.

۵. چای نعناع

پودر نعناع دارای خواصی است که می تواند دندان درد را تسکین دهد. مواد مغذی درون نعناع، ضد باکتری است.

یک قاشق چایخوری از برگ های نعناع خشک شده را می توان در یک فنجان آب جوش قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید. سپس اجازه دهید تا خنک شود و آنرا درون دهان خود بگردانید. هم میتوانید آن را بیرون بریزید و هم می توانید بخورید.

یک کیسه چای کمی گرم و مرطوب را نیز می توانید برای چندین دقیقه روی دندان قرار دهید تا درد کاهش پیدا کند.

چند قطره روغن نعناع بر روی یک توپ پنبه نیز می تواند به عنوان درمان موقت استفاده شود. پنبه را برای چند دقیقه روی دندان آسیب دیده قرار دهید.

۶. آویشن

آویشن یکی از گیاهان دارویی شناخته شده است و یک درمان موثر برای عفونت قفسه سینه، مانند برونشیت یا سرفه. تیمول، جزء اصلی این گیاه بوده که خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی دارد.

میتوانید دمنوش آویشن را میل کنید و کمی درون دهان خود بچرخانید تا دندان درد شما را کاهش دهد.

روش دیگر این است که چند قطره اسانس آویشن و آب را بر روی یک توپ پنبه بریزید. سپس پنبه را بر روی دندانی که درد می کند، فشار دهید.

۷. آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا، که در برگ آن یافت می شود، برای درمان زخم ها و کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از مردم اکنون از ژل برای ضدعفونی کردن و تسکین التهاب و درد لثه استفاده می کنند.

مطالعات نشان داده اند که آلوئه ورا دارای ویژگی های ضد باکتری طبیعی است و می توانند باعث از بین رفتن میکروب هایی شوند که پوسیدگی دندان را به همراه می آورند.

ژل باید به ناحیه دردناک دهان اعمال شود و به آرامی ماساژ داده شود.

۸.  شستشو با هیدروژن پراکسید

شستشو با یک محلول هیدروژن پراکسید که یک یک دهانشویه ضد باکتریایی می باشد، بسیار موثر است، به خصوص اگر دندان درد ناشی از عفونت باشد.

هیدروژن پراکسید در صورت بلعیده شدن خطرناک است بنابراین هنگام شستشوی دهان باید مراقب باشید.

این محلول باید با دو قسمت مساوی از ۳ درصد پراکسید هیدروژن و آب تهیه شود و در حدود ۳۰ ثانیه در دهان نگه داشته شود. پس از آن که آن را بیرون ریختید، دهان را چندین بار با آب ساده بشویید.

شستشو با محلول هیدروژن پراکسید هرگز نباید خورده شود و این دارو برای کودکان توصیه نمی شود.

دندان درد و درمان های خانگی آن

۹. میخک

میخک، گیاهی است که بومی جزایر مالوکو در اندونزی است. میخک شامل اژنوول می باشد که یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان یک بیهوشی طبیعی عمل می کند.

میخک همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است که می تواند به مبارزه با عفونت دندان و تبخال کمک کند.

همچنین فرد می تواند یک توپ پنبه کوچک را با روغن گل میخک آغشته کند و آن را به بر روی محل آسیب دیده قرار دهد.

مراجعه به دندانپزشک

این درمان های خانگی فقط برای تسکین موقت است. مهم است که هنگامی که دندان درد بیش از یک روز یا دو روز طول می کشد، برای درمان از دندانپزشک کمک بگیرید.

اگر دندان دردی به سرعت درمان نشود، ممکن است منجر به مشکلات جدی مانند بیماری لثه یا آبسه دندان شود. آبسه زمانی ایجاد می شود که باکتری در قسمت داخلی دندان قرا گیرد که به عنوان پالپ دندان شناخته می شود.

دندان درد و درمان های خانگی آن

توصیه های آخر

بهترین راه برای جلوگیری از دندان درد یا آبسه دندان، حفظ دندان ها و لثه ها از هرگونه آسیب و بیماری است. این را می توان با مراحل زیر انجام داد:

مسواک زدن روزانه حداقل دو بار با یک خمیر دندان فلوراید دار

مصرف کمتر غذاها و نوشیدنی های شیرین

استفاده از خلال دندان پس از خوردن غذا

نکشیدن سیگار

چکاپ منظم و مراجعه به دندانپزشک

ترجمه از: فرزانه پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام روزنه آنلاین مجاز می باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.