شناخت چربی های مختلف خوراکی

شناخت چربی های مختلف خوراکی

در مورد انواع چربی ها  چه میزان شناخت دارید؟ بهتر است چربی های مضر و چربی های خوب را بشناسید و در برنامه غذایی روزانه خود پرهیزات غذایی لازم در این زمینه را در پیش بگیرید تا آسیبی به سلامتی خود وارد نکنید. لازم به ذکر است انواع بیماری های قلبی عروقی با مصرف چربی های اشباع شده در بدن پدید می آیند.

بهترین منابع برای استفاده از چربی‌های تک غیراشباع روغن زیتون و کانولا، بیشتر مغزها و آووکادو هستند. اگر می‌خواهید به‌جای چربی‌های مضر از این چربی‌های خوب بهره ببرید، می‌توانید مثلا از آووکادو به‌جای خامه‌های شیرینی استفاده کنید، یا مثلا به‌جای سس مایونز و کره برای پوره سیب‌زمینی، از روغن زیتون و سیر استفاده کنید.

چربی‌های چند غیراشباع، دو نوع هستند؛‌ امگا ۶ و امگا ۳. چربی‌های امگا ۶ اغلب با خوردن روغن‌های گیاهی، به دست می‌آید و تاکید بیشتر متخصصان بر روی دریافت امگا ۳ است. منابع مهم امگا ۳، انواع ماهی‌ها (به‌خصوص سالمون و تن)، بذر کتان و گردو هستند. خوردن روزانه یک مشت گردو، یا اضافه کردن یک قاشق غذاخوری بذر کتان به غلات صبحانه یا حتی انواع کیک‌ها و کلو‌چه‌های خانگی می‌تواند کمک کند تا امگا ۳ بیشتری دریافت کنید.

چربی‌های اشباع‌شده چربی‌هایی هستند که نباید بیش از حد از آن‌ها استفاده کرد. غذاهایی مثل گوشت قرمز، محصولات گوشتی چربی مثل کالباس و سوسیس، محصولات لبنی مثل خامه، کره و روغن‌های گیاهی نارگیل و خرما، سرشار از این چربی هستند و کسانی که در مصرف این غذاها زیاده‌روی می‌کنند باید بدانند که این چربی‌ها نباید بیش از ۱۰ درصد رژیم غذایی روزانه را تشکیل دهند.

چربی‌های ترانس، چربی‌های کاملا مضر و خطرناکی هستند که مصرف آن‌ها توسط هیچ متخصصی توصیه نمی‌شود و همگی بر این مسئله اتفاق نظر دارند که باید از این روغن‌ها پرهیز کرد. چربی‌های ترانس با اضافه کردن هیدروژن به روغن‌های گیاهی به وجود می‌آیند و متاسفانه در خیلی از محصولات مثل انواع نان‌های صنعتی، کیک‌ها و کلوچه‌ها، انواع چیپس‌ها و پفک‌ها به کار می‌روند. این چربی‌ها به‌راحتی می‌توانند کلسترول خون را بالا ببرند و در نتیجه منجر به بیماری‌های قلبی و مشکلات حاد دیگری مثل سکته مغزی شوند.

شواهد به وضوح نشان می دهد که مصرف غذاهای غنی از چربی های سالم مانند آجیل، روغن های گیاهی و ماهی اثرات محافظتی در برابر بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری های قلبی عروقی دارد همیشه از نسل های مختلف شنیده ایم که ماهی غذای مغز است و آنهم به خاطر وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در این ماده غذایی است. مغز برای سالم ماندن نیاز به مصرف این چربی ها دارد. دستورالعمل های جدید غذایی توصیه به مصرف ۸ اونس در هفته اسیدهای چرب امگا ۳ می کند و آن هم برای مبارزه با التهاب و بیماری های مزمن است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *