سوشی در منزل را با جدیدترین روش درست کنید!

سوشی در منزل را با جدیدترین روش درست کنید!

سوشی در منزل را با جدیدترین روش درست کنید!

سوشی طعم بسیار خاصی دارد و شاید به ذائقه همه ایرانیان خوش نیاید بنابراین شما میتوانید برای یکبار هم شده این غذا را امتحان کنید بنابراین در مطلب زیر طرز تهیه این غذارا برای شما قرار داده ایم.

بیشتر مردم زمانی که کلمه سوشی را می‌شنوند به سرعت گوشت خام ماهی به ذهن و نظرشان می‌رسد. سوشی در حقیقت طعم سرکه برنج می‌دهد و به صورت سرد، با تکه‌های خام غذاهای دریایی یا گیاهی تزیین شده و سرو می‌شود. در سوشی توکیویی گوشت به صورت خام است و نام آن چِراشی زوشی است و ماهی ساشی می‌(خیلی تازه) در آن به کار می‌رود. نوعی ماهی پهن دریایی، ماهی سیم، ماهی قزل آلا، و یا حتی هشت پا در آن به کار می‌رود. باید باید ترتیب و روش صحیح به کار بردن گوشت خام برای سوشی مورد ملاحظه قرار بگیرد تا یک سوشی خوب درست شود.

وسایل اساسی مورد نیاز برای درست کردن سوشی

* ‌هانگیری:
طشت چوبی کم عمق و پهن است. برطبق کتاب آشپزخانه ژاپنیان نوشته ی هیژکو شیمبو،‌هانگیری بهترین ظرف برای درست کردن سوشی در آن است. شیمبو عنوان کرده است که شاید پیدا کردن‌هانگیری مشکل باشد بنابراین بهترین پیشنهاد برای سوشی کاسه چوبی سالاد که کم عمق باشد یا کاسه‌های سفالی خواهد بود.

* شاموجی:
برنجی که با کفگیر پهن و تخت چوبی یا قاشق چوبی پهن شده باشد.

* ماهی تابه برای بخار پز کردن سبزیجات

* کفگیر

* تخته برش:
یکی برای سبزیجات و دیگری برای گوشت

* قیچی آشپز خانه:
برای بریدن سبزیجات، گوشت و قاچ کردن رول سوشی

* سیخ چوبی

* اُشیزوشی نوکاتا:
یک مدل چوبی سوشی

*غلتنده حصیری
بیشتر آشپزخانه‌ها وسایل نام برده شده در بالا را دارند به جز‌هانگیری، مدل سوشی و غلتنده حصیری.‌هانگیری با یک کاسه چوبی یا سفالی می‌تواند جایگزین شود ،بنابراین غلتنده حصیری هم می‌تواند برای غذا‌های زیادی مورد استفاده قرار بگیرد پس بهتر است آن را خریداری کنیم. حالا آموزش پخت یک سوشی را شروع می‌کنیم.

لیست موادی که در این بخش برای غذا نیاز داریم (مربوط به دستور غذایی)

* ورقه‌های نوری:
نوری برای بستن و نگه داشتن سوشی استفاده می‌شود. این یک علف دریایی نیست. اما یک خزه دریایی قهوه ای تیره است که در مرداب رشد می‌کند. بعد از جمع آوری ، آن‌ها را آب کشیده و در سینی چوبی خشک می‌کنیم. سپس آن‌ها را فشار می‌دهیم تا به صورت ورقه ورقه در بیاید.برای جایگزین آن در مناطق دیگر می‌شود از برگ خوراکی درختان دیگر نیز استفاده کرد
* سبزیجات تازه:
از قبیل مارچوبه ی رسمی، هویج زرد، خیار، کدو سبز، فلفل دلمه ای زرذ یا قرمز، موسیر، بادمجان، اسفناج، لوبیا سبز،اوکادو و جعفری
* برنج دانه ریز

* ادویه‌ها:
سرکه برنج ( کومِزو)، سس لوبیا(شویو)، خمیر واسبی، روغن زیتون، میرین (نوشیدنی شیرین)، لیمو، نمک، شکر.

*گوشت‌ها:
ماهی دودی تازه یا یخ زده، سینه مرغ، ماهی تونا تازه، ماهی فلوندر و دیگر ماهی‌ها

*ترکیبات انتخابی:
جلبک خشکیده (برگ‌های شیشو)، قارچ‌ها، ریشه نیلوفر آبی، کدوی خشک (کاپنیو)، دانه کنجد، ریشه زنجبیل، گردو، گیاه دریایی (واکامِ یا هیجیکی )، جلبک دریایی (کپل)، جعفری فرنگی، ریشه بابا آدم (گوبو) تربچه ( دایکون) ، پنیر فتا و تُفو.
پخت برنج سوشی شما به برنج، شکر، نمک، کومزو ( سرکه برنج)‌ همچنین یک ماهی تابه یا دیگ بخار پز،‌هانگیری و کفگیر برنج نیاز دارید.

برنج ژاپنی دارای بسته بندی دانه ریز است.

اگر شما از این بسته بندی در کشور‌های خارجی استفاده می‌کنید باید برنج را با آب بشویید چون ممکن است دارای پوست و شن باشد. آسیاب بانان برای آسان شدن آسیاب از طلق استفاده می‌کنند. برنج را در آب سرد خیس کنید به طوری که آب کاملا آن را بپوشاند و برنج صدای فش فش کند، آن را با انگشتان دست بسایید، بعد آن را آب بکشید. این مراحل را سه بار تکرار کنید و اجازه دهید که برنج چند دقیقه قبل از پخت بی حرکت بماند. در برنج‌های آمریکایی،

آسیابانان از طلق استفاده نمی‌کنند بنا بر این شستن غیر ضروری استمقدار برنج و دیگر اجزا به این شکل است. ۵/۱ فنجان برنج خشک، ۲ فنجان آب، ۳ قاشق سوپ خوری سرکه، ۱ قاشق سوپ خوری شکر، ۱ قاشق چای خوری نمک برای ۵/۱ پیمانه برنج لازم است برنج و آب را در یک ماهی تابه و شروع به پخت می‌کنیم. هنگامی که برنج در حال پخت است. شروع کنید به درست کردن چاشنی از سرکه برنج، شکر و نمک و آب سرد را در‌هانگیری می‌ریزیم.

زمانی که برنج پخته شد درب آن را گذاشته و برای ۵ دقیقه به آن استراحت می‌دهیم. برنج را به وسیله کفگیر یا قاشق چوبی بیرون آورده و در طشت چوبی بریزید. چاشنی برنج را با ملایمت و به آرامی با قاشق چوبی روی برنج ریخته و برنج نباید خمیر شود. به این صورت یک لایه پوششی با چاشنی روی برنج ایجاد شده است و حدود ۲ دقیقه آن را به حال خود رها می‌کنیم.

شکل دهی سوشی

برنج که آماده شد ، سوشی می‌تواند شکل‌ها و اقسام زیادی پیدا کند.بعضی از شکل‌های مردم پسند آن در لیستی در پایین آمده است:

نوع اول: ماکی ( سوشی به صورت رولی)

اسفاده برنج به صورت حصیر و لایه لایه ضخیم برنج و گوشت و سبزیجات و برش‌های آن به صورت گرد گرد و آن را در سس غوطه ور کرده و سرو می‌کنید. ماکی ۳ نوع دارد:

– تِکا ماکی – رول نازک با ماهی‌

– فوتو ماکی – رول ضخیم با ماهی، قارچ، کدو و اسفناج

– ماکی داخلی و بیرونی – یک رول ضخیم با نوری داخلی، همراه با اوکادو، ماهی دودی ، خیار و جوانه‌های دایکون.

نوری را روی حصیر پخش می‌کنیم و یک لایه از برنج درست می‌کنیم که حدود ۴/۱ طول ورقه قطر داشته باشد. بعد با توجه به دستور العمل پخت با سبزیجات و گوشت روی آن را یک لایه پوشانده و آن را به صورت یک رول می‌بندیم. به طوری که رول‌ها فرم زیبایی داشته باشد سپس با یک چاقو رول را به‌اندازه ۱ اینچ، ۱اینچ برش زده به طوری که از هر رول ۶ قطعه در بیاید.

نوع دوم: اُکیزوشی ( سوشی فشرده )
روش دیگر، بستن برنج در یک مدل چوبی است بعد برنج را به صورت چهار گوش یا گرد بریده و یا قالب زده سرو می‌کنید. از مدل سوشی ساخته شده از چوب یا مدلی که شبیه چوبی از جنس پلاستیک است استفاده کنید. یک کاغذ پوستی را به‌اندازه مدل سوشی بریده و در زیر قرار دهید. در یک لایه برگ‌های شی سو، در لایه دیگر برنج ، لایه بعدی ماهی قزل آلا یا سبزیجات خام قرار دهید و بالای آن را با یک سرپوش ببندید. تا جایی که امکان دارد آن را فشار دهید و یک وزنه به سنگینی ۳ یا ۴ پوند روی آن برای مدت ۲ ساعت در دمای اتاق قرار دهید. ( در این حالت سوشی از گوشت غیر خام استفاده می‌شود) آن را از مدل بیرون آورده و به صورت چهار گوش‌های یک اینچی برش بزنید و با ترشی زنجبیل سرو کنید.

نوع سوم: چاکینزوشی ( سوشی پیچیده )
این املت متوسط و باریک ( مثل کرپ ) از تخم مرغ سالم، شکر، نمک و نشاسته ذرت درست می‌شود. آن‌ها را در یک ماهی تابه با روغن ، برنج، گوشت، سبزیجات و جلبک دریایی نیمرو کرده و در وسط یک نان شیرینی قرار داده و دور آن را با یک پیازچه باریک می‌بندیم. این نوع را مردم ژاپن بیشتر می‌پسندندو در فست فود‌ها بیشتر از این وجود دارد.

نوع چهارم: گوموکوزوشی ( سوشی ۵ رنگ یا ۵ ادویه )
این نوع از سوشی در سینی فلزی سرو می‌شود. اجزای آن شامل برنج، گوشت، سبزیجات، نوری و تخم مرغ است. آن‌ها را پخته و در سینی می‌چینیم و تزیین می‌کنیم و با سس سرو می‌کنیم.

نوع پنجم: سوشی توپی
در این سوشی برنج له شده است و به صورت یک توپ درست می‌شود و در داخل این توپ گوشت است و با واسابی یا دیگر چاشنی‌ها سرو می‌شود. این سوشی خام و خوش مزه است.

درست کردن سوشی خنده دار است! شما می‌توانید آن را در خانه یاد بگیرید و با درست کردنش مهمانان خود را تحت تاثیر قرار دهید. چرا امروز برای درست کردن سوشی تلاش نمی‌کنید؟


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *