راهنمایی هایی برای کاهش کالری برنج

راهنمایی هایی برای کاهش کالری برنج

اگر جزو طرفداران مصرف برنج هستید و نمی خواهید چاق شوید پیشنهاد می کنیم با روش طبخ متفاوت برنج آشنا شوید در این بخش راهنمایی هایی برای کاهش کالری برنج در اختیارتان قرار خواهیم داد با ما همراه باشیدو.

گروهی از محققان سریلانکایی موفق به کشف روش طبخی شده‌اند که می‌تواند از کالری برنج بکاهد. محققان می‌گویند کافی است برنج را با یک قاشق روغن نارگیل بجوشانید و بعد به مدت ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید. این کار باعث می‌شود آمیدون برنج غیر‌قابل هضم شود و تا ۶۰ درصد میزان کالری موجود در آن کاهش یابد. طبق مقاله‌ای که در Popular Science منتشر شده است

روغن نارگیل باعث مقاوم شدن آمیدون به آنزیم‌های معده‌ای شده و سرمای یخچال نیز این کار را تسریع می‌کند. البته نیازی نیست برنج را سرد بخورید و می‌توانید آن را بعد از گرم کردن میل کنید. متخصصان تغذیه چندان موافق این روش طبخ نیستند زیرا اولا معتقدند آمیدون برای بدن فواید بیشماری دارد و در ضمن گرم کردن مجدد برنج می‌تواند باعث رشد و تکثیر باکتریهایی شود که به افزایش دما مقاومند.

سرد کردن برنج ضروری است زیرا آمیلاز که بخش قابل حل نشاسته است گرانول را در طول ژلاتینه شدن رها می کند که این امر به طور طبیعی در جریان خنک شدن برنج روی می دهد.
خنک کردن برنج برای ۱۲ ساعت باعث تشکیل پیوندهای هیدروژن میان ملکول های آمیلاز در خارج از دانه های برنج می شود و همچنین منجر به تبدیل آن به نشاسته مقاوم خواهد شد.
نکته حایز اهمیت این است که این فرآیند آخر است و گرم کردن دوباره برنج این تغییرات را بازنمی گرداند.
افرادی که نگرانند افزودن روغن نارگیل کم کالری به برنج موجب چاقی بیشتر آنها شود هم نگران نباشند ؛ زیرا تغییر در نوع نشاسته، کالری های بیشتری نسبت به روغن نارگیلی که به برنج افزوده شده است را از بین می برد.

بعد از اینکه بدن شما کربوهیدارت را به گلوکز تبدیل می کند هر گونه سوخت بازمانده به کربوهیدارت پلی ساکاراید به نام گیلکوژن تبدیل می شود. کبد و ماهیچه ها گلیکوژن را برای انرژی ذخیره کرده و به سرعت آن را به گلوکز مورد نیاز تبدیل می کند. نتیجه این تحقیق نشان داد که گلوکز اضافی که به گلیکوژن تبدیل نمی شود در اینجا به چربی تبدیل نمی شود که بتواند باعث افزایش وزن و یا چاقی شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *