شدت پسوریازیس می تواند بر روی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تاثیر بگذارد

شدت پسوریازیس می تواند بر روی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تاثیر بگذارد

براساس تحقیقات اخیر دانشگاه پلیس پنسیلوانیا پرلمن در فیلادلفیا، افراد مبتلا به پسوریازیس نه تنها در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند بلکه خطر آن نیز با شدت بیماری پوستی افزایش می یابد.

این تحقیقات به رهبری جوئل م. گلفند، استاد پوست و اپیدمیولوژی صورت پرفت. تیم یافته های این مقاله را که اخیرا در مجله آکادمی پوست آمریکا منتشر شده است، بررسی می کند.

پروفسور گلفند توضیح می دهد: “ما می دانیم که پسوریازیس با خطر ابتلا به دیابت مرتبط است، اما این اولین مطالعه ای است که به طور خاص بررسی می کند که چگونه شدت بیماری بر افزایش خطر دیابت در بیمار تاثیر می گذارد.”

او و تیمش نشان می دهند که یافته ها این نظریه را مطرح می کنند که ارتباطی بین بیماری پسوریازیس و دیابت نوع ۲ وجود دارد.

شدت پسوریازیس و دیابت

پسوریازیس یک بیماری جدی پزشکی است که حدود ۷.۵ میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری از یک گسل در سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود که زیست شناسی طبیعی پوست و مفاصل را مختل می کند.

حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس، پلاک دارند. پلاک، وضعیت التهابی ای است که در آن سیستم ایمنی، سیگنال های معیوب را ارسال می کند که باعث می شود سلول های پوستی سریع رشد کنند.

همانطور که سلول ها به سطح پوست می رسند و می میرند، باعث ایجاد ضایعاتی می شوند که به عنوان ناحیه‌هایی قرمز رنگ با پوششی نقره‌ای و سفید از سلول‌های مردهٔ پوست، ظاهر می شوند. لکه ها معمولا روی آرنج، کف دست، صورت، پوست سر، کمر، زانو و کف پا وجود دارند اما می توانند بر روی دهان، ناخن، دستگاه تناسلی و سایر نقاط نیز تاثیر بگذارند.

حدود ۴۰ درصد از افرادی که پسوریازیس دارند، دارای آرتریت پسوریازیس هستند که یک نوع بیماری است که باعث التهاب مفاصل و علائم شبیه به آرتریت می شود.

افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های دیگر هستند، از جمله دیابت نوع ۲. دیابت، اختلالی است که وقتی بدن نمی تواند به طور موثر از انسولین استفاده کند، پیشرفت می کند. انسولین یک هورمون است که به تبدیل قند خون یا گلوکز به انرژی برای سلول کمک می کند.

شدت پسوریازیس می تواند بر روی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تاثیر بگذارد

پسوریازیس شدید و خطر ابتلا به دیابت

پروفسور Gelfand و تیم او ، برای تحقیقات خود، داده ها را در دو گروه بزرگسالان (۸،۱۲۴ مبتلا به پسوریازیس و ۷۶،۵۹۹ فرد سالم) به مدت ۴ سال دنبال کردند.

داده ها که زیر نظر پزشکان عمومی در انگلستان منتشر شده اند شامل اندازه گیری شدت پسوریازیس به نام سطح

(BSA (Body Surface Area بدست آمده است که این درصد، بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. در ایالات متحده حدود ۲۰ درصد از کسانی که پسوریازیس دارند، به BSA  با اندازه ۵ درصد یا بیشتر مبتلا هستند.

با بررسی داده ها، محققان دریافتند که ۳.۴۴ درصد (۲۸۰ نفر) گروه پسوریازیس و ۲.۴۴ درصد (۸۶۷) گروه غیر پسوریازیس، به دیابت مبتلا بودند.

پس از تنظیم تاثیر بالقوه سایر عوامل خطر ابتلا به دیابت، مانند سن، جنس و شاخص توده بدنی (BMI)، آنها دریافتند که افرادی که مبتلا به پسوریازیس با BSA تا ۲ درصد بودند، در مقایسه با کسانی که پسوریازیس ندارند، دارای خطر ابتلا به دیابت بالاتر از ۲۱ درصد هستند.

اما احتمالا نتیجه قابل توجهی از این مطالعه این بود که چگونه شدت پسوریازیس، با اندازه گیری BSA، خطر دیابت را تحت تاثیر قرار می دهد.

نتایج نشان داد که افراد مبتلا به پسوریازیس با BSA  ۱۰ ٪ یا بیشتر، نسبت به افراد سالم، ۶۴٪ بیشتر احتمال ابتلا به دیابت در آنها وجود داشت.

علاوه بر این، آنها نشان دادند که با هر ۱۰% اضافه شدن به میزان BSA، حدود ۲۰% به احتمال ابتلا به دیابت در افراد اضافه می شود.

پروفسور جوئل م. گلفند گفت: “نوع التهابی که در پسوریازیس دیده می شود، باعث افزایش مقاومت به انسولین می گردد.”

محققان پیشنهاد می کنند علاوه بر برنامه ریزی معمول برای بیماران مبتلا به پسوریازیس برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نیز باید آزمایش های معمول انجام شود تا اطمینان حاصل شود افرادی که شدت بیماری آنها  BSA 10 درصد یا بالاتر است، بیشتر تحت مراقبت قرار گیرند.


حتما بخوانید: درمان پسوریازیس با ۲۱ نکته طلایی و کاربردی


هرگونه کپی برداری با نام روزنه آنلاین مجاز می باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *