دیابت و چاقی با مصرف چربی اشباع‌شده

دیابت و چاقی با مصرف چربی اشباع‌شده

چربی اشباع شده عوارض جانبی زیادی برای بدنمان به همراه دارد کسانی که از این نع چربی ها در تهیه مواد غذایی شان استفاده میکنند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به دیابت و امراض قلبی و عروقی قرار دارند. این نوع چربی ها عامل مهمی در ابتلای ما به اضافه وزن به شمار می روند.

همه می‌دانند که چربی و قند چه مضراتی برای انسان‌ها دارد، اما آن‌چه جالب‌تراست، این است که بدانید این مواد چگونه با ژن‌های شما هماهنگ می‌شوند تا وزن شما را زیاد کنند!

خوردن غذاهایی که چربی اشباع‌شده زیادی دارند، در هر صورت باعث افزایش وزن می‌شوند، حتی اگر مقدار کمی از آن‌ها بخورید. به نظر محققان از بین رفتن تعادل رژیم غذایی افراد، باعث می‌شود که ژن‌های ذخیره چربی فعال شوند. حتی کسانی که مصرف چربی‌های اشباع‌شده و مواد قندی را کاهش می‌دهند و در عین حال بیشتر غذاهایی می‌خورند که ژن چاقی را غیرفعال می‌کند، در ۲ هفته تا حدود ۷ کیلوگرم وزن کم کرده اند.

افزایش دریافت ویتامین‌های B با شیوع چاقی و دیابت مرتبط است. اگر به مصرف روزانه مولتی‌ویتامین‌ها عادت دارید، اشکالی ندارد، اما زیاده‌روی در خوردن این مکمل‌ها می‌تواند باعث مشکل چاقی شود. کار بهتری که می‌توانید انجام دهید این است که از همه غذاها در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید تا همه مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت کنید و در کنار آن، مکانیسم ذخیره‌سازی چربی را کنترل کنید.

دکتر صفریان می‌گوید: «روغن‌های نباتی جامد ابتدا به‌صورت مایع هستند، برای بالا بردن مقاومت شان در برابر حرارت هیدروژنه می‌شوند در این فرایند اسیدهای چرب روغن، اشباع می‌شوند. این روغن‌ها مدت بیشتری قابل نگهداری هستند و حرارت را بهتر تحمل می‌کنند ولی به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع برای سلامتی زیان آور هستند. در واقع روغن‌های جامد اگرچه برای سرخ کردن در حرارت زیاد بهتر از روغن‌های مایع هستند اما در فهرست غذاهای خطرناک قرار می‌گیرند.»

چربی های اشباع در دمای معمولی جامد، ولی چربی های غیر اشباع در دمای معمولی مایع هستند.

چربی غیر اشباع برای ساخت سلول های مغز، سلامت قلب و نیز برای اعصاب چشم خوب می باشد.

در حدود ۲۰ سال پیش، محققان یکی از انواع چربی های غیر اشباع را یافتند و آن را ” امگا ۳ ” نامیدند و چون این چربی در بدن ساخته نمی شود، به همین خاطر یکی از چربی های ضروری برای بدن است.

امگا ۳ موجب کاهش چربی و فشار خون می شود و جلوی ضربان نامنظم قلب را می گیرد.

امگا ۳ در تن ماهی، ماهی ساردین ، ماهی سالمون و تخم مرغ و…. می باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *