شایعاتی درباره دهانشویه که می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد

شایعاتی درباره دهانشویه که می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد

دهانشویه، می تواند به حفظ لثه ها و دندان های شما کمک کند اما فقط اگر از آنها به درستی استفاده کنید. ما راهنمایی های متخصص را برای افزایش مزایای شستشو دهان به دست آورده ایم.

تمام دهانشویه ها برابر هستند

دکتر Euan Swan، مدیر برنامه های دندانپزشکی در انجمن دندانپزشکی کانادایی در اتاوا می گوید: “مزایای استفاده از دهان  شویه بستگی زیادی به نوع محصول مورد استفاده دارد. دهان و دندان می تواند به عنوان لوازم آرایشی و بهداشتی طبقه بندی شود.

شما می توانید از طریق شستشو با دهانشویه و مسواک زدن، ذرات غذا را از بین دندان هایتان  از بین ببرید، باکتری ها را در دهان کاهش  دهید، موقتا نفس بد بو را کاهش دهید و طعم و مزه تازه در دهان خود را ایجاد کنید.

اما این محصولات نمی توانند ادعای بزرگتری نسبت به آن داشته باشند. شستشوهای درمانی حاوی مواد اضافی فعال مانند روغن های ضروری، کلرهگزیدین، استیل پرییدین کلرید و فلوراید، اثبات شده است که پلاک را کاهش می دهد و با حفره ها مبارزه می کند.

شستشوی دهان بی ضرر است

بسیاری از دهانشویه ها دارای مقدار زیادی الکل هستند. این می تواند باعث ایجاد خشکی دهان شود، که به طرز عجیب و غریب باعث بوجود آمدن نفس بد می شود و بافت دهان را تحریک می کند. دکتر لوییز وست، دندانپزشک تورنتو افزود: “در برخی افراد، الکل می تواند حساسیت را در سطوح ریشه دندان ها ایجاد کند.”

 مطالعاتی نیز وجود دارد که نشان می دهد ارتباط بین سرطان دهان و الکل دهانشویه وجود دارد، اما تحقیقات محدود است و بسیاری از کارشناسان می گویند شواهد کافی برای این نتیجه گیری وجود ندارد.

دهانشویه های ضدعفونی در دسترس هستند اما سایر مواد می توانند باعث عوارض جانبی نیز شوند. بسیاری از آن ها می توانند دندان های شما را لکه دار کرده و یا احساس سوزش ایجاد کنند. دهانشویه ممکن است یک طعم تیز ناپذیر داشته باشد. کلرهگزیدین می تواند به طور موقت مزه دهان شما را تغییر دهد و برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شود.

دهانشویه برای مصارف خوراکی نیست، بنابراین ممکن است در صورت بلعیده شدن تصادفی مشکلی ایجاد کند. آن معمولا برای بچه های کوچک توصیه نمی شود.

شایعاتی درباره دهانشویه که می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد

درمان بوی بد دهان

دهانشویه، ممکن است به طور موقت نفس بد بو را کاهش دهد، اما دائمی نیست. بزاق شما می تواند در برابر آن بیشتر تولید شود. بزاق دهانشویه، را رقیق می کند. در برخی موارد، پروتئین های بزاق می توانند اثر بخشی مواد خوراکی دهان را کاهش دهند.

دهانشویه می تواند جایگزین مسواک زدن شود

دهانشویه، می تواند میزان باکتری در دهان شما را کاهش دهد. دکتر وست می گوید: “اما این چیزی نیست که در تمام طول روز اثرش بماند. شما هنوز هم باید نخ کشیدن و مسواک زدن خود را انجام دهید.” نخ کشیدن و مسواک زدن با یک مسواک نرم باعث می شود که تاثیر شستشوی دهان بیشتر شود.

تحقیقات نشان می دهد که اضافه کردن دهانشویه، به حالت معمول مراقبت از دهان می تواند در کل پاکیزگی دهان شما را بهبود بخشد و از التهاب لثه جلوگیری شود. اما استفاده از دهانشویه معمولا یک کار اضافی است، نه یک جایگزین برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان.

در موقعیت های خاص، مانند پس از عمل جراحی، پزشک شما ممکن است شما را به استفاده از دهانشویه به جای مسواک زدن توصیه کند، اما این موقتی خواهد بود.

اگر کمی طولانی تر انجام شود بهتر است

اکثر دهانشویه ها در مواجهه با بافت دهان شما برای هر ۳۰ ثانیه ۳۰ دقیقه بیشتر موثر هستند. اما به رغم آن، بعضی ها می گویند که دهانشویه خیلی قوی است که نگهداری آن در دهان برای مدت طولانی دشوار است. دکتر سوان می گوید: “دهانشویه باید طبق دستور کارخانه تولید کننده مورد استفاده قرار گیرد.”

دهانشویه فقط برای دهان شما مناسب است

دهانشویه همیشه برای شستشوی دهان شما مفید نیست. برای مثال، این محصول پاک کننده خوبی برای حفاظت از دهان است. بعضی افراد همچنین از دهانشویه مبتنی بر الکل برای کنترل شوره سر، مراقبت از زخم، ضدعفونی کننده توالت توالت و حتی ضدعفونی کننده زیر بغل استفاده می کنند. با این وجود، این استفاده ها را بر روی برچسب محصول پیدا نمی کنید، بنابراین با این نوع استفاده  از آن ها خود را در معرض خطر قرار می دهید.

اختصاصی روزنه آنلاین؛ هرگونه کپی برداری با لینک دهی مستقیم مجاز است


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *