شکل گیری صورت جنین در هفته ششم بارداری

شکل گیری صورت جنین در هفته ششم بارداری

در هفتم ششم بارداری صورت جنین شکل میگیرد!

در این هفته اتفاقات بسیار جالبی برای جنین بوجود می آید در هفته ششم بارداری صورت جنین در حال شکل گیریست که بصورت چهار برجستگی در نقاطی از صورت بوجود می آید.

کودک شما چگونه تغییر میکند؟

شما احتمالا با یک حمله ی ناگهانی همه ی علائم بد بارداری مواجه می شوید. اما خبرهای خوبی در هفته ششم هم برای شما داریم. فک، چانه، گونه، چشم ها، گوش ها و بینی نوزاد شما در حال شکل گیری است که در نهایت همه ی آن ها با هم به یک صورت دوست داشتنی تبدیل می شوند. به علاوه کلیه ها، کبد و ریه های او تکامل پیدا می کنند و قلب او هم اکنون ۸۰ بار در دقیقه می تپد (و روز به روز بیشتر خواهد شد). ولی او هنوز از سر تا پا فقط به اندازه ی سر ناخن است (تقزیبا نیم سانتی متر).

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

ظاهر خارجی بدن شما شاید تغییر چندانی نکرده باشد، ولی تغییرات زیادی در درون بدن شما در حال رخ دادن است. مثلا هورمون بارداری HCG باعث افزایش خونرسانی به لگن و کلیه های شما شده و با دفع بیشتر ادرار باعث دفع بهتر مواد زاید از بدن شما می شود و به علاوه ی آن رحم شما در حال بزرگ تر شدن است. بنابراین به مثانه ی شما فشار بیشتری را اعمال می کند و بیشتر احساس ادرار خواهید کرد. چه اتفاقات دیگری ممکن است  در  بارداری روی دهد؟ نفخ شکم، تهوع و دل پیچه، تمایلات غذایی یا تنفر از غذا (ویار). توصیه‌ها اولین معاینه ی حین بارداری: البته هم اکنون شما از طریق تست بارداری در خانه متوجه ی حاملگی خود شده اید، اما ضرری ندارد توسط یک پزشک هم معاینه شوید. منتظر یک معاینه ی طولانی و جالب باشید. شما یک آزمایش کامل خواهید شد شامل: معاینه ی لگن، تست پاپ اسمیر (مگر اینکه به تازگی یکی داشته باشید) و نمونه ی خون برای تعیین گروه خونی، فاکتور Rh و اینکه بررسی شود آیا کم خونی دارید یا خیر. همچنین از شما جهت بررسی بیماری های منتقل شونده از راه جنسی، بررسی سیستم ایمنی شما برای مقابله با سرخک و سرخجه و بیماری های ارثی خاص آزمایش به عمل خواهد آمد. به علاوه از شما تست ادرار گرفته خواهد شد تا از نظر قند، پروتئین، گلبول سفید و قرمز و باکتری بررسی شود. یک چیز دیگر: آماده باشید تا به سوال های زیادی پاسخ دهید (بررسی تاریخچه ی سلامت کمی وقت گیر است). حال وقت آن است که هر سوالی دارید از پزشک بپرسید. بد نیست همسر خود را هم با خود همراه کنید و حتی فهرستی از سوال هایی که دارید را تهیه کنید. یادتان باشد هیچ سوالی از پزشک زشت یا احمقانه نیست.

علایم تکرر ادرار:

یادتان باشد شما هم اکنون برای دو نفر می خورید و ادرار و مدفوع شما نیز برای دو نفر است. باید ممنون از کلیه های خود باشید که به خوبی کار می کنند و مواد زاید شما و نوزادتان را از بدنتان دفع می کند. همچنین حق دارید رحمتان را سرزنش کنید، زیرا بزرگ شده است و به مثانه ی شما فشار می آورد. بهتر است برای مطمئن شدن از این که کاملا تخلیه می شوید در هنگام ادرار به سمت جلو خم شوید. البته باید انتظار احساس تکرر ادرار را بعد از ده دقیقه داشته باید.

خستگی مفرد:

ساختن نوزاد (و البته جفت، که مسئول تغذیه و حمایت از نوزادتان است) کار بسیار خسته کننده ای است. بنابراین وقتی بدنتان سر شما فریاد می کشد که خسته شده اید ۵ دقیقه به خود استراحت بدهید. البته سعی کنید یک ورزش سبک مثل پیاده روی یا رفتن به کلاس یوگا داشته باشید. تولید اندورفین می تواند در بالا بردن روحیه ی شما و خواب بهتر تاثیر زیادی داشته باشد، اما حواستان باشد که زیاده روی نکنید. دردناک شدن پستان ها و تغییرات آن: نوک پستان های شما به سمت بیرون برآمده تر می شوند و البته کمی دردناک (بنابراین سعی نکنید که آن را دستکاری کنید و حتما این را به همسرتان نیز اطلاع دهید.

اما چرا اطراف آن پررنگتر و تیره تر شده است؟

این برای بهتر دیده شدن آن است. بدن شما در تلاش برای بهتر شدن برای تغذیه ی نوزاد است. به این شکل که سر پستان ها بزرگ تر و گرد تر شده و رنگ آن ها تیره تر می شود تا برای نوزاد شما که در ابتدای تولد قدرت بینایی ضعیفی دارد قابل تشخیص تر باشد.

تهوع و استفراغ:

اگر احساس تهوع و استفراغ در حین یا ابتدای خوردن وعده های غذایی صبحانه یا ناهار یا شام دارید بد نیست که به نکته ی مثبت آن بیاندیشید (گرچه واقعا مثبت اندیشی در این شرایط سخت خواهد بود). عموما احتمال سقط جنین در خانم هایی که بیشتر در حین بارداری احساس تهوع و استفراغ دارند کمتر خواهد بود، نسبت به کسانی که این احساس را ندارند. برای بهتر کردن این شرایط پیشنهاد می کنیم از وعده های غذایی کوچک تر حاوی پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده، پنیر، ماست و هر آنچه برای معده ی شما قابل هضم تر است استفاده کنید.

احساس سوزش سر دل و مشکل هضم غذا:

خبر خوبی برای شما نخواهد بود که بدانید شانس خلاص شدن از دست این سوزش سر دل تا ۹ ماه آینده تقریبا صفر است. دلیل این سوزش این است که عضله ای که در بالای معده ی شما قرار دارد و معمولا از بازگشت اسید معده به مری شما جلوگیری می کند، اکنون شل شده است. اما خبر بهتر این است که شما می توانید با جلوگیری از خوردن بیش از حد در هر وعده ی غذایی و عدم پوشیدن لباس های تنگ تا حد زیادی این سوزش سر دل را کاهش دهید.

نفخ شکم:

مسئول این دردسر نیز هورموون پروژسترون است که همین الان که شما در حال مطالعه ی این مطلب هستید در حال افزایش است. این هورمون مفید که برای یک بارداری سالم ضروری است باعث برافروختگی صورت شما نیز می شود. برای جلوگیری از نفخ بهتر است با مصرف مواد فیبر دار و نوشیدن آب زیاد از یبوست خود جلوگیری کنید که خودش عاملی برای افزایش نفخ شماست. افزایش حس بویایی: حال که شما باردار شده اید، احتمالا شما دارای یک بینی بسیار تیز نیز شده اید و می تواید بوی چند چیز مختلف در اطرافتان را حتی از آن طرف سالن به طور همزمان تشخیص دهید. مسئول این حس شما نیز هورمون ها هستند. اگر این حس بویایی شما احتمالا باعث بدتر شدن حالت تهوع شما می شود سعی کنید از عطرهایی استفاده کنید که به وضع شما بهبود می بخشند. اگر چیزی در ذهن ندارید ما به شما این ها را پیشنهاد می کنیم: نعنا، لیمو و فلفل دلمه.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.