رواج بی رویه بیماری های قلبی و عروقی

رواج بی رویه بیماری های قلبی و عروقی

مقابله و درمان بیماری های قلبی و عروقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، برای پیشگیری از افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری بهتر است به برخی نکات مهم دقت کنید، مهار بیماری های قلبی و عروقی با تغییر سبک تغذیه ای ناسالم و پرهیزات غذایی برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون و فشارخون‌ امکانپذیر خواهد بود.

قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی با اشاره به آمار ۵۰ درصدی تلفات سالانه کشور بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی، گفت: باید شیوه زندگی و روش‌های تغذیه و سایر مسائل مهم در پیشگیری از بیماری‌ها در جامعه ترویج داده شود. دکترسیدمحمدهادی ایازی با بیان اینکه باید با همکاری مردم به سمت پیشگیری از بیماری‌ها پیش برویم، افزود: با مشارکت عمومی مردم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را پیشگیری و آمار مبتلایان را کاهش داد. امروز بیماری سرطان به یک معضل در بسیاری از کشورها تبدیل شده که می‌توان آن را به‌عنوان یک فراخوان عمومی برای پیشگیری مطرح کرد. وی با بیان اینکه نیازمند فرهنگ سازی و اصلاح شیوه و روش زندگی در جامعه هستیم، گفت: حوزه‌های سلامت شهروندی باید مورد توجه شهرداری‌ها باشد. برای مبارزه با بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان پیشگیری اصلی‌ترین راهبرد است و باید مطالبات عمومی را در مورد نظارت‌های وزارت بهداشت بالاببریم. قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه بیشتر آمار مربوط به مرگ در سنین ۳۰تا ۷۰ سال است، گفت:اکثر تلفات و کشته‌ها قابل پیشگیری است به‌طور مثال با فرهنگ‌سازی و سایر شیوه‌ها تلفات رانندگی در کشور با ۱۰هزار کاهش به ۱۸هزار در سال رسیده است. زنگ خطر پزشکان مدت‌هاست در مورد کاهش سن بیماری‌های قلبی در ایران بارها هشدار داده‌اند. مرداد‌ماه امسال بود که دبیر علمی شانزدهمین کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق، به مضرات روغن پالم و قلیان در بروز بیماری‌های قلبی اشاره کرد و از روند صعودی شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور خبر داد. دکتر مسعود اسلامی تأیید کرد که متأسفانه بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور، کنترل شده نیست و اگر به همین روال ادامه پیدا کند،

سال به سال بر تعداد این بیماران افزوده خواهد شد. گسترش بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران و دیگر کشور‌های در حال توسعه در حالی است که در کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا سیر نزولی پیدا کرده است. هزینه‌های سنگین درمان بیماری‌های قلبی موضوعی است که مردم ما معمولا از آن غافل هستند و وقتی متوجه بالا بودن این هزینه‌ها می‌شوند که مجبور به پرداخت‌شان هستند. علاوه بر این بسیاری نیز از بیماری ‌قلبی خود بی‌خبر هستند، به‌طوری که براساس برآورد‌ها باید سالانه ۵۰هزار عدد باتری قلب برای بیماران استفاده شود درحالی‌که فقط ۵تا ۶هزار نفر برای کار گذاشتن باتری قلب به مراکز درمانی مراجعه داشته‌اند. این افراد وقتی از بیماری خود با خبر خواهند شد که پیشرفته‌تر و درمان آن سخت و پر هزینه‌تر شده باشد. ‌بیماری‌های قلبی و ‌عروقی تهدیدی عمده برای جوامع در حال توسعه به‌خصوص ایران است، به‌طوری که سازمان جهانی بهداشت برای ایران پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۲۰این بیماری به بیشترین میزان خود برسد. زندگی در شهر‌های بزرگ، سبک ناسالم تغذیه را به افراد تحمیل می‌کند.

خوبی بیماری‌های قلبی آن است که می‌توان با کمی تغییر در سبک زندگی از روند رو به رشد آن کاست. این تغییرات پیشگیرانه شامل تغذیه ‌سالم‌(توقف مصرف نمک، فست‌فود و غذاهای فرآوری شده)، افزایش‌ فعالیت‌ بدنی، قطع عادات مضرمانند استعمال ‌دخانیات یا مصرف الکل می‌شود. بیماری‌های قلبی‌ و عروقی به آهستگی ایجادمی شوند و در مراحل اولیه اغلب علامتی ندارند. عواملی چون کلسترول بالا یا فشارخون‌ ممکن است از کودکی وجود داشته یا در جوانی آغاز شده و برای چندین دهه تشخیص داده نشوند، بنابراین بهترین راهکار، بررسی، تشخیص و کنترل زودرس عوامل خطر و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و ‌عروقی است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *