علاقه کودک به خبرچینی

علاقه کودک به خبرچینی

برخی کودکان عادت به خبرچینی دارند و دائما از اتفاقات روزمره ای که رخ میدهد برای اطرافیان سخن میگویند، می خواهیم به بررسی علل خبرچینی در کودکان بپردازیم و ببینیم چگونه کودک را از این رفتار منع کنیم.برخی راهنمایی های مشاورین در  این زمینه را برایتان آورده ایم .

والدین زیادی هستند که از اینکه کودکشان دائم صحبت‌های خانه را به بیرون منتقل می‌‌کند گلایه می‌‌کنند و سوال بیشتر آن‌ها این است که با خبرچینی کودک‌مان چه کار کنیم؟ وقتی روش غلطی را در پیش می‌‌گیرید نباید از کودک توقعی غیر از آن داشته باشید. وقتی شما به عنوان مادر جلوی کودک‌تان دائم درمورد اتفاق‌های افتاده با دوست‌تان صحبت می‌‌کنید در این صورت این برای کودک الگو می‌‌شود. همچنین رفتاری که با کودک دارید بسیار مهم است.

مثلا به او می‌‌گویید:امروز تو مهد چه خبر بود؟خاله چی گفت؟ تو چی گفتی؟ بعد چی شد؟ دراین صورت زیاد پرس و جو کردن باعث عادت کردن کودک می‌‌شود و اینکه دائما در حال اطلاع رسانی و بروز رسانی باشد. ممکن است این سوال پیش بیاید که من به عنوان مادر نباید اطلاع داشته باشم که کودکم چگونه روزش را گذرانده است؟

در جواب باید گفت: می‌‌توانید ولی نه به این سبک. باید غیرمستقیم از کودک‌تان سوال کنید. مثلا زمانی که او به خانه برگشت، شروع کنید با او صحبت کردن در مورد اتفاق‌هایی که در روز افتاده و بگویید امروز این اتفاق‌ها برای من افتاده و حالا تو روزت چطور بود؟ این با سوال و جواب کردن خیلی فرق دارد. وقتی کودک نخواهد خبرچینی کند،کلا انجام نخواهد داد زیرا نمی‌تواند تشخیص دهد که چه چیزی خوب یا بد است. زمانی که صحبتی را از کسی برای شما می‌آورد، عادی گوش کنید چراکه اگر با رغبت گوش کنید و پرس و جو کنید کودک فکر می‌‌کند این کار درست است و باید دائما حرف بزند. به مرورمی‌توانید به او تفهیم کنید که درست این است که صحبت‌ها را به پدر و مادر که نزدیک‌ترین فرد هستند انتقال دهد اما نباید همه‌ی صحبت‌ها را به دوست‌ها و مربی‌اش انتقال دهد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.