زگیل تناسلی چیست؟ از علل و علائم تا پیشگیری و درمان

زگیل تناسلی چیست؟ از علل و علائم تا پیشگیری و درمان

زگیل تناسلی یکی از رایج ترین انواع عفونت های منتقله از راه جنسی است. یک زگیل تناسلی یک عفونت واگیردار پوستی در ناحیه تناسلی یا مقعد است. زگیل تناسلی بواسطه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، میزان شیوع HPV در بین بزرگسالان ۱۸ تا ۶۹ ساله ۷.۳ درصد بود.

زگیل های تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی علامتی از عفونت HPV است. این زگیل ها ممکن است در اطراف پوست آلت تناسلی، آلت تناسلی مرد یا درماتیت، دهانه رحم، واژن یا دستگاه تناسلی زن دیده شود.

آنها معمولا خوش خیم هستند، به این معنی که بعید است آنها به یک سرطان تبدیل شوند. با این حال، بسیاری از زیرمجموعه ها ممکن است سرطانی شوند.

حدود یک در صد از آمریکایی های فعال در رابطه جنسی دارای زگیل های تناسلی هستند.

ممکن است HPV بدون علائم وجود داشته باشد. زگیل تناسلی معمولا حدود ۳ ماه پس از ابتلا به عفونت آن ظاهر می شود. با این حال، در برخی موارد، ممکن است برای بسیاری از افراد سالیان سال علائمی بروز نکند.

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی با انواع دیگر زگیل ها متفاوت است. آنها ممکن است در ناحیه تناسلی بیمار به صورت درشت یا خاکستری ظاهر شوند. اگر چند زگیل در کنار هم جمع شوند، ممکن است شبیه به یک گل کلم شوند.

برخی ممکن است خیلی کوچک باشند که توسط چشم غیر مسلح دیده نشود.

زگیل تناسلی چیست؟ از علل و علائم تا پیشگیری و درمان

علل زگیل تناسلی

زگیل تناسلی، مانند سایر زگیل ها، از طریق بیش از ۱۰۰ نوع HPV ایجاد می شود که لایه های بالای پوست را آلوده می کند. فقط تعداد کمی از آن ها می توانند زگیل های تناسلی ایجاد کنند.

زگیل های تناسلی، بسیار مسری بوده و از طریق تماس جنسی با فردی که مبتلا به HPV می شود، انتقال می یابد. انواع دیگر HPV این ویژگی را ندارند.

برآورد شده است که تا ۶۵ درصد از افرادی که روابط جنسی با فردی دارند که زگیل های تناسلی دارند، آلوده می شوند.

عوامل خطر زگیل تناسلی

موارد زیر، خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را افزایش می دهد:

داشتن رابطه جنسی محافظت نشده

داشتن رابطه جنسی با بسیاری از افراد مختلف

داشتن رابطه جنسی با فردی که از نظر بهداشتی تایید شده نیست

رابطه جنسی دهانی

شروع رابطه جنسی در سن نوجوانی

داشتن استرس و سایر عفونت های ویروسی در همان زمان، مانند HIV و یا تبخال

عوارض جانبی زگیل تناسلی

HPV می تواند ساختار سلول های آلوده را تغییر دهد و می تواند منجر به عوارض بیشتر شود.

سرطان:

عفونت HPV با سرطان دهانه رحم، سرطان دهان و گلو همراه است. همه عفونت های HPV منجر به سرطان دهانه رحم نمی شوند، اما برای سلامتی دراز مدت زنان بسیار مهم است که به طور منظم پاپ اسمیر انجام دهند.

مشکلات بارداری:

یک خطر کوچک وجود دارد که مادر ممکن است در طول زایمان زگیل های تناسلی را به نوزاد منتقل کند و پاپیلوماتوز حنجره می تواند رخ دهد.

نوزاد مبتلا به پاپیلوماتوز حنجره ممکن است زگیل تناسلی در دهان داشته باشد. تغییرات هورمونی در دوران بارداری همچنین ممکن است باعث ایجاد زگیل تناسلی، خونریزی شود.

تشخیص زگیل تناسلی

یک پزشک معمولا می تواند زگیل های تناسلی را با نگاه به آنها تشخیص دهد. معاینه ممکن است شامل نگاه کردن به داخل واژن یا مقعد باشد. در موارد نادر، پزشک ممکن است بیوپسی (نمونه برداری) از زگیل بگیرد.

پزشک یا پرستار می تواند از بیمار درخواست کند که بعدا دوباره به بیمارستان بازگردد، حتی اگر زگیل ها شناسایی نشوند. زگیل قابل مشاهده ممکن است بلافاصله بعد از عفونت ظاهر نشده باشد.

بعضی از زگیل های تناسلی خیلی کوچک هستند که فقط با آزمون کولپوسکوپی رحم و واژن یا پاپ اسمیر تشخیص داده می شود. کولپوسکوپ یک دستگاه بصری است که برای بررسی جزئیات گردن رحم مورد استفاده قرار می گیرد.

زگیل تناسلی چیست؟ از علل و علائم تا پیشگیری و درمان

درمان زگیل تناسلی

کرم موضعی می تواند اکثر زگیل های تناسلی را حذف کند. موضعی به این معنی است که دارو به طور مستقیم به پوست اعمال می شود. پزشکان تنها بیماران مبتلا به زگیل های مرزی را درمان خواهند کرد. نوع درمان بستگی به موارد زیر دارد:

محل زگیل ها

تعداد زگیل ها

ظاهر زگیل ها

درمان های زیر برای از بین بردن زگیل های تناسلی موثر هستند:

دارو موضعی:

یک کرم یا محلول به طور مستقیم بر روی زگیل به مدت چند روز اعمال می شود. این ممکن است در خانه یا در یک کلینیک انجام شود. درمان ممکن است برای چند هفته ادامه یابد.

سرمادرمانی:

در این روش اغلب با نیتروژن مایع، سرما را به زگیل های تناسلی اعمال می کنند. فرآیند انجماد موجب ایجاد یک شیار در اطراف زگیل می شود. همان طور که پوست بهبود می یابد، ضایعات می افتد و اجازه می دهد پوست جدید ظاهر شود. گاهی اوقات درمان مکرر لازم است.

Electrocautery:

جریان الکتریکی برای از بین بردن زگیل، معمولا تحت بی حسی موضعی استفاده می شود.

جراحی:

زگیل برداشته می شود. بیهوشی موضعی انجام می شود.

لیزر درمانی:

یک پرتو فشرده نور، زگیل را از بین می برد.

پزشکان معمولا در یک زمان بیش از یک درمان را استفاده می کنند. درمان ها دردناک نیستند، اما ممکن است گاهی اوقات باعث درد و تحریک تا ۲ روز شوند.

افرادی که درد دارند، ممکن است یک حمام گرم برای از بین بردن ناراحتی و کاهش دردشان کمک کند. پس از حمام، منطقه آسیب دیده باید کاملا خشک شود. بیماران نباید تا اتمام درمان، از روغن حمام، صابون یا کرم استفاده کنند. درمان زگیل تناسلی به میزان قابل توجهی خطر انتقال را کاهش می دهد.

جلوگیری از زگیل تناسلی

برای جلوگیری از ابتلا به زگیل های تناسلی، برای افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، مهم است که اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهند.

این می تواند شامل موارد زیر باشد:

با استفاده از کاندوم یا روش های پیشگیری از انتقال عفونت جنسی

زنان واکسن HPV را دریافت کنند

ترک سیگار

آزمایشات پاپ و زگیل تناسلی

یک آزمایش پاپ، که به عنوان پاپ اسمیر نیز شناخته شده است، یک روش برای آزمایش سرطان دهانه رحم در زنان است. آزمایش شامل جمع آوری سلول ها از گردن رحم زن صورت می گیرد. سرطان دهانه رحم یک عوارض احتمالی عفونت HPV است.

زنان باید آزمایش های منظم لگن، واکسن های HPV و آزمایشات پاپ را داشته باشند. این تست ها، همچنین می توانند تغییرات گردنی و واژنی را که ممکن است بواسطه شروع زگیل تناسلی ایجاد شوند، تشخیص دهد. واکسیناسیون HPV از تمام انواع HPV محافظت نمی کند.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام روزنه آنلاین مجاز می باشد


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *