طرز تهیه مربا کیوی + خواص دارویی کیوی

طرز تهیه مربا کیوی + خواص دارویی کیوی

طرز تهیه مربا کیوی

تقریبا از تمامی میوه ها میتوان مرباهای بسیار خوشمزه تهیه کرد که در مطلب زیر طرز تهیه مربا کیوی برای علاقمندان به پخت مربا گذاشته شده است. این مربا بسیار خوشمزه و لذیذ میباشد و علاوه به طرز تهیه این مربا به خواص دارویی این میوه نیز اشاره میکنیم امیدوارم که از پخت این مربا لذت ببرید.

مواد لازم و طرز تهیه مربا کیوی :
کیوی تقریبا رسیده و سفت : سه کیلوگرم
شکر : دو کیلوگرم
آب : سه پیمانه
وانیل : ۱/۳ قاشق چایخوری
رنگ سبز مجاز خوراکی : چهار قطره
آبلیمو : به میزان لازم

طرز تهیه :
کیوی‌ ها را شسته، پوست آنها را خیلی نازک بردارید و هر یک را به قطر یک سانتی‌متر برش بزنید.
شکر و آب را در قابلمه نسبتا بزرگی بجوشانید تا شربت غلیظ شود.
کیوی‌ها را در شربت خنک شده قرار داده آن را روی حرارت ملایم گذاشته تا بجوشد و وانیل را اضافه کنید.
این مربا برای پخت به زمان زیادی نیاز ندارند و برای جوش آمدن ۲۵ دقیقه کافی است.
شربت را امتحان کرده، آبلیمو را اضافه کنید. بعد از یکی، دو جوش دیگر ظرف را از روی حرارت برداشته و بگذارید مربا خنک شود. مربا را بعد از ۲۴ ساعت داخل شیشه ریخته و در یخچال بگذارید.

نکته :
برای خوش‌ رنگ شدن این مربا، چهار قطره رنگ مجاز خوراکی به آن اضافه کنید.
میوه‌هایی که برای مربا در نظر گرفتید تازه، سالم، بدون لک بوده و زیاد رسیده نباشد.

کیوی سرشار از ویتامینC می باشد. مقدار پتاسیم آن از نظر وزنی تا حدی کمتر از موز است. همچنین دارای ویتامین A’E’کلسیم’آهن و اسید فولیک می باشد. یک عدد کیوی متوسط ۴۶ کالری انرژی دارد.

کیوی دارای مقادیر زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم به نام پاپایین است که از نظر تجاری برای نرم کردن گوشت مفید است اما احتمال دارد برای برخی افراد آلرژی زا باشد. بویژه افرادی که به آناناس حساسیت دارند مستعد حساسیت به این میوه نیز هستند. این آنزیم با پختن میوه به سرعت از بین می رود.

به این ترتیب استفاده از کیوی خام در دسرهای حاوی شیر یا هر فراورده لبنی دیگر نامناسب است زیرا این آنزیم در عرض چند دقیقه در حالیکه بوی بسیار بدی تولید می کند شروع به حل کردن پروتئین شیر می نماید.

متأسفانه آنزیمهای کیوی در معده به وسیله اسید معده از بین می رود. اما اسید معده بعد از خوردن غذاهای گوشتی و لبنی زیاد’ مقداری خنثی می شود و آنزیمهای کیوی می توانند مدت کوتاهی فعالیت کنند و این زمان کافی است تا مواد پروتئینی در اثر این آنزیمها به قطعات کوچکتری تجزیه شوند و این امر عمل هضم غذاهای سنگین را در معده و روده آسانتر می کند.

کیوی مانند قرص آسپرین موجب رقیق شدن خون شده از ایجاد پلاک در خون جلوگیری می کند. این میوه به دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح تری گلیسیرید دارد ‘ از غلظت خون می کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته ها جلوگیری می کند.

جالب است بدانید که ویتامین C در کاهش علائم بیماری آسم بسیار موثر است و مطالعات نشان داده کودکانی که در هفته ۷تا۵ عدد از این میوه مصرف می کنند دارای علائم تنفسی کمتری نسبت به کودکانی هستند که در هفته فقط ۱ عدد میل می کنند.

کیوی سیستم حفاظتی بدن را تقویت می کند و از بروز سرطان جلوگیری می نماید.

کیوی با داشتن ویتامینC و اسید قهوه ‘ دو ماده اتساسی ضد سرطان در اختیار می گذارد.

سیگاری ها به ویتامین C بیشتری نیاز دارندو زیرا مواد سمی مخصوصاً رادیکالهلی آزاد موجود در دود سیگار ویتامینها را از بین می برد. بنابراین سیگاریها باید حدود ۴۰% بیشتر ویتامین C مصرف کنند. این مقدار با خوردن ۲ عدد کیوی کسب می شود.

کیوی بمبی علیه استرس :

استرس و کمبود خواب روی بدن انسان اثر می گذارد. هرکس می خواهد به این وضع دچار نشود باید در روز ۴ عدد کیوی بخورد. ۴ عدد کیوی را در طول روز تقسیم کنید. مثلاً صبح’ ظهر’ بعدازظهرو عصر. چون بدن انسان نمی تواند ویتامین C را ذخیره کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.