عفونت گوش میانی می تواند زمینه ارثی داشته باشد

عفونت گوش میانی می تواند زمینه ارثی داشته باشد

عفونت گوش میانی تاثیرات منفی زیادی بر سلامتی مبتلایان میگذارد غالبا این عارضه ها را با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان میکنند. گاهی اوقات این مشکل می تواند با زمینه ژنتیکی پدید بیاید به تازه ترین یافته های پزشکی در این باره دقت کنید.

گروهی از محققان اعلام کردند که ارتباط ژنتیکی بالقوه‌ای با خطر ابتلا به عفونت گوش میانی در کودکان پیدا کرده‌اند. گزارشی از این مطالعه در Nature Communications‌ منتشر شده است. محققان می‌گویند که این عفونت‌های دردناک، شایع‌ترین دلیلی هستند که کودکان را به مصرف آنتی‌بیوتیک وادار می‌کنند. به‌ گفته آنان، این کشف جدید می‌تواند به شکل‌گیری روش‌های درمانی موثرتر منجر شود. تحلیل ۱۳ هزار مورد از نمونه‌های DNA کودکان نشان می‌دهدکه ارتباطی بین عفونت گوش میانی و موقعیت قرارگیری کروموزوم ۶ وجود دارد که ژن FNDC۱ را در خودش گنجانده است. مطلعات تکمیلی نشان داده‌اند که این ژن در موش‌های آزمایشگاهی، در گوش میانی عمل می‌کند.

دکتر هاکون هاکونارسون، مسئول مطالعه و مدیر مرکز ژنومیک کاربردی در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، می‌گوید: «اگرچه عملکرد این ژن در انسان‌ها به‌خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما ما می‌دانیم که FNDC۱، برای پروتئینی کدگذاری می‌کند که در التهاب نقش دارد. هرچند که میکروب‌ها باعث شکل‌گیری عفونت گوش می‌شوند، اما در حال حاضر به‌ خوبی می‌دانیم که ژنتیک هم در این زمینه از نقش خاصی برخوردار است. مطالعه ما، اولین و بزرگ‌ترین مطالعه ژنتیکی است که با تمرکز بر خطر ابتلا به عفونت گوش میانی انجام می‌شود».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *