شیمی مغزی از علائم تا علت و عوارض

شیمی مغزی از علائم تا علت و عوارض

شیمی مغزی از علائم تا علت و عوارض
شیمی مغز یک اصطلاح رایج است که توسط بازماندگان سرطان برای توصیف مشکلات تفکر و حافظه ای که می تواند پس از درمان سرطان به وجود آید، استفاده می شود. شیمی مغز نیز می تواند به نام های شیمی امگا، اختلال شناختی مرتبط با شیمی درمانی یا اختلال شناختی شناخته شود. اگر چه شیمی مغز یک اصطلاحی است که به طور گسترده استفاده می شود و گمراه کننده است. بعید است که شیمی درمانی تنها علت مشکلات تمرکز و حافظه در بازماندگان سرطانی باشد. محققان در حال تلاش برای درک تغییرات حافظه هستند که افراد مبتلا به سرطان تجربه می کنند. با وجود بسیاری از سوالات، روشن است که مشکلات حافظه معمولا به نام شیمی مغز می تواند یک اثر جانبی ناخوشایند و ناتوان کننده سرطان و درمان آن باشد. برای درک این شرایط، مطالعه و تحقیقات بیشتری لازم است.
علائم
علائم و نشانه های شیمی مغز ممکن است شامل موارد زیر باشد:
آشفته بودن غیرمعمول
گیجی
دشواری تمرکز
دشواری یافتن کلمه درست
دشواری یادگیری مهارت های جدید
دشواری در انجام چند کار همزمان
خستگی
احساس ضعف ذهنی
مدت زمان کوتاه توجه
مشکلات حافظه کوتاه مدت
تکمیل وظایف روزمره در زمانی طولانی تر از حالت معمول
مشکل با حافظه کلامی، مانند یاد آوری مکالمه
مشکل با حافظه بصری، مانند یاد آوری یک تصویر یا لیستی از کلمات
چه زمانی باید به ملاقات یک دکتر برویم
اگر دچار مشکلات حافظه یا تفکر باشید، با پزشک خود ملاقات کنید. یک لیست از علائم و نشانه های خود را نگه دارید تا دکتر بتواند به شما بفهماند که مشکلات حافظه تان بر زندگی روزمره شما چه تاثیر می گذارد.
علل
روشن نیست که چه چیزهایی موجب بروز علائم و نشانه های مشکلات حافظه در بازماندگان سرطانی می شود. علل مرتبط با سرطان می تواند شامل موارد زیر باشد:
سرطان
تشخیص سرطان می تواند فرد را به شدت در معرض استرس قرار دهد و این می تواند مشکلات مربوط به حافظه را ایجاد کند. برخی از سرطان ها می توانند مواد شیمیایی را ایجاد کنند که بر حافظه تاثیر می گذارد.
درمان سرطان
شیمی درمانی
هورمون درمانی
ایمونوتراپی
پرتو درمانی
پیوند سلول های بنیادی
عمل جراحی
عوارض درمان سرطان
کم خونی
خستگی
عفونت
یائسگی یا سایر تغییرات هورمونی (ناشی از درمان سرطان)
کمبود تغذیه ای
مشکلات خواب مانند بی خوابی
درد ناشی از درمان سرطان
واکنشهای احساسی به تشخیص و درمان سرطان
اضطراب
افسردگی
فشار
علل دیگر
حساسیت منجر شده به شیمی مغز
داروهای دیگر علائم و نشانه های مرتبط با سرطان، مانند داروهای ضد درد
سرطان مجدد که به مغز گسترش یافته است
عوامل خطر
عواملی که ممکن است باعث بروز مشکلات حافظه در بازماندگان سرطان شوند عبارتند از:
سرطان مغز
شیمی درمانی که به طور مستقیم به سیستم عصبی مرکزی داده می شود
شیمی درمانی با تشعشع کل مغز ترکیب شده است
دوزهای بالاتر از شیمی درمانی یا اشعه
پرتو درمانی به مغز
سن کم در زمان تشخیص و درمان سرطان
افزایش سن
عوارض جانبی
شدت و مدت علائم که گاهی اوقات به عنوان مشکل شیمی مغز در نظر گرفته می شود از فرد به فرد متفاوت است. برخی از بازماندگان سرطان ممکن است به کار بازگردند، اما دستیابی به تمرکز زمان بیشتری را در بر می گیرند. دیگران قادر به بازگشت به کار نخواهند بود. اگر در معرض از دست دادن حافظه شدید یا مشکلات عمیق هستید که برای انجام کار خود دچار مشکل می شوید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد به یک درمانگر مراجعه کنید، که بتواند به شما کمک کند تا کار فعلی خود را انجام دهید یا نقاط قوت خود را شناسایی کنید تا بتوانید یک شغل جدید پیدا کنید.
در موارد نادر، افرادی که دارای مشکلات حافظه و تمرکز هستند قادر به کار کردن نیستند. از یک تیم مراقبت بهداشتی خود برای ارجاع به یک کارمند اجتماعی انکولوژی یا متخصص مشابه که می تواند به شما در درک گزینه هایتان کمک کند، مشورت بگیرید.
تشخیص
هیچ تعریف شفافی از مشکل شیمی مغز وجود ندارد، بنابراین هیچ آزمایشی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. بازماندگان سرطانی که این علائم را تجربه می کنند اغلب در محدوده های طبیعی در آزمون های حافظه قرار می گیرند. پزشک ممکن است آزمایشهای خون، اسکن مغزی یا سایر آزمایشات را برای جلوگیری از علل دیگر مشکلات حافظه توصیه کند. اما اگر علایم شما آشکار نباشد، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص راهنمایی کند که می تواند به شما در مقابله با تغییرات حافظه کمک کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *