سرطان پستان و آسیب به تخمدان ها

سرطان پستان و آسیب به تخمدان ها

از ارتباط ناباروری با سرطان پستان چه میدانید؟ به عقیده محققان این دو عارضه با هم مرتبط هستند و از یکدیگر تاثیر میگیرند. بچه‌دار شدن در افرادی که به سرطان سینه مبتلا می شوند مشکل خواهد بود درمان سرطان پستان روی تخمدان ها تاثیرات نامطلوبی خواهد گذاشت.

گروهی از محققان استرالیایی اعلام کردند که نوعی جهش ژنتیکی مرتبط با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان، می‌تواند با مشکلات باروری ارتباط نزدیکی داشته باشد. گزارشی از این مطالعه در Human Reproduction منتشر شده است. براساس این گزارش، ژن جهش‌یافته BRCA۱ که خطر ابتلا به سرطان پستان را ۸۰ درصد افزایش می‌دهد، می‌تواند با کاهش تعداد تخمک‌ها در تخمدان خانم‌هایی مرتبط باشد که رفته‌رفته سن‌شان بیشتر می‌شود.

محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که ژن جهش‌یافته BRCA۱، با کاهش ۲۵ درصدی هورمون آنتی‌مولرین (AMH) مرتبط است که نشان‌دهنده تعداد تخمک‌های باقی‌مانده در تخمدان خانم‌ها است. دکتر کلی‌آن فیلیپس، مسئول این مطالعه، می‌گوید: «اگرچه ژن BRCA۱ به‌عنوان نوعی ژن سرطانی شناخته می‌شوند، اما پیامدهای منفی دیگری هم دارد که به سرطان مرتبط نیست. تخمدان خانم‌هایی که در ۳۵ سالگی حامل ژن BRCA۱ هستند، بیشتر شبیه تخمدان‌ خانم‌های ۳۷ ساله است». به نظر او، خانم‌هایی که با این جهش ژنتیکی مواجه هستند، ‌نباید بیش از حد برای بچه‌دار شدن صبر کنند. این خانم‌ها باید طوری برنامه‌ریزی کنند که در دهه ۲۰ سالگی و اوایل دهه ۳۰ سالگی بچه‌دار شوند و هرگز این مساله را به اواخر دهه ۳۰ سالگی یا دهه ۴۰ سالگی موکول نکنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *