علت سیاه شدن استخوان ها چیست ؟ + درمان

علت سیاه شدن استخوان ها چیست ؟ + درمان

چرا استخوان ها سیاه میشود؟

در مطلب زیر در مورد سیاه شدن استخوان بدن صحبت شده است که این سیاه شدن دلیل بسیار مهمی دارد که این موضوع به یک بیماری بر میگردد که در زیر به این موضوع اشاره شده است.

اصطلاحی در علم ارتوپدی وجود دارد به نام سیاه شدن استخوان. البته نه به این معنی که واقعا استخوان بیمار سیاه می‌‌شود. سیاه شدن استخوان اتفاقی مشابه سکته قلبی است. در سکته قلبی عروق خونرسان به قلب به علت وجود لخته‌ بسته شده و بخشی از عضله قلب، خون و اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند

و از بین می‌‌رود. در مورد استخوان هم چنین وضعیتی وجود دارد و ممکن است خون به استخوان نرسد و سلول‌های استخوانی از بین بروند. عوامل زیادی مثل غلیظ شدن بیش از حد خون، انسداد عروق، وجود سلولهای خونی داسی شکل در بعضی از بیماران و …. باعث قطع خونرسانی و از بین رفتن استخوان می‌‌شوند.

گاهی‌ علت مشخصی برای سیاه شدن استخوان وجود ندارد و بخش کوچکی از استخوان به اندازه یک در یک یا کمتر خون کافی دریافت نمی‌کند و از بین می‌‌رود. اگر جدا شدن استخوان، زود تشخیص داده شود جراح می‌‌تواند استخوان کنده شده را به محل قبلی خود متصل کند. این کار باعث می‌‌شود خونرسانی برقرار شده

و استخوان به حالت اولیه خود برگردد. در مواقعی که بیمار دیر مراجعه می‌‌کند هم می‌‌توان استخوان را به جای اصلی خود متصل کرد؛ البته مشروط بر اینکه استخوان تغییر شکل نداده باشد. در صورت تغییر شکل استخوان کنده شده، حتما باید آن قسمت از استخوان را از بدن خارج کرد.

مهمترین مشکل بیمار درد در ناحیه مفصل ران است. این درد بیشتر در جلوی مفصل ران و در ناحیه کشاله ران احساس میشود. درد در ابتدا شدت کمی داشته و فقط در حین فعالیت های شدید بدنی ایجاد میشود. با پیشرفت بیماری بیمار حتی در حین فعالیت های روزمره مانند راه رفتن معمولی هم احساس درد میکند. در حالات شدید بیماری درد دائمی شده و حتی در حال استراحت هم وجود دارد.
درد این بیماری ممکن است به پشت لگن و یا به ناحیه ران و حتی زانو هم انتشار پیدا کند.

بتدریج و با پیشرفت بیماری مفصل دچار خشکی و محدودیت حرکتی شده و بعد از مدتی بیمار لنگش هم پیدا میکند. با تغییر شکل دادن سر استخوان ران، ارتفاع سر کم شده و در نتیجه آن اندام تحتانی کوتاه میشود. این کوتاهی لنگش بیمار را باز هم بیشتر میکند. در مواردی که بیماری مدت طولانی باقی مانده است عضلات لگن و ران بیمار ضعیف و لاغر میشوند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *