روش های تشخیص امراض التهابی روده

روش های تشخیص امراض التهابی روده

بیماری‌های التهابی روده با روش های مختلفی قابل تشخیص هستند از جمله می توانیم به بررسی به وسیله باریم انما،کپسول آندوسکوپی و نمونه مدفوع و آزمایش خون اشاره کنیم. تشخیص IBD با کمک معاینه فیزیکی نیز امکانپذیر خواهد بود.

پزشک برای تشخیص بیماری‌های التهابی روده (IBD) در درجه اول از فرد درباره سابقه پزشکی خانوادگی و تحرکات روده سوال می‌کند. در مرحله بعدی، پزشک می‌تواند معاینه فیزیکی با استفاده از یک یا چند آزمایش را در نظر بگیرد.

نمونه مدفوع و آزمایش خون: این آزمایش‌ها می‌توانند برای بررسی عفونت‌ها و بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرند. گاهی اوقات از آزمایش خون برای متمایز کردن بیماری کرون و کولیت اولسراتیو نیز استفاده می‌شود.با این‌حال، آزمایش خون نمی‌تواند به‌تنهایی برای تشخیص IBD مورد استفاده قرار گیرد.

باریم انما: باریم انما، نوعی معاینه کولون (روده بزرگ) و روده کوچک با استفاده از اشعه X است. این معاینه در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروزه آزمایش‌ها و روش‌های دیگری جای آن را گرفته‌اند.

کپسول آندوسکوپی: بررسی روده کوچک بسیار سخت‌تر از روده بزرگ است اما در این روش، روده کوچک مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. در این آزمایش،یک کپسول کوچک حاوی یک دوربین توسط فرد بلعیده می‌شود. در ادامه، وقتی که این دوربین در روده کوچک به حرکت درمی‌آید، از وضعیت آن عکس‌برداری می‌کند. این تصاویر بر روی کامپیوتر قابل دیدن هستند و پزشک از آن‌ها برای تشخیص بیماری‌های التهابی روده استفاده می‌کند. البته این آزمایش فقط زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که روش‌های دیگر برای یافتن علت بروز علائم بیماری کرون به هیچ نتیجه مطلوبی نرسیده باشند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *