شستن صحیح میوه و سبزیجات

شستن صحیح میوه و سبزیجات

قبل از مصرف سبزیجات بهتر است آن ها را به خوبی بشوئید و از تمیزی آن ها اطمینان داشته باشید. سم ها و کودهای شیمیایی که به سبزی ها زده می شود باید به خوبی از روی آن ها زودوده شده و وارد بدن مصرف کنندگان نشود.

بیماری ها و مسمومیت های ناشی از مصرف سبزیجات و میوه های آلوده بسیار خطرناک هستند و باعث ابتلا به بیماری هایی جدی می شوند که برای جلوگیری از این مشکلات باید در شستشوی این خوراکی ها دقت بیشتری انجام شود.شستشوی سبزیجات

شستشوی سبزیجات

مدام متخصصان تغذیه مصرف سبزیجات را توصیه می کنند اما بی توجهی به نکات بهداشتی در مراحل آماده سازی این گروه غذایی ارزشمند، می تواند زمینه ای باشد برای تبدیل آن به یک ماده غذایی زیان بار که حداقل می تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. بنابراین روش شست وشوی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهترین روش شست وشوی سبزیجات، همان روش ۴ مرحله ای است که وزارت بهداشت توصیه می کند.

اگر قصد شما از شستن میوه‌ها و سبزی‌ها، پاک کردن آنها از آلودگی‌های میکروبی است، باید بدانید که این نوع از آلودگی‌ها به داخل بافت میوه و سبزی رسوخ نمی‌کنند و با همان دستورالعمل ۴ مرحله‌ای شستشوی میوه و سبزی که از سوی وزارت بهداشت توصیه شده است، می‌توان میوه‌ها و سبزی‌ها را عاری از عوامل میکروبی کرد.

این ۴ مرحله شامل پاکسازی اولیه،‌ انگل‌زدایی، میکروب‌زدایی و آبکشی می‌شود. برای انگل‌زدایی می‌تواند ۵-۳ قطره مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب حل کرد و میوه یا سبزی را درون آن گذاشت. برای میکروب‌زدایی هم می‌توان از محلول‌های تجاری موجود در بازار کمک گرفت و برحسب دستورالعمل درج شده روی آن، عمل کرد.

حالا اگر قصد شما از شستن بیش از اندازه میوه‌ها و سبزی‌ها، از بین بردن آلودگی‌های شیمیایی آنها باشد، بازهم در اشتباه هستید. متاسفانه، اگر میوه یا سبزی، حاوی آلودگی شیمیایی باشند، این آلودگی به بافت آنها نفوذ می‌کند و با هیچ روشی از شستشو هم از بین نمی‌رود. آلودگی شیمیایی باید توسط باغدار یا مزرعه‌دار و به‌واسطه عدم استفاده بیش از اندازه از کود و سم یا ترکیبات غیرمجاز، کنترل شود. از طرف دیگر، باغدار یا کشاورز ما باید دوره کارنس را برای میوه‌هاو سبزی‌هایش رعایت کند. یعنی مدت زمانی که باید میوه و سبزی پس از کود یا سم دادن، استراحت کند و سپس روانه بازار شود را رعایت کند تا مشکلی برای مصرف‌کننده پیش نیاید. متاسفانه، این مساله هم چندان توسط کشاورزان و باغداران ما رعایت نمی‌شود. به‌ هرحال، شما باید فقط به مراحل چهارگانه شستشوی میوه و سبزی اکتفا کنید و گمان نکنید که با شستن بیشتر، محصول سالم‌تری در اختیار خواهید داشت.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *