عادت به خوردن غذاهای چرب و شیرین

عادت به خوردن غذاهای چرب و شیرین

 

از خوردن غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید  این نوع غذاها عوارض جانبی فراوانی برای سلامتی تان دربردارند و می توانند باعث چاقی و اضافه وزن بدنتان شوند. عادت به خوردن تنقلات شور و چرب و شیرین نوعی عادت غذایی مضر و سرطانزاست.

به گفته متخصصان، وقتی که ما غذاهای خیلی شیرین، شور یا چرب می‌خوریم، باعث می‌شود که نورون‌های دوپامین در مغزمان خیلی فعال شوند و در ادامه احساس لذتی را ایجاد کنند که ما را به خوردن دوباره و بیشتر تشویق می‌کند. این حالت شبیه به حالت کسانی است که ماده مخدر کوکائین استفاده می‌کنند! شاید کنار گذاشتن عادات غذایی و خوردن تنقلات شور و چرب و شیرین کار سختی باشد، اما باید با ترفندهایی سعی کنید که این عادات غذایی بد را کنار بگذارید. به نظر بعضی از متخصصان، کلید اصلی برای موفق شدن این است که میان‌وعده‌های خاصی جایگزین انواع مضر کنید که حاوی جوهره همان تنقلاتی باشند که همیشه هوس می‌کنید، اما خیلی کم‌تر از حدی که باعث اعتیاد شما شود! در واقع این جایگزین‌ها نباید حاوی میزان زیادی نمک، چربی و قند باشند. مثلا سعی کنید از مقداری سیب سرخ شده با روغن نارگیل به‌جای پای سیب استفاده کنید، یا به‌جای مغزهای شور و سرخ‌شده از مغزهای بوداده و کم‌نمک استفاده کنید. مغز انسان توانایی سازگاری بالایی دارد و اگر با مواد غذایی جدید مواجه شود، به مروز زمان به آن‌ها عادت می‌کند، و در نهایت با این کار می‌توانید از شرّ تنقلات مضر خلاص شوید.

پژوهشی جدید نشان می دهد برنامه غذایی سرشار از چربی های اشباع و قند تصفیه شده می تواند سبب بروز تغییرات در مغز افرادی شود که از این نوع برنامه غذایی استفاده می کنند و این تغییر به نوبه خود، سبب افزایش مصرف این گونه غذاها می شود و به این شکل کاهش وزن برای این دسته از افراد دشوارتر می شود. شاید به همین دلیل است که مبارزه با چاقی در برخی موارد بسیار دشوار است.

غذای پر انرژی سرشار از روغن اشباع (چربی حیوانات مثل چربی موجود در گوشت یا لبنیات و نیز برخی چربی های گیاهی مثل روغن پنبه دانه و نارگیل) بود. این نوع غذاها به شدت ناسالم است و موجب بروز برخی انواع سرطان و نیز بیماری های قلب و عروق می شود.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.