شیرخواران و تلویزیون

شیرخواران و تلویزیون

 

میان شیرخواران و تلویزیون وابستگی زیادی برقرار است اکثر اطفال از بدو تولد با این رسانه جمعی آشنا می شوند و سپس با تبلت و گوشی های هوشمند همراه خواهند شد این موضوع می تواند به یادگیری و استعداد آن ها لطمه وارد کند.

محققان آمار نگران‌کننده‌ای از اعتیاد شیرخواران منتشر کرده‌اند! بررسی‌ها نشان داده یک‌ سوم شیرخواران ۶ ماهه به کار با تبلت و گوشی‌های هوشمند اعتیاد دارند. به گفته پژوهشگران آمریکایی آکادمی فوق‌تخصصی کودکان و براساس گزارشی که در مجمع سالانه انجمن متخصصان اطفال در سنت‌دیگو در تاریخ ۲۵‌ آوریل ارائه شد تعداد شیرخواران و کودکانی که از ۶ ماهگی به بعد یعنی حتی قبل از آموختن راه رفتن و حرف زدن به کار با تبلت و گوشی‌های هوشمند وابسته می‌شوند

مدام در حال افزایش است. محققان برای اثبات این قضیه نظرسنجی از ۳۷۰ والد آمریکایی انجام دادند که کودکان ۶ ماهه تا ۴ ساله داشتند. بررسی‌ها نشان داد در یک سالگی یک‌هفتم کودکان حداقل یک ساعت از روزشان را پای تلویزیون صرف می‌کنند و ۱۵ درصد کار با گوشی‌های هوشمند را می‌دانند و ۱۲ درصد به بازی‌های رایانه‌ای اعتیاد دارند. محققان می‌گویند تماشای زیاد تلویزیون یا کار با گوشی‌های همراه و تبلت و بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند

سبب افزایش خشونت، تحریک‌پذیری، اختلالات خواب، مشکلات یادگیری و چاقی در کودکان شود. با این وجود ۷۳ درصد والدین از تلویزیون و تبلت به عنوان پرستار استفاده می‌کنند و هنگامی که مشغول کارهای خانه هستند فرزندانشان را با این وسایل سرگرم می‌کنند. ۶۵ درصد والدین برای آرام کردن کودکان و ۲۹ درصد برای خواباندن فرزندشان از تلویزیون کمک می‌گیرند.

شاید این نکته که تلویزیون می تواند با چهره افراد برای جلب توجه کودکان رقابت کند، چندان هم عجیب نباشد.وی ادامه داد: شما باید نسبت به این مساله نگران باشید،چرا که در روابط گروهی آموخته ایم که چگونه با افراد معاشرت کنیم و چگونه از نگاه کردن به چهره های افراد از درون آنان آگاه شویم. اما اگر تنها به نگاه کردن به جعبه ای بسنده کنید، چیزی دستگیرتان نخواهد شد.

 

نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما که از تماشای ۴ ساعت و ۱۶ دقیقه تلویزیون توسط کودکان در شبانه روز خبر می دهد نیز بر علاقه کودکان به این رسانه مهر تایید می زند. این در حالی است که همواره نسبت به اثرات مخرب روحی و جسمی تماشای بیش از حد تلویزیون در بین کودکان از سوی کارشناسان هشدار داده شده است.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *