طرز پخت قلیه تن ماهی همراه با برنج زعفرانی

طرز پخت قلیه تن ماهی همراه با برنج زعفرانی

طرز پخت قلیه تن ماهی همراه با برنج زعفرانی

قلیه ماهی مروف ترین غذای جنوبی هاست و زمانیکه ماهی تازه در دسترستان نباشد میتوانید طرز پخت قلیه تن ماهی را با استفاده از کنسرو ماهی انجام دهید و این قلیه تن ماهی را با برنج میل نمایید.

قلیه ماهی معروفترین خورشت بندرهای خلیج فارس ، آبادان و خرمشهر است. قلیه کم آب را با چلوی ساده میل می کنند و قلیه پر آب را ترید می کنند که البته پیاز سفید هم با ترید همراه است.برای قلیه ماهی سنگسر ، راشگو، سرخو ، سبیتی ، هامور ، زمین کن ، سوکیلا ، شیر و حلوای سیاه مناسب است. از میان ماهی های شمال فقط اوزون برون نتیجه رضایت بخشی میدهد. به طور کلی فیله سنگسر توصیه می شود.برای راحتی کار و با توجه به اینکه در بیشتر شهرهای کشور دستیابی این ماهی ها به راحتی امکان پذیر نبوده و معمولا ماهی ها فصلی هستن لذا این قلیه ماهی را با تن پخت می کنیم.

 

مواد لازم برای دو نفر :
تن ماهی : ۱ قوطی
پیاز ساطوری : ۱ عدد بزرگ
سیر : ۲ بوته سیر سبز (در فصل سیر سبز ، از سیر تازه استفاده می کنیم. در غیر اینصورت از یک بوته سیر خشک استفاده میکنیم. البته با توجه به ذائقه خودتان مقدار ان را کم و زیاد کنید)
سبزی : نیم کیلو (شامل: گشنیز و شنبلیله به نسبت چهار و یک)
تمبر هندی : ۱ بسته کوچک
آرد : ۲ قاشق
زردچوبه ، نمک و فلفل قرمز : به میزان لازم
روغن مایع

 

طرز پخت قلیه تن ماهی همراه با برنج زعفرانی

 

ابتدا پیاز را ساطوری خرد کنید و در روغن سرخ کرده تا طلایی شود. سپس آرد را اضافه کرده و کمی تفت دهید.سیر سبز را ریز خورد کرده فلفل و زرد چوبه را با کمی نمک اضافه کرده و کمی تفت دهید.سبزی را نیز خورد کرده و اضافه کنید تا آب آن کشیده شود. سبزی نباید زیاد سرخ شود.یک بسته تمر هندی را در۴ پیمانه آب ولرم حل کنید آن را صاف کرده . عصاره تمبر هندی را اضافه کرده و بگذارید به جوش بیاد.تکه های ماهی را کم کم اضافه کرده تا آب خورش از جوش نیفتد. ۴۰-۳۰ دقیقه زمان داده تا خورش پخته شود. نمک و فلفل را اندازه کنید. ۱۵ دقیقه آخر پخت خورش درب قابلمه را باز گذاشته تا خورش به روغن بیفتد.مقدار فلفل و ترشی (تمبر هندی) خورش را میتوانیم بر حسب ذائقه خود کم یا زیاد کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *