مزایای سلامتی و دارویی سلریاک ( کرفس ریشه ای ) چیست؟

مزایای سلامتی و دارویی سلریاک ( کرفس ریشه ای ) چیست؟

سلریاک ( کرفس ریشه ای )  گیاهی غیر معمول و مغذی با طیف گسترده ای از کاربردهای دارویی است. سلریاک ( کرفس ریشه ای )  که شسته شده و پوست کنده شده است می تواند با استفاده از روش های مختلف به صورت خام یا پخته شده مصرف شود.

این مقاله به بررسی ارزش غذایی سلریاک ( کرفس ریشه ای ) مزایای سلامتی آن و نحوه استفاده از آن در دستور العمل های غذایی می پردازد.

سلریاک ( کرفس ریشه ای )  چیست؟

کرفس دارای برگ های سبز و ساقه هایی بلند است که بر روی زمین رشد می کنند و ریشه ی آن که دارای پوست خشن و قهوه ای رنگ است، در زیر زمین رشد می کند.

هنگام مصرف کرفس ریشه ای، حتما باید پوست آن را بگیرید و مغز آن را که شبیه به سیب زمینی می باشد و طعم و بوی کرفس و جعفری دارد را مصرف کنید.

سلریاک ( کرفس ریشه ای )  حاوی مواد مغذی متعددی است که ممکن است به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مفید باشد، از جمله:

ویتامین سی

√  ویتامین K

ویتامین B-6

پتاسیم

فسفر

فیبر

سلریاک ( کرفس ریشه ای )  از کشورهای مدیترانه و شمال اروپا منشا گرفته است. مصری های باستانی، یونانیان و ایتالیایی ها، از آن برای اهداف دارویی و غذایی استفاده می کردند. دانشمندان ابتدا در مورد آن به عنوان غذا در دهه ۱۶۰۰ نوشتند و در سراسر اروپا همچنان محبوب می باشد.

سلریاک ( کرفس ریشه ای )  در مقابل کرفس

در حالی که از کرفس بیشتر به منظور مصرف برگ و ساقه های خوراکی آن استفاده می شود، سلریاک ( کرفس ریشه ای )  به دلیل ریشه های آن مورد مصرف قرار می گیرد. سلریاک ( ریشه کرفس درست است که  ریشه کرفس نامیده می شود، اما ریشه ساقه های کرفس نیست. نام های دیگر برای سلریاک، ریشه کرفس و یا کرفس ریشه ای است و شبیه به خانواده هویج است و مربوط به کرفس، جعفری می باشد.

مزایای سلامتی و دارویی سلریاک ( کرفس ریشه ای ) چیست؟

مزایای سلامت سلریاک ( کرفس ریشه ای )  

سلامت استخوان

مصرف ویتامین K ممکن است بر روی سلامتی استخوان تاثیر بگذارد. سلریاک ( کرفس ریشه ای ) دارای ویتامین K می باشد. ۱ فنجان سلریاک ( کرفس ریشه ای )  خام حاوی ۶۴ میکروگرم (میکروگرم) از این ویتامین می باشد.

محققان مطالعاتی را بررسی کردند که رابطه بین ویتامین K و شکستگی استخوان را مورد بررسی قرار داد. آنها دریافتند افرادی که دارای ویتامین K بالاتری در رژیم غذایی خود هستند، خطر شکستگی کمتری دارند.

به طور خاص، آنها اشاره کردند که خطر شکستگی در افرادی که دارای بالاترین میزان مصرف ویتامین K هستند، در مقایسه با افرادی با کمترین میزان مصرف، ۲۲ درصد کاهش می یابد.

دیابت

دیابت بر میلیونها نفر از مردم جهان تاثیر می گذارد. رژیم سالم ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

در یک مطالعه بزرگ در اروپا، دانشمندان ارتباط بین مصرف میوه و سبزی، از جمله سبزیجات ریشه دار و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند افرادی که بیشتر سبزیجات ریشه دار، مصرف می کردند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا حدود ۱۳ درصد کاهش داد.

خوردن ریشه گیاه سلریاک ( کرفس ریشه ای )،  یکی از راه های افزایش مصرف سبزیجات ریشه دار است.

سلامت قلب

در یک مطالعه، دانشمندان ارتباط بین اسید اسکوربیک پلاسما، نشانگر ویتامین C در خون و خطر ابتلا به فشار خون را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند افرادی که سطح پایین اسید اسکوربیک در خون هستند، خطر ابتلا به فشار خون بالا را پایین می آورند.

مصرف مواد غذایی با ویتامین C بالا مانند سلریاک ( کرفس ریشه ای )  می تواند با کاهش سطح اسید اسکوربیک، خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

ارزش غذایی سلریاک ( کرفس ریشه ای )  

طبق آمار پایگاه داده های ملی مواد غذایی ایالات متحده (USDA)، ۱ فنجان سلریاک ( کرفس ریشه ای )  خام، دارای:

۶۶ کیلو کالری (کیلو کالری) انرژی

۲.۳۴ گرم (g) پروتئین

۰.۴۷ گرم چربی

۱۴.۳۵ گرم کربوهیدرات

√ ۲.۸ گرم فیبر

مزایای سلامتی و دارویی سلریاک ( کرفس ریشه ای ) چیست؟

دستور پخت سلریاک ( کرفس ریشه ای )  

سلریاک ( کرفس ریشه ای )  یک سبزی است که می تواند خام یا پخته شود. سلریاک ( کرفس ریشه ای )  خام معمولا در سالاد استفاده می شود.

سلریاک ( کرفس ریشه ای )  پخته شده را می توان با پختن، جوشاندن، سرخ کردن یا بخارپز کردن تهیه کرد. همچنین می توان آن را به صورت رنده شده یا خرد شده  به سوپ اضافه کرد.

جایگزین هایی برای سلریاک ( کرفس ریشه ای )  

اگر سلریاک ( کرفس ریشه ای )،  در دسترس نیست، ریشه کرفس و جعفری را می توان با طعم مشابه در سوپ ها استفاده کرد.

اغلب سلریاک ( کرفس ریشه ای )  و سیب زمینی با استفاده از روش های مشابه آماده می شوند و یا می توان آنها را در دستور العمل ها جایگزین کرد. این گیاه همچنین می تواند به عنوان یک جایگزین برای سیب زمینی برای افرادی که سعی در کاهش کالری یا مصرف کربوهیدرات خود دارند استفاده شود.

با توجه به پایگاه داده های ملی تغذیه USDA، یک فنجان از سلریاک ( کرفس ریشه ای ) پخته شده، ۴۲ کیلوکالری و ۹.۱۴ گرم کربوهیدرات را فراهم می کند. همان مقدار سیب زمینی آب پز شده ۱۳۴ کیلوکالری و ۳۱.۲۲ گرم کربوهیدرات را فراهم می کند.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام روزنه آنلاین مجاز است


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *