طرز تهیه آش ترش مازندرانی با استفاده از باقلای تازه

طرز تهیه آش ترش مازندرانی با استفاده از باقلای تازه

طرز تهیه آش ترش مازندرانی

طرز تهیه آش ترش مازندرانی با استفاده از رب انار که ترشی آن را از رب انار کسب می کند را برایتان قرار داده ایم این غذا ی خوشمزه مربوط به مازندرانی های عزیز میباشد امیدوارم که از تهیه این آش بسیار خوشمزه لذت ببرید.

آش ترش ( مازندران )

باقلا ۱ لیوان . لوبیا ۱ لیوان . عدس ۱ لیوان . برنج نیم دانه ۱/۲ لیوان

سیر خرد شده ۱ لیوان . چغندر ۲ عدد . سبزی آش ۴۰۰ گرم . شکر و رب انار مقدار لازم

این آش بدلیل مزه ملسی که دارد به اش ترش معروف شده است ، این اش طعم بسیار خوبی داشته و در گذشته مرسوم بوده که در این اش از ۴۰ نوع گیاه استفاده میکرده اند و به نوعی این اش خاصیت درمانی نیز داشته است.

 

طرز تهیه آش ترش مازندرانی با استفاده از باقلای تازه

از شب قبل حبوبات ( باقلا ، لوبیا چیتی ، عدس ) را در ظرف های جداگانه درون اب خیس دهید و تا روز بعد چند بار آب انها را تعویض نمائید ؛ چغندرها را پوست بکنید و ریز خرد کنید ، سبزی های اش را نیز ریز خرد کنید.

درون قابلمه ای اب فراوان بریزید سپس حبوبات ( باقلا ، عدس ، لوبیا ) و چغندر خرد شده را درون قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا زمانی که حبوبات بپزند ( بتوانید با دست حبوبات را له کنید ) ؛ پس از پخت حبوبات برنج نیم دانه را اضافه کنید ؛ پس از ۱۵ دقیقه سبزی های خرد شده را نیز اضافه نمائید و حرارت را کم کنید و با در باز بگذارید آش جا بیفتد.

سیرها را بهمراه مقداری نمک درون روغن تفت دهید تا طلایی شده و تبدیل به سیر داغ شود ، وقتی اش جا افتاد چند قاشق شکر و مقداری رب انار و نصف سیر داغ ها را اضافه کنید و ۱۵ دقیقه دیگر بگذارید بپزد سپس درون کاسه بکشید و با نصف دیگر سیر داغ تزئین کنید.

نکته ها : در این اش میتواند از انواع سبزی های مخصوص اش استفاده کنید اما سبزی هایی که در شمال برای این اش استفاده میشود عبارتند از : ( اسفناج ۱۰۰ گرم + تره ۱۰۰ گرم + گشنیز ۱۰۰ گرم + جعفری ۱۰۰ گرم ).

میزان شکر و رب انار این اش بستگی به سلیقه و طبع شما دارد و باید تا اندازه ای اضافه شود که اش طعم ترش و شیرینی داشته باشد ، بجای باقلا سبز میتوانید از لپه باقلا هم استفاده کنید که در اینصورت باید لپه باقلا را همزمان با برنج نیم دانه اضافه کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *