عادت های اشتباه که بیش از آنچه مفید باشند، ضرر دارند

عادت های اشتباه که بیش از آنچه مفید باشند، ضرر دارند

شما هم این عادت های اشتباه را دارید

در این بخش، به ۹ تا از عادت های اشتباه روزمره که فکر میکنیم احتمالا مفید است اشاره می کنیم. این عادت ها که بسیاری از افراد انجام می دهند، ضرر دارند و خودشان از این مسئله ی مهم اطلاع کافی ندارند. ما این عادت های اشتباه را به شما می گوییم و شما نیز به دیگران آموزش دهید تا از این عادت های اشتباه پرهیز کنند.

استفاده از ژل های دست

اگر جزء آن دسته از افراد هستید که به محض دست به چیزی در محیط بیرون از انواع ژل دست استفاده می کنید سریع تر این عادت را متوقف نمایید. دکتر ریچارد گالو رئیس بخش امراض پوستی دانشگاه سان دیگو در تحقیقی اعلام کرد استفاده مکرر از این گونه ژل های دست باعث می شود استفاده کننده خود را در معرض انواع بیماری های پوستی قرار دهد برای از بین بردن آلودگی ها از دست بهترین راه استفاده از آب و صابون است.

اگر آب در دسترس شما نبود ژل های دست گزینه مناسبی هستند اما دقت کنید حتما لیبل روی ژل ها را بخوانید. تحقیقات اخیر نشان داده که آن دسته از این ژلها که دارای ماده triclosen هستند رشد باکتری ها را سریع تر کرده و بدن را در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم تر می کنند (البته این در مورد صابونهای آنتی باکتریال که دارای مواد triclosen هستند هم صادق می باشد) در عوض استفاده از صابون هایی که  در نهایت ۶۰% الکل دارند مناسب هستند چون تقریبا ۹۹% باکتری ها را از بین می برند.

 

استفاده مکرر از محصولات مراقبت پوست

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که مدام مجله ها و روزنامه ها را برای یافتن محصولات پوستی ورق می زنند حتما به این مطلب توجه کنید. دکتر جودی لوین متخصص امراض پوستی در نیویورک سیتی اعلام میکنم من مدام بیمارانم را به استفاده از محصولات پوستی ترقیب می کنم البته مشکل اصلی این است که اکثر بانوان زمانی که مدت کوتاهی از یک محصول استفاده می کنند و نتیجه نمی گیرند نامید می شوند و سریع تصمیم می گیرند که محصول مورد نظرشان را تغییر دهند.

باید توجه داشته باشید که به گفته وی اگر از محصولات دارای کلاژن استفاده می کنید تا پوستی جوان تر داشته باشید باید حتما به طور مداوم شش ماه از یک محصول استفاده نمایید تا نتیجه مطلوب به دست آید. اگر بعد از گذشت مدت کوتاهی نتیجه مطلوب حاصل نشد سعی نکنید محصول مورد نظر را عوض کنید چون این کار بروز امراض پوستی و لکه قرمز را بیشتر می کند. بنابراین صبور باشید و محصولات پوستی تان را مکرر عوض نکنید.

 

پوشیدن صندل

پوشیدن صندل های نامناسب درست به اندازه استفاده از کفشهای تنگ و پوتین های پنجه باریک به پاهایتان آسیب میزند به حدی که گاهی فکر می کنید الان است که پایتان بشکند. دکتر Jordan szipro متخصص ارتوپد و جراحی انگشتان اعلام کرده دمپایی ها به دلیل نداشتن هیچ گونه محافظ در کنار و لبه های پا و بیرون بود مداوم انگشتان مهمترین عوامل آسیب دیدگی از جمله پیچ خوردگی ها و شکستگی ها محسوب می شوند. وی افزود همانطور که کفشهای تنگ و پنجه باریک به پایتان آسیب می زنند استفاده مداوم از دمپایی نیز باعث آسیب های جدی به پایتان می شوند البته نپوشیدن آنها هم خود معضلی دیگر من جمله ایجاد امراض پوستی را شامل می شود.

 

مسواک زدن بعد از هر وعده غذا

اکثرا فکر می کنند اگر بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنند خوب است. دکتر Greg Diamond دندانپزشک ارشد  در نیویورک اعلام کرد بهتر است این عادت نادرست که بلافاصله بعد از هر غذا خوردن به سمت مسواک حمله ور می شوید را ترک نمایید.

وی می افزاید هنگامی که غذا می خورید نوعی اسید روی دندانهایتان ترشح می شود که باعث می شود مینای دندان تضعیف گردد با مسواک زدن بعد از آن شما این مینای ضعیف شده را به طور کلی دچار خراشیدگی و زوال خواهید کرد بنابراین بعد از خوردن هر گونه خوراکی اگر تکه های غذا بین دندانهایتان باقی بود. تنها به کمک چرخاندن آب در دهانتان آنها را خارج کنید و مسواک زدن را در یک چرخه ثابت یعنی صبح ها و شب ها انجام دهید. این روش کمک می کند مینای دندان شما کمتر آسیب ببیند.

 

زمان های ورزش ثابت

اگر تنها در زمانهای ثابتی و به میزان معینی ورزش می کنید بدانید که دیگر کالری نخواهید سوزاند بدن شما بعد از مدتی به انجام یک فعالیت ورزشی عادت کرده و دیگر چربی های موجود در بدنتان نمی سوزند و شما با این سوال مواجه می شوید که من نه غذایم بیشتر شده و نه ورزشم را ترک کرده ام پس چرا دیگر وزن کم نمی کنم و چربی نمی سوزانم؟

جواب این سوال را دکتر joseph Ciccone متخصص طب فیزیکی اینگونه اعلام می دارد: بدن و قلب شما به ورزش عادت کرده و دیگر عمل چربی سوزی در بدنتان انجام نمی گیرد. استفاده از ۱ ساعت تردمیل در روز و دویدن ۲ ساعت در شب برای برخی از افراد مانند صبحانه خوردن شده است و بنابراین بدن هم دیگر به این گونه ورزش پاسخ نمی دهد پس اگر می خواهید لاغر شوید و چربی بسوزانید روش ورزش را تغییر دهید و این لزوما به معنی افزایش ساعت ورزش در یک دوره نیست می توان با کم کردن ساعت ورزش و نوع آن نیز بدن را از حالت یکنواختی خارج نمود.

 

حذف یک وعده غذایی

متاسفانه برخی افراد که اکثرا هم خانمها هستند یک وعده غذایی را حذف می کنند تا بتوانند در وعده بعدی کمی بیشتر غذا بخورند. دکتر Dannie fung رئیس کلینیک بیمارستانی در پریکنتون اعلام کرد اغلب خانمها صبحانه را نمی خورند به این امید که با جذب کالی کمتر در وعده ظهر با دوستانشان غذای بیشتری بخورند و منطق شان هم این است که چون صبح کالری دریافت نکردند پس در وعده ظهر می توانند بیشتر بخورند. اشتباه همین جا شروع می شود در وعده ظهر چیزی بیش از آنچه باید خورده شود می خورندو این یعنی کالری بیش از حد مجاز.

به طور کلی حذف یک وعده غذایی باعث پر خوری در وعده های بعدی خواهد شد. پس هرگز وعده های غذایی خود را حذف نکنید به خصوص وعده صبحانه.

 

استفاده از آب های معدنی

این که در بیرون از خانه فقط از آب های داخل بطری استفاده کنیم و هر آبی را نخوریم ایده بسیاری بهداشتی به نظر می رسد اما باید بدانید که این گونه آب ها اغلب فلوراید ندارند. البته اگر این گونه آب ها دارای فلوراید باشند ایده بسیار مناسبی هم هستند.

 

تمیز کردن به کمک محصولات شوینده

در حالی که فکر می کنید تمیز کردن مداوم خانه به کمک مواد آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده باعث می شود همیشه خانه ای تمیز و سالم داشته باشید میکروبها و عوامل بیماریزا به طور کاملا نامحسوس در حال رشد هستند. دکتر Rebbca Sutton  استادیار گروه حفاظت محیط زیست در مصاحبه ای اعلام کرد که تمیز کننده های ضد انگل که دارای ترکیبات آمونیوم (آمونیاک) هستند هیچ مزیتی نسبت به باقی تمییز کننده ها ندارند و چه بسا زمینه ساز بیماری آسم هم هستند.

تمییز کننده های که دارای مواد بتویل اکسی اتانول هستند باعث بروز انواع سرطان ها در انسان می شوند. تمیز کننده های که دارای مواد آلکیل فنول اتوکسیلیت هستند بر هورمونها موثرند و مواد اتنولامین دار موجب ایجاد آسم میشوند. اما از آنچه که شرکتهای تولید کننده مواد شوینده ملزم به نوشتن مواد متشکله محصولاتشان نیستند اغلب از خواندن لیبل روی محصولات نمی توان به مضر بودن انها پی برد. البته محصولاتی هم هستند که با طبیعت سازگار بوده و خطری برای انسان محسوب نمی شود.

دکتر Sutton پیشنهاد می دهد به جای استفاده از انواع شوینده های شیمیایی از شوینده های دست ساز خانگی استفاده شود برای این منظور یک لیوان آب را با یک لیوان سرکه مخلوط کنید بهترین شفاف کننده را خواهید داشت برای از بین بردن چربی ها هم از جوش شیرین استفاده کنید این مواد خاصیت آنتی باکتریالی هم دارند. اگر سطوح مورد نظرتان را همیشه و به طور منظم با این مواد پاک کنید دیگر نیازی به استفاده از مواد شیمیایی قوی نخواهد بود.

 

مصرف مکمل ها و ویتامین ها

هر وقت صحبت از مکمل ها و ویتامین ها به میان می آید اغلب با تکان دادن سر آنها را تایید می کنیم. دکتر Christine Rosenbloom استاد ارشد دانشگاه جورجیا می گوید اغلب افراد بدون توجه به نیاز بدن و کارکرد مواد معدنی در بدن آنها را تهیه نموده و مصرف می کنند وی می افزاید از آنجا که اغلب مواد غذایی امروزه غنی شده هستند کمتر پیش می آید که به مواد معدنی مکمل نیاز داشته باشیم. اگر از انواع مواد غذایی استفاده کنید دیگر نیازی نیست مکمل ها را هم در برنامه غذایی خود جای دهید.

تاثیرات جانبی برخی از این مواد واقعا وحشتناک هستند: مصرف بیش از حد ویتامین A باعث ایجاد سمی در بدن خواهد شد که بر روی جنین انسان تاثیرات مرگ آور دارد. مصرف بیش از حد ویتامین C منجر به  ناراحتی های شدید روده و معده و اختلال در قند افراد دیابتی خواهد شد.

مصرف بیش از حد ویتامین B6 باعث تاثیرات مخرب بر سیستم عصبی می شود. و ده‌ها نمونه دیگر… در تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۹  در the american Jornal Of Clinical Nutrition آمده است که مصرف انواع مختلف مواد غذایی کمبود های بدن را جبران نموده و دیگر نیازی به استفاده از مکمل ها نیست مگر با تشخیص پزشک متخصص. وی می افزاید با مراجعه به سایت My PyramidTracker.gov می توانید غذاهایی را که در طول روز میل می کنید را وارد نموده و این سایت به شما می گوید که آیا نیاز به رژیم خاصی دارید یا نه یعنی آیا باید از مکمل خاصی استفاده بشود یا خیر.

اگر برای شما کمبود کلسیم تشخیص داده شد با اضافه کردن چند لیوان شیر به رژیم غذایی یا خوردن سالاد اسفناج سعی کنید این کمبود را جبران کنید مطمئنا بهترین راه استفاده از مکمل های کلسیم نخواهد بود مگر اینکه کمبود شما در حدی باشد که نیاز مبرم به کلسیم احساس شود. و در خرید داروهای مکمل هم بسیار دقت کنید که حتما تاییدیه دارو یی داشته باشند. آن هم با نظر پزشک متخصص خودتان.

امیدواریم با مطالعه این مطلب، عادت های اشتباه را شناخته باشید. با تبدیل کردن این عادت های اشتباه به روش درست آن، سلامتی بیشتر را به بدن خود هدیه دهید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.