شاد و پرانرژی کردن محیط کار با ترویج طبیعت گرایی

شاد و پرانرژی کردن محیط کار با ترویج طبیعت گرایی

شاد و پرانرژی کردن محیط کار

شاد و پرانرژی کردن محیط کار تاثیر بسیار زیادی در روحیه افراد دارد بنابراین یکی از این راهها میتواندترویج طبیعت گرایی در محل کار فرد باشد تا انرژی بسیار زیادی به فرد متقل شود.

اگر یک چیز باشد که اکثریت قریب به اتفاق کارکنان در موردش هم فکر باشند، آن چیزی نیست جز اینکه محیط های کاری امروز، از لحاظ سلامت جسمی و روحی افراد مشغول در آنها، در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.
کمبود یا نبود پنجره و نور طبیعی، میز و صندلی های نه چندان راحت، جلسات متعدد، پشت میز نشینی های طولانی، و زل زدن های مداوم به صفحه ی نمایشگر، مشکلات رایج محیط های کاری امروز هستند. کافی است تغذیه ی نامناسب را نیز به این فهرست بیافزایید تا تمام مواد لازم برای استرس را در اختیار داشته باشید.

 

توصیه هایی برای داشتن یک محیط کار شاداب و سالم

لای استرینگر، متخصص طراحی محیط کار و نویسنده، در مورد اینکه مدیران کسب و کارها چگونه می توانند محیط کار کارکنان خود را سالم و با نشاط نگه دارند توصیه هایی دارد که در ادامه آنها را از نظر خواهید گذراند. داشتن محیط کار سالم، یک معادله ی برد-برد برای هر دو طرف است؛ هم کارفرما و هم کارمند.

 

به کارکنان خود حق انتخاب بدهید

مطالعات نشان می دهند کارمندانی که کنترل بیشتری روی کار و محیط کار خود دارند، کمتر به استرس و بیماری دچار می شوند. پژوهش های یاد شده همچنین حکایت از آن دارند که کنترل بیشتر بر این موارد، راندمان کارکنان را نیز افزایش خواهد داد.
در مورد اینکه چطور می توانید در محیط کار، انتخاب های بیشتری در اختیار کارکنان خود قرار دهید با آنها صحبت کنید. محل، زمان و نحوه ی کار کردن آنها می تواند موضوع چنین گفتگویی باشد. به آنها اجازه دهید گاهی اوقات از منزل کار کنند. برنامه ی انعطاف پذیر تری برایشان در نظر بگیرید. می توانید فضای کار آنها را نیز با توجه به تمایلات شخصی شان بازآرایی کنید. شاد و پرانرژی کردن محیط کار

 

طبیعت گرایی را در محیط کار ترویج کنید

اول از همه اینکه همه ما گرایش قدرتمندی به قرار گرفتن در طبیعت داریم. بودن در طبیعت و قرار داشتن در میان نمادهای آن از این جهت در وجود ما ریشه دارد که بخش اعظم تاریخ بشر در این محیط گذشته است. این تمایل که غالباً از آن تحت عنوان طبیعت گرایی یا طبیعت دوستی نام برده می شود، توسط E.O. Wilson معرفی و شناخته شد. او می گوید انسان با طبیعت و نماد های زنده ی آن رابطه ای غریزی دارد.
با استفاده از گیاهان، آب نما یا چشم انداز های طبیعی، طبیعت را به محیط کار خود بیاورید. سعی کنید با استفاده از تصاویر، آثار هنری یا مواد طبیعی مثل چوب، ویژگی هایی در محیط کار خود پدید بیاورید که یادآور طبیعت باشند. شواهد متعددی وجود دارند که نشان می دهند محیط های طبیعت گرا، می توانند نرخ بهبود از استرس را افزایش دهند و به عملکرد کارکرد های شناختی ما کمک کنند، فشار خون را کاهش دهند، توان و تمرکز ذهنی را بالا ببرند، خلق و خوی ما را تلطیف کنند و استعداد یادگیری را بالا ببرند. شاد و پرانرژی کردن محیط کار

 

برای بهبود عادات غذایی کارکنان از معماری انتخاب بهره بگیرید

تا به حال به نحوه چینش اجناس در سوپرمارکت ها و فروشگاه ها دقت کرده اید؟ دقت کرده اید که چرا آبنبات ها و دیگر خوراکی های جذاب معمولاً کنار پیشخوان صندوق و در ارتفاعی که کودکان بتوانند ببینند قرار داده می شوند؟ هر جنسی که به راحتی قابل مشاهده است و به خوبی در فضای فروشگاه به نمایش گذاشته شده اتفاقی در آنجا قرار نگرفته؛ شرکت های تولید کننده بابت این مکان ها پول اضافی پرداخت کرده اند.
راز این نوع چینش در «معماری انتخاب» نهفته است؛ اصطلاحی که برای اشاره به شیوه های مختلف قرار دادن گزینه های متعدد در اختیار مصرف کننده به کار برده می شود؛ این شیوه ها بر نحوه ی تصمیم گیری مصرف کننده اثر می گذارند. شرکت ها نیز با کاهش میزان مواجهه ی کارکنان با تغذیه ی نامناسب در محل کار، از این استراتژی استفاده می کنند.علاوه بر این می توان با در دسترس قرار دادن تغذیه ی سالم در ظروف شفاف شیشه ای یا حتی بشقاب های رنگی، به شکلی غیر مستقیم به ترویج عادات سالم غذایی در میان کارکنان پرداخت. شاد و پرانرژی کردن محیط کار

 

سلامتی را به یک سرگرمی گروهی بدل کنید

اثرگذاری اجتماعی روی اتخاذ رفتار و نگرشی که در فرد شکل می گیرد اثری مثبت دارد. راه های زیادی برای بهره گیری از این موضوع در محل کار وجود دارد، مثل ایجاد رقابت در جهت تشویق کارکنان به پیاده روی بیشتر، و برنامه های ورزشی و تفریحی گروهی مثل فوتبال. اگر فضای لازم را در اختیار دارید، در حیاط شرکت فضای سبز درست کنید. پژوهش ها نشان می دهند اگر انسان در پرورش گیاهان و مواد غذایی گیاهی دست داشته باشد، احتمال گرایشش به مواد غذایی سالم و طبیعی نیز افزایش می یابد. شاد و پرانرژی کردن محیط کار

 

نورپردازی خود را بهبود ببخشید

ساعت درونی بدن ما مسئولیت زمانبندی خواب آلودگی و یا شادابی ما در طول روز را بر عهده دارد. بخشی از مغز که این مسئولیت را بر دوش دارد پشت چشم ها قرار داشته و با تغییر نور طبیعی محیط اطراف وظیفه ی خود را متوجه می شود. متأسفانه اغلب ما ۹۰ درصد از روز خود را در فضای بسته می گذرانیم که این، بر چرخه ی خواب ما اثر مخربی دارد.
برای مقابله با این موضوع، می توانید از نورپردازی مناسبی استفاده کنید که نور طبیعی فضای باز را تداعی کند. اگر بودجه ی لازم برای اجرای این نوع نورپردازی را در اختیار ندارید حداقل می توانید از چراغ های LED آفتابی کمک بگیرید. این نورپردازی تأثیر شگفت انگیزی بر کاهش خواب آلودگی در محیط کار و احتمالاً افزایش کیفیت خواب شبانه خواهد داشت.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.