روش های کنترل خشم و عصبانیت

روش های کنترل خشم و عصبانیت

وقتی عصبانی می شوید قبل از انجام هرکاری آرامش خود را حفظ کنید. زمان عصبانیت رفتارهای برخی افراد غیرقابل کنترل می شوند و ممکن است کارهایی انجام دهند که عواقب جبران ناپذیری در برداشته باشد. بهتر است با روش های کنترل رفتارهای پرخاشگرایانه آشنا شوید.

خشم و عصبانیت یکی از احساسات قدرتمند و طبیعی در انسان است. معمولا مردان بیش از زنان با خشم روبه‌رو می‌شوند و به سختی می‌توانند آن را کنترل کنند. خشمی که به درستی کنترل نشود می‌تواند بر روابط انسانی، تفکرات و الگوی رفتاری فرد تأثیر بگذارد و حتی مشکلات سلامتی برای او به وجود آورد. بروز بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، مشکلات قلبی, سردرد, مشکلات پوستی و گوارشی همگی می‌توانند ناشی از عصبانیت فرد باشند. به منظور کنترل این شرایط می‌توانید

از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

– زمانی که احساس خشم می‌کنید، نفس عمیق بکشید و کلمات یا عبارات مثبتی را با خود تکرار کنید. مانند ” آرام باش”، “سخت نگیر”. این جملات را تا زمانی که عصبانیتتان فروکش کند با خود تکرار کنید.

– گرچه اظهار عصبانیت بهتر از نگه داشتن آن است، اما این کار باید به درستی صورت بگیرد. ابراز خشونت به طور ناگهانی به روابط لطمه وارد می‌کند و حتی اعصاب و سلامتی خودتان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. بهتر استهمیشه به جای ابراز خشم، عامل عصبانیتتان را توضیح دهید.

– سعی کنید از افراد خبره در این زمینه مانند مشاوران کمک بگیرید و رفتارتان را به مرور تغییر دهید.

– زمان‌ها و شرایطی را که باعث عصبانیت شما می‌شوند یادداشت کنید تا برای کنترل خشم آمادگی داشته باشید.

– به هنگام عصبانیت، سعی کنید خودتان را جای طرف مقابل بگذارید و از زاویه دید او به قضیه نگاه کنید. این کار به آرامشتان کمک می‌کند.

– یاد بگیریدکه چطور در هر شرایطی به موضوع بخندید یا چیزی برای خندیدن پیدا کنید.

– تمرین کنید که یک شنونده خوب باشید. خوب شنیدن، اعتماد بین طرفین را بالا می‌برد و با اعتماد، شما می‌توانید بر هر موضوعی که باعث عصبانیت می‌شود تسلط داشته باشید.

– به کمک کتاب یا متخصصان این رشته، یاد بگیرید که چطور احساسات خود را بدون خشونت یا حالت دفاعی بیان کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *