دیابت نوع ۲ و پرهیزات غذایی مربوط به آن

دیابت نوع ۲ و پرهیزات غذایی مربوط به آن

مبتلایان به دیابت نوع ۲ بهتر است از برخی غذاهای مناسب برای کنترل بیماریشان کمک بگیرند این مواد غذایی تاثیرات فوق العاده ای برای کنترل میزان قند خون در بدن مبتلایان میگذارند. اگر این بیماران مراقب سطح قند خون خود نباشند دچار عارضه های جبران ناپذیری خواهند شد.

دیابت نوع ۲ در حال حاضر یکی از بیماری‌های غیر واگیر شایع در کشور است که روز به روز بر تعداد مبتلایان به آن افزوده می‌شود و در صورت عدم کنترل، عوارض جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. دیابت از جمله بیماری‌هایی است که خود کنترلی در آن نقش بسزایی ایفا می‌کند. خود کنترلی به این معناست که فرد مبتلا به دیابت از نظر رژیم غذایی،فعالیت فیزیکی و غیره، خودش بیماری دیابت را کنترل کند. یکی از مهمترین عواملی که باید حین خوردن غذا زیر نظر گرفته شود، قند خون است. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با مصرف برخی غذاها از افزایش ناگهانی و خطرناک قند خون خود جلوگیری کنند.برخی از این مواد غذایی را با شما مرور می‌کنیم:

۱-حبوبات اگر به دنبال غذاهایی باشیدکه سطوح قند خون شما را به آرامی و با شیب ملایمی افزایش می‌دهند، بهتر است کربوهیدرات با کیفیت بالا را بجای کربوهیدرات با کیفیت پایین مثل غلات تصفیه شده و غذاهای شکری انتخاب کنید. تا جایی که امکان دارد بهتر است این کربوهیدرات‌ها را با پروتئین و چربی مخلوط کنید. حبوبات (شامل انواع نخود و لوبیا و سویا)ترکیب مناسبی از کربوهیدرات با کیفیت بالا، پروتئین بدون چربی و فیبر محلول هستند که باعث ثابت نگه داشته شدن سطح قند خون بدن و اشتها می‌شود.

۲-بلغور جو دو سر مطالعات نشان داده مصرف رژیم غذایی غنی از غلات کامل و غذاهای پر فیبر بین ۴۲-۳۵ % باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت می‌شوند. بهترین منبع برای هر دو مورد،بلغور جو دو سر است که دارای فیبر محلول بوده و جذب گلوکز از غذای موجود در معده را آهسته می‌کند و در نتیجه سطوح خونی قند را تحت کنترل نگه می‌دارد. به بلغور جو دو سر ۲-۱ قاشق سوپ خوری بادام یا گردوی خرد شده بیفزایید تا پروتئین و چربی بیشتری داشته باشد و به کنترل سطوح قند خون بیشتر کمک کند.این آجیل‌ها طعم و مزه بهتری هم به وعده صبحانه شما می‌دهند.|

۳-ماهی منبع مهم دیگر برای پروتئین بدون چربی، ماهی تازه است. انواع مختلف ماهی موجود در بازار را انتخاب کنید، بخصوص ماهی‌ها با طعم خوب و دارای گوشت سفید که بتوان با روش‌های پخت سالم‌تری نظیر طبخ کردن، کباب کردن و بریان کردن استفاده کرد.ماهی را همراه با کربوهیدرات با کیفیت بالا نظیر سبزیجات، عدس و لوبیا مصرف کنید تا ترکیب متعادلی از وعده غذایی برای جلوگیری از افزایش قند خون داشته باشید.

۴-ماست ماست کم چرب به طور طبیعی حاوی کربوهیدرات و پروتئین با کیفیت بالا است که غذای مناسبی برای کاهش یا جلوگیری از افزایش غیر‌طبیعی قند خون محسوب می‌شود.مطالعات نشان داده رژیم غذایی غنی از کلسیم حاصل از ماست و سایر غذاهای غنی از کلسیم با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط دارد. از محصولات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید. ماست یونانی بدون چربی بهترین گزینه است، زیرا دو برابر ماست‌های بدون چربی معمولی پروتئین دارد.

۵-بادام بادام مخلوطی از چربی‌های تک غیر اشباع با کربوهیدرات کم به همراه منیزیم است که برای متابولیسم کربوهیدرات ضروری است. مطالعات زیادی نشان داده دریافت بالای منیزیم روزانه به میزان ۳۳% پیشرفت بیماری دیابت را کاهش می‌دهد. بنابراین، رژیم غذایی حاوی منابع غنی از منیزیم مثل بادام، دانه‌های کدو تنبل و برگ چغندر حرکت مهمیدر این زمینه محسوب می‌شود.

۶-سبزیجات غیر نشاسته‌ای سبزیجات غیر نشاسته‌ای نظیر بروکلی، اسفناج، قارچ و فلفل غنی از ویتامین، مواد معدنی و فیبر و منبع ایده آلی از کربوهیدرات با کیفیت بالا هستند. با توجه به اینکه این سبزیجات کم کالری و غنی از مواد مغذی اند تاثیر کمی بر قند خون دارند و بخش اصلی رژیم غذایی فرد مبتلا به دیابت محسوب می‌شوند.برای اکثر افراد( حتی افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند) مصرف این گروه از غذاها به هر میزان دلخواه آزاد است.

۷-ماهی قزل آلا امگا-۳ به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی که احتمال ابتلا به آن در افراد دیابتی بالا است، کمک می‌کند. در طول زمان، سطح بالای گلوکز خون منجر به افزایش رسوب اجزای دارای چربی در رگ‌های خونی می‌شودکه عامل اصلی بروز تصلب شرایین است. ماهی قزل آلای آب‌های آزاد یا ساردین نه تنها غنی از امگا-۳ است، بلکه ترکیبی از پروتئین و چربی سالم نیز دارد که به کاهش سرعت جذب کربوهدرات کمک کرده و در نتیجه سطح گلوکز خون را حتی کاهش می‌دهند.

۸-سفیده تخم مرغ سفیده تخم مرغ به علت غنی بودناز پروتئین بدون چربی با کیفیت بالا و کربوهیدرات کم انتخاب غذایی سالم دیگری برای کنترل و کاهش دیابت نوع ۲ است. سفیده یک تخم مرغ کامل با داشتن تنها ۱۶ کیلوکالری انرژی و ۴ گرم پروتئین با کیفیت بالا، یک غذای خوب برای کنترل قند خون است که البته بر کنترل و یا کاهش وزن نیز تاثیرات مثبتی دارد.آووکادو آووکادو غنی از چربی تک غیر اشباع است که به عنوان سالمترین چربی شناخته شده است. محققان دریافته‌اند که رژیم غنی از چربی‌های تک غیر اشباع که کربوهیدرات با کیفیت پایین کمی نیز دارند باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شوند. همچنین چربی‌های تک غیر‌اشباع سلامت قلب را نیز بهبود می‌بخشندکه برای افراد دیابتی که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته در آنها بالاست، مزیت خوبی محسوب می‌شود. افزودن چند برش نازک از آووکادو به جای سس مایونز به ساندویچ یا مصرف دسر گواکاموله که حاوی آووکادوی رسیده با گشنیز، آب لیمو ترش و گوجه فرنگی خرد شده است برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار مفید است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *