شیوع مصرف داروهای روانگردان

شیوع مصرف داروهای روانگردان

امروزه مصرف داروهای روانگردان و آرام بخش ها به وفور مشاهده می شود آمارها حاکی از ازدیاد مبتلایان به مشکلات روحی و روانی در دنیا است می خواهیم به عوارض جانبی استفاده از این داروها اشاره کنیم. به راهنمایی های پزشکی در این باره دقت کنید.

محققان بین المللی می‌گویند ۷/۱۱ درصد مردم جهان سالانه از داروهای روانگردان استفاده می‌کنند. میزان استفاده از داروهای آرام بخش و روان گردان در پرتقال، بلژیک، فرانسه، اسپانیا، لهستان و ایرلند شمالی، ایتالیا و آلمان بسیار بالاست و ساکنان رومانی و بولگاری کمترین میزان مصرف این نوع داروها را در سراسر جهان دارند.

در این مطالعه برای نخستین بار رابطه جنسیت و نقش عامل اجتماعی و جمعیت‌شناسی و شاخص‌های کل کشور در استفاده از روانگردان‌ها بررسی شد. دواطلبان از ۱۰ کشور دنیا انتخاب شدند. بررسی‌ها فاش کرد در تمام دنیا زنان در مقایسه با مردان بیشتر به سمت روانگردان‌ها جذب می‌شوند.

این مساله حتی بعد از در نظر گرفتن سن، میزان درآمد وضعیت شغلی، تحصیلی، تأهل و… نیز تغییری نکرد. آمار نشان می‌دهد در حالی که تنها ۸ درصد مردان به مصرف روانگردان‌ها علاقه نشان می‌دهند میزان گرایش زنان به این نوع داروها ۱/۱۵ درصد است. از جمله داروهای پرمصرف در این حوزه می‌توان به داروهای ضدافسردگی، بنزودیازپین‌ها داروهای ضدروان‌پریشی و تثبیت‌کننده‌های خلق‌وخو اشاره کرد. تحقیقات همچنین ثابت کرده با افزایش سن، بهتر شدن وضعیت درآمد و مراقبت‌های مربوط به سلامت روان، میزان گرایش به این داروها افزایش می‌یابد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *