روش های پزشکی برای تشخیص بیماری التهابی روده

روش های پزشکی برای تشخیص بیماری التهابی روده

برخی روش های تخصصی پزشکی برای تشخیص به موقع بیماری التهابی روده مفید و موثر هستند از جمله می توانیم به سیگموییدوسکوپی انعطاف‌پذیر و کولونوسکوپی و سی تی اسکن و ام آر آی اشاره کنیم. با کمک این روش های تشخیصی قابلیت بررسی عوارض IBD میسر خواهد بود.

روش‌های مختلفی برای تشخیص بیماری‌های التهابی روده (IBD) وجود دارند که در خبرهای قبلی به چند مورد از آن‌ها اشاره شد. در این خبر به چند مورد دیگر از این روش‌های تشخیص می‌پردازیم.

سیگموییدوسکوپی انعطاف‌پذیر و کولونوسکوپی: در این روش از نوعی لوله نازک و انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود که دوربین بسیار کوچکی در قسمت انتهایی آن قرار گرفته است و به بررسی روده بزرگ کمک می‌کند. این دوربین از طریق مقعد وارد روده بزرگ می‌شود.سیگموییدوسکوپی انعطاف‌پذیر به پزشک اجازه می‌دهد تا زخم، فیستول و آسیب‌های دیگر را مورد بررسی قرار دهد.

کولونوسکوپی، روش دیگری است که می‌تواند امکان بررسی تمام طول روده بزرگ را برای پزشک فراهم سازد. این درحالی است که سیگموییدوسکوپی انعطاف‌پذیر فقط می‌تواند حدود ۵۰ سانتی‌متر از روده بزرگ را مورد بررسی قرار دهد.گاهی اوقات در حین به‌کارگیری این روش‌ها، نمونه کوچکی از دیواره روده گرفته می‌شود که به آن بیوپسی می‌گویند. بررسی این بیوپسی با استفاده از میکروسکوپ می‌تواند به تشخیص بیماری‌های التهابی روده (IBD) کمک کند.

توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): سی‌تی اسکن‌ها با استفاده از اشعه‌های X کامپیوتری کار می‌کنندو تصویر دقیق‌تری نسبت به اشعه‌های X استاندارد فراهم می‌کنند. همین ویژگی، اهمیت سی‌تی اسکن را برای بررسی روده کوچک نشان می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانند عوارض IBD را تشخیص دهند. MRI از میدان‌های مغناطیسی برای ترسیم تصاویر بدن استفاده می‌کند. این روش نسبت به اشعه‌های X ایمن‌تر است. MRI خصوصا در بررسی بافت‌های نرم و تشخیص فیستول‌ها مفید محسوب می‌شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.